Gå til innhold
  • Bli medlem

En tur uten isøks og stegjern....Skibergfjell (632 moh) 12.des. 2009


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Etter mye fram og tilbake om tur denne helga,- satte jeg kursen mot min enkleste topp etter at jeg har begynt med denne hobbyen. Askogvoll ville dra alene med dama på Gaustatoppen og dermed dro jeg heller til Vestfolds høyeste topp. Skibergfjell på hele 632 moh. Siden min bror bor i Hokksund var jo dette en kort tur på lørdag for meg...trodde jeg :)

Da min bror ikke deler min hobby og er skeptisk til snø og ski på denne tiden,- ble det til at jeg dro alene. Hadde jo regnet med at det ble en meget kort tur da jeg trodde jeg kunne kjøre på bomveg langt innover. Da jeg kom til bommen like ved Eidsfoss var veien ikke akkurat brøytet. :D Tenkte at da får det heller være, men tenkte at shit au...dette er jo en fin skogstur til en forandring. Burde jo hatt med meg mer turmat, men ei vannflaske og en bolle var nå alt jeg hadde. Startet på ca 37 moh og turen ble på da ca 600hm i stedet for ca 200 som jeg hadde regnet med. Det var ikke mange å treffe denne dagen for å si det sånn...Så kun spor etter rådyr, hare og elg. Naturen hviler virkelig nå...en spesiell sjarme har det å tusle i skogen i dette spesielle lyset på denne årstida, men en yrende vårbekk er nå bedre da. :D En fin tur i denne adventstiden ble det...en tid til ettertanke og nye drømmer...der jeg svettet meg gjennom skogen på fjellski og feller. Fine forhold var det...30-40 cm snø og skare som bar. Det frister med flere slike lavlandsturer!
Hadde nå vært kjekt med turfølge også da...og kanskje et bål der oppe. Får ta det neste gang...

Turfakta: ca 15km
600hm
2t50m fra bommen tur/retur

post-2015-133474668855_thumb.jpg

post-2015-133474668862_thumb.jpg

post-2015-133474668867_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tung stigning det der Jørn! Har selv fått blodsmaken i kneikene opp fra Eikeren, som på min tur til Drammen og Sandes kommunetopper forrige vinter http://wwv.no/norwegian.asp?subpage=7&ReportId=5580&KommuneId=90 og http://wwv.no/norwegian.asp?subpage=7&ReportId=5581&KommuneId=119 Men det er som du sier, en fin skogstur til forandring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samle fylkestopper! Ja, det hørtes kjent ut! Skibergfjellet var min første av den typen, og århundrer før jeg egentlig begynte å samle - og sammen med kona også - før vi gifta oss. Det må være Silur, Kritt eller i Juratiden, eller noe sånt.

Men jeg må kanskje opp dit igjen, for jeg tok ikke noe skikkelig toppbilde den gangen - bare ett av kona, og det telles liksom ikke. Skjønner nå at jeg kanskje ikke skal gjøre det om vinteren, med mindre jeg vil ha ekstra trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.