Gå til innhold
  • Bli medlem

Snytindhytta fra Sigerfjord om vinter, anbefaling av rute?


Frank A

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har planer om minst en tur i vinter mot/ til Snytindhytta, enten på ski, eller truger. Startsted Sigerfjorden.

Men er litt usikker på hvor kjentfolk velger å gå vinterstid.

"Sommerruta" går jo som kjent i tildels ulendt og skrått terreng (faktisk utrolig at noen har tråkka opp sti i dette terrenget :D).

Ut i fra det jeg ser fra lavlandet, kart og 3D-modeller, bør det være mulig å gå "veien" inn på baksiden av Langvannet, og komme seg opp langs elva.

En ender da litt lengre øst enn med sommerruta, og går i første omgang ikke via Tverrelvvatnan, men heller Tverrelvdalen.

Det jeg er utsikker på, er om dette er ett gunstig rutevalg i det hele og det store?

En må jo når en forserer Tverrelvdalen gå ganske tett oppunder tindan, og her kan det vel være en viss fare for å få både stein og is etter seg i ei forrykende fart.

Alle andre forslag til rute - og turer generelt - ønskes gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Vinterrute til Snytindhytta er ikke å anbefale fra Sigerfjorden! Dette er meget rasutsatt terreng.

Vinterstid er det to alternativer, det enkleste er fra Djupfjorden via oppdemmet Storvannet i et greit, småkuppert terreng. Må nesten vente til godt ut i januar for å ha sikker is. Andre alternativ er inn Løbergdalen, med en bratt oppstigning til platået lengts inn, over dette og så ned igjen til hytta. Oppstigningen er her også heftig, og kan være rasutsatt, men fulgt mulig.

Djupfjorden-Snyting opp og ned 20 km. Løbergdalen-Snytindhytta opp og ned omtrent 17-18 km.

Om du har behov, har jeg gps-spor for begge rutene å dele.....

God tur!

vermer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret, vermer!

Mistenkte egentlig ett slikt svar, er jo mange småskumle områder innover strekket der.

Får se det ann, om vinteren fortsetter slik den er nå, uten særlig snø, kan det nok tenkes at jeg i alle fall går opp Tverrelvdalen og slår meg ned noen dager ved Tverrelvvatnan. Slik vinteren til nå har vært, gjør det jo ennå mer fristende til å starte isfiskesesongen måneder før en vanligvis gjør det :oops:

Del gjerne GPS-spor, alltid kjekt å studere slike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

En bekjent av meg, særdeles kjent i området og en fjellvandrer som har forkjærlighet for de helt tunge og utslitende turene, har flere ganger tatt den veien du beskriver. Men han har sluttet med det, grunnet forhold som jeg skrev om sist. Det kan også legge seg mye sne nede i dalen som fyker fra alle fjelltoppene rundt.

Om målet er Snytindhytta, og fra Sigerfjorden, finnes det et annet alternativ - dog som jeg ikke har gått, og det er å gå opp åssida i Vangpollen, bare noen km fra Sigerfjorden. Her må skiene sannsynligvis bæres på nakken/festes i sekk. En tur som jeg vet turlaget kjører på vårparten. Fra Vangpollen kommer man opp på et platå med flere vann på rekke og rad som er greie å labbe over med ski, videre opp og over Løbergskaret og så ned til hytta. Turen ble gjennomført av dronningen vår nå i vinter, og hennes beskrivelse av turen sier vel det meste.."jeg var mer en bekymret"....

Jeg holder en og mange knapper på turen fra Djupfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet er Snytindhytta, og fra Sigerfjorden, finnes det et annet alternativ - dog som jeg ikke har gått, og det er å gå opp åssida i Vangpollen, bare noen km fra Sigerfjorden. Her må skiene sannsynligvis bæres på nakken/festes i sekk. En tur som jeg vet turlaget kjører på vårparten. Fra Vangpollen kommer man opp på et platå med flere vann på rekke og rad som er greie å labbe over med ski, videre opp og over Løbergskaret og så ned til hytta. Turen ble gjennomført av dronningen vår nå i vinter, og hennes beskrivelse av turen sier vel det meste.."jeg var mer en bekymret"....

Jeg holder en og mange knapper på turen fra Djupfjorden.

Ahh, det er den ruta de har brukt!

Forstår den bekymringsmeldinga, er jo kun folk med over gjennomsnittlig mye mot som går opp der vintertid.

Ut i fra kartene etc, holder nok jeg også ett par knapper på Djupfjorden. Så potensielt småskummelt ut ett par plasser i Løbergskaret også.

Takker igjen for innspill!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! På ski er det helt klart triveligst å gå Djupfjord inn til Snytindhytta.

Hinnøya har krevende terreng svært mange steder, sommer som vinter, nesten i retning av helt alpine forhold, så det er nok på sin plass "å kjenne etter" på hva man behersker og ønsker å gi seg i kast med.

Ingen av rutene er merket på vinter, skjønt det kan henge noe orange plastremser på kvister her og der når man har kommet forbi Storvannet, om man velger startsted Djupfjorden.

Den innerste "veggen" i Løbergdalen, opp til Løbergskaret, er skarp. Slet en del der da jeg gikk den ruten i mars forleden år, både opp og ned. Helt trygt terreng er nok ikke heller, spesielt tidlig på vinteren. Løbergdalen er litt kjedelig å gå, med noe kuppert terreng og kratt innerst.

Men jeg vet denne ruten benyttes av farende folk tidlig på vinteren, inntil isen på vannene i Djupfjorden er sikker. Kontakter du Trollfjord Kraft i Hadsel, vil de sikkert kunne opplyse om isforholdene. Ruta går langs oppdemmede vann som fra tid til annen nedtappes, så forholdene kan være usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.