Gå til innhold
  • Bli medlem

Gimsdalstinden 13.12-09

Emil

Anbefalte innlegg

Siden sist helg på Straumshornet har jeg spekulert og tenkt litt på Hammarsettindane. Derfor ble det lagt in en rekognoseringstur idag for å ta fjellmassivet i nærmere øyensyn, nærmere bestemt fra Gimsdalstinden 1007moh.

Da jeg trillet inn på ferga til Sykkylven idagtidlig og dagslyset begynte å lyse opp fjelltoppene, kunne jeg til min ergrelse konstatere at det hadde snødd brukbart inatt. Været var ustabilt og det bærer også bildene mine preg av.
Uansett så ble det en spennende tur i luftige omgivelser, jeg valgte å gå eggen opp til toppen, ble anbefalt å traversere ut i sidene for å omgå div hamre mot slutten. Men ute i sidene dekket snøen over alt med et tynt lag, derfor var det uoversiktlig og skummelt med tanke på glatte sva som ligger og lurer... Det ble eggen enten jeg ville eller ei!

Toppryggen siste 150-200m var rett og slett flott, luftig smal og taggete, fikk også et stilig syn når den Nordlige Hammarsettinden reiste seg opp av snøkavet. Ble ikke mye klokere av denne turen, det var dårlig sikt bortsett fra en par glimt, uansett sperrer Nordtoppen for resten av Hammarsettindane. Å fortsette turen opp dit på vinterstid virker ikke spesielt forlokkende, så det er bare å smøre seg med tolmodighet og vente på våren.
Må bare legge til at Sykkylven har ei fin ansamling med spreke tinder, tinderanglerne som bor der ute er priveligerte

Her kommer noen bilder.

95218_s.jpg
Like før ruskeværet satte inn.

95219_s.jpg
95220_s.jpg
Straumshornet, skimter Trollkyrkja bak.
95221_s.jpg
95222_s.jpg
95223_s.jpg
Varden på Gimsdalstinden, Nordlige Hammarsettind stikker opp bak.
95224_s.jpg
95227_s.jpg
95225_s.jpg
Fint stablet monument midt i bratta.
95226_s.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er en fin rygg i øvre del på Gimsdalstinden, litt luftig på et lite opptak. Men egentlig helt grei på normalt føre. Fjellsida opp fra øst er også en mulighet, kommer opp i skaret mellom G og H. Sikkert fin skirute det, jeg har kun vært der til fots.

Bra det kommer snø nå, har vel kommet litt i løpet av dagen i dag. Satser på litt snøfall nå og ei fin juleuke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare komme litt mer ja, var verken fuggel eller fisk idag med tanke på føre...

Litt snodig Gimsdalstinden, ser så uskyldig ut fra bygda.. Ble positivt overasket på ny i Sykkylvstindene med tanke på eksponering og luftighet (forsterkes sikkert mye pga føret).

Såg heftig ut oppstigningen til Nordtoppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke så greit ut å gå videre sørover på bildene, men de lyver litt. Egentlig helt greit å gå inn i vestsida til den omtalte renna. Noe handebruk opp renna og litt brattere opp til varden (men med gode tak). Om jeg ikke husker feil...

Sykkylven har mye luftig terreng :)

Btw, Arnt Flatmo har flere stilige bilder av Hammarsettindane fra Urfjellet, bl.a disse to:

http://www.westcoastpeaks.com/pics06/urfj_24hammarsettinderH.jpg

http://www.westcoastpeaks.com/pics06/urfj_32hammarsettinderH.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, Arnt Flatmo har flere stilige bilder av Hammarsettindane fra Urfjellet, bl.a disse to:

http://www.westcoastpeaks.com/pics06/urfj_24hammarsettinderH.jpg

http://www.westcoastpeaks.com/pics06/urfj_32hammarsettinderH.jpg

Fenomenalt, ser ut som en hanekam.

Minner meg mye om partiet i Trollamassivet mellom Store og Søndre Trolla. Hammarsettindane er dog mer komprimert, skarpe og dramatiske...

Tipper man skal være bra hodesterk i tillegg til å være en god klatrer for å gå hele rekka.

Hvor høyt over skaret mellom G og H går du før du traverserer ut vestsida for å komme til denne renna?

På tur opp på Trolla.

95233_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt over skaret mellom G og H går du før du traverserer ut vestsida for å komme til denne renna?

Dersom bilder sier mer enn ord så har jeg angitt ruten sånn cirka.

Er som essem skriver ikke noe teknisk vanskelig rute, hvertfall ikke under gode forhold.

På nest siste bildet ditt er det en morsom balansegang med mulighet for stor fallhøyde, dersom ikke gropen er fylt med snø. Foretrekker det snøfritt over den...

post-1376-133474669247_thumb.jpg

post-1376-133474669258_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta ser fin ut den, takk skal du ha!

Ja det var et snodig syn den balansegangen, smal steinblokk på høykant, dristet meg ikke over på dette føret nei.

Det var nevnt i en tidligere rapport at dette området er som stabla duplo, kommer for meg at det er en meget treffende beskrivelse..

Var spesi den steinstablinga nede i østsida også(siste bildet), så ikke voldsomt stødig ut men det har vel stått en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

whoho, mektige tinder, og snart skal jeg dit :P

Ser jo nydelig ut å gå på det grønne bortover eggen der da, blir deilig å slippe ALL ura i Jotunheimen for en gang skyld til sommeren..

Ja det ser heftig ut(om du tenker på ryggen til Hammarsettinden).

Men det hadde vært fint å visst på hvilket punkt det er gradert til 6, og om det er flere slike punkter.

Når en ser på bildene kan virke som en mulig 6 passasje rett sør for Nordtoppen, der er det en høy vertikalhammer. Tok meg den frihet å låne KarlE`s bilde.

Men det kan sikkert være haugevis av mindre og høyt graderte opptak osv på denne ryggen.

Fra der ruteanvisningen til KarlE stopper, tell to topper mot høyre.

95323_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si, mest sannsynlig at den hammeren er crux'et på den egga. Men trenger ikke å være det.

Kanskje "gi" kan komme på banen, han har vært opp i der vet jeg :)

Hehe, ante vel jeg var etterspurt her nå :D.

På slutten av 90-tallet tok vi oss fra området ved Nordre og fram til høyeste punkt på Hammarsettindane. I starten gikk vi ned i sida, mot slutten fulgte vi eggen. Fra første delen husker jeg best et kompakt sva, etter å ha kommet opp på egga var terrenget prega av store formasjoner, som å klatre på mega-duploer :) Mange detaljer er gått i glemmeboka, men det var nok noe 5'er klatring hist og her, men ikke 6. Det kan det jo være langs eggen??

Returen er en annen historie. Vi rappelerte rett vestover fra toppen, og endte midt i veggen. Fikk lurt fram et par riss og dytta inn to kiler, slik at vi kom oss videre. På neste rappell, som etterhvert blei slakere, fikk vi steinsprang på tauet. Kom oss etterhvert trygt ned i dalen via renner og rygger. Må si jeg har stor respekt for terrenget oppi der.

Innbiller meg at høyeste punktet nåes en del lettere sørfra. Er vel på tide å sjekke det ut snart...med skianmarsj til våren kanskje? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Returen er en annen historie. Vi rappelerte rett vestover fra toppen, og endte midt i veggen. Fikk lurt fram et par riss og dytta inn to kiler, slik at vi kom oss videre. På neste rappell, som etterhvert blei slakere, fikk vi steinsprang på tauet. Kom oss etterhvert trygt ned i dalen via renner og rygger. Må si jeg har stor respekt for terrenget oppi der.

Innbiller meg at høyeste punktet nåes en del lettere sørfra. Er vel på tide å sjekke det ut snart...med skianmarsj til våren kanskje? :)

Kan det være lettere å fortsette sør mot Urfjellet, eller var det en god grunn til at dere valgte rapellen ned på vestsida?

Hørtes spenstig ut :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være lettere å fortsette sør mot Urfjellet, eller var det en god grunn til at dere valgte rapellen ned på vestsida?

Hørtes spenstig ut :?

Vi visste ikke hvordan det var sørover, og vi hadde tidsnød. Det var september, og sola dalte fort. Fortest mulig ned mot dalen var mottoet.

Spenstig ja, hadde vel ikke hvilepuls igjen før neste dag :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.