Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe fjellski for første gang, og lurer på om noen kan gi meg noen råd. Er mann, 176 cm høy, og veier 85 kilo (altså noe over det jeg liker å tenke på) :(

Skal primært bruke skiene til å trekke pulk eller trampe rundt med sekk på ca 20 kilo. I området her blir det og en del løypegåing for å komme opp på fjellet, så skiene må helst ikke være for brede til vanlige oppkjørte spor. Men samtidig må jeg kunne bruke dem på høyfjellet, og på turer av typen Folgefonna eller Josten. Jeg skal ikke bruke dem til toppturer i særlig grad, da jeg bruker telemarkski til det.

Til "vanlig" turgåing i oppkjørte spor (f.eks. i lysløypa) har jeg tradisjonelle langrennsski uten stålkant.

Har sett på Fisher E99 og Åsnes Amundsen eller Nansen, men er usikker blant annet på dette med bredden. Er og usikker på binding, men har vurdert BC binding. Noen gode argumenter for å velge 75 mm binding i stedet?

Har tenkt å kjøpe Alpha Skarvet skoen dersom den passer greit på foten (da med BC binding).

Oppsummert er vel bruksområdet mest å gå bortover og oppover, og kjøre nedover når jeg er nødt. Men med pulk eller tung sekk er ikke det å klatre til topps for å flise ned igjen noe disse skiene vil bli brukt til.

Hvis noen har tips og erfaringer å dele med meg blir jeg en lykkelig mann :o

Annonse
Skrevet

Jeg har Åsnes Rago som jeg bruker både i løyper og i løssnø. I vanlig løssnø fungerer de helt fint. I ekstra løs snø, kunne de ha vært litt bredere. I løyper er de også veldig gode. Jeg har brukt dem med sekk på 10kg og uten sekk. Jeg kommer ned en ikke for bratt fjellside med dem, men kjører ikke telemark. Det går helt fint med BC-bindinger. Jeg føler at skoene ikke gnager så mye med BC-binding som de gjør med 75mm. Skoene du nevner anbefales også.

Modellene har fått nye navn. Jeg har letet på nettet og fant at målene på Rago var 67–57–62. De samme målene står ved Amundsen og nå ved Sondre.

Linda

Skrevet

Til ditt bruk som du beskriver det er jeg ikke i tvil, har denne pakken selv også og er storfornøyd: Åsnes Amundsen m\kortfellelås, 75mm Rottefella med et par Crispi Antarctic oppå! Løp og kjøp! :o

Skrevet

Jeg bruker fjellskia mine mye på samme måte som deg. Jeg bruker Madshus Pellestova. Gode ski som går i sporet. Hvis jeg skulle kjøpt nye ski nå ville jeg også gått for Åsnes Amundsen med kortfell.

Jeg har 75mm bindinger. En ulempe med dem er at bindingen streker i loma. Har vurdert å sette på 10mm oppbyggingsplater for å unngå dette. Foretrekker 75mm da jeg kan bruke Varg Polar i disse. Skulle jeg kjøpt både nye sko og bindinger nå er jeg usikker på hva jeg hadde valg.

Skrevet

Jeg kjøpte E109 med BC binding og Crispi Stetind sko i fjro. Er kjempefornøyd! Var litt usikker om BC var like gode som mine gode gamle 75mm. Men ble imponert over hvor stabile de var. (Viktig med skikkelige sko)

Skrevet

Takk for nyttige tilbakemeldinger. Ser ut til at både Fischer og Åsnes er trygge valg. Men så - hvor stor vekt bør jeg legge på at Åsnes har dette fellesystemet sitt? Der kan jo kortfeller festes på en tilsynelatende grei måte, og skal man ha langfell er vel heller ikke det noe problem selv om man da ikke bruker de integrerte festene.

Er disse fellefestene en god nok grunn til å velge Åsnes fremfor Fischer, eller er det bare "juggel"?

Skrevet

Er disse fellefestene en god nok grunn til å velge Åsnes fremfor Fischer?

JA!

De fleste stedene det er så bratt at du har bruk for langfell vil du heller velge telemark- eller randoneeski.

Prøv forøvrig å søke på "fjellski, amundsen, aasnes, skarvet, stetind, BC-binding, rottefella, E109, E99, kortfell etc på forumets søkefunksjon, så har du lesestoff om fjellski hele romjula. :D

Lykke til .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.