Emil Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Ble en tur til Sykkylven og Straumshornet på lørdag, Det ble en artig tur med delvis vanskelige forhold pga snø og is. Ble mildt sagt bergtatt av Hammersettindene på motsatt side av dalen, fikk virkelig lyst til avlegge dette området et besøk Legger ut noen bilder fra turen. Stilig utsikt rett på Hammersettindene Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KarlE Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Stilig! Ikke mange som trakker opp der nå på denne tiden av året. Selv tok jeg bare en tur til Vardane på denne fine dagen. Folketomt der også. Apropos Hammarsettindane: Å gå til den nordlige toppen av Hammarsettindane via ryggen av Gimsdalstinden er en flott tur! Litt klyving her og der, men ikke vanskelig bare en treffer rett stivalg. Lite folk som går der i forhold til det populære Straumshornet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Det der ser ut som en stilig fjellrygg. Har tittet på den tidligere, Sunnmørsalpene er jo et paradis for oss som liker luftig klyving. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emil Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Stilig! Ikke mange som trakker opp der nå på denne tiden av året. Selv tok jeg bare en tur til Vardane på denne fine dagen. Folketomt der også. Apropos Hammarsettindane: Å gå til den nordlige toppen av Hammarsettindane via ryggen av Gimsdalstinden er en flott tur! Litt klyving her og der, men ikke vanskelig bare en treffer rett stivalg. Lite folk som går der i forhold til det populære Straumshornet. Interresant, finner lite info på nettet om dette Fjellmassivet. Vet du hvordan det er å gå hele ryggen, fra Gimsdalstinden ut til fjellet helt til høyre i bilde nr 3? Heter dette fjellet Urfjellet? Er det altså graderingen maks 2 på partiet mello Gimsdalstinden og nordtoppen av Hammarsettindane? Jeg trodde dette partiet innebar klatring skjønner du. Det der ser ut som en stilig fjellrygg. Har tittet på den tidligere, Sunnmørsalpene er jo et paradis for oss som liker luftig klyving. Ja jeg fikk meg en positiv overaskelse på toppen, var ganske stilig med stupet ned mot Sykkylven. Var ikke klar over at det var så bratt og taggete der oppe:) Turen minner meg mye om Innerdalstårnet, bare kortere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KarlE Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Det spørs om du søker med "a" eller "e" i navnet Dvs søk på Hammarsettinden/-tindane. Du finner flere treff, også her på fjellforum. Turen til nordtoppen står også i fotturboka. En følger ikke eggen hele veien, men går langs siden før en går opp en renne til toppen. Skal en videre på tinderekken så står det i nevnte bok at det blir en lang dag med klatring opp til grad 6 om jeg husker riktig. Graderingen helt i sørenden mot Urfjellet vet jeg ikke. Fra motsatt side er Urfjellet en lett tur. Fin som vårskitur. Du kan også komme opp midt på ryggen av fjellrekken fra baksiden. Søk på fjellforum så finner noen rapporter fra Svein/Essem fra det området Straumshornet er kanskje den toppen som gir mest alpin opplevelse i forhold til innsatsen... dvs tid opp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emil Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5497&highlight=hammarsettindane Steika fine bilder i serien din her, + bra med info i diskusjonen. Blir rett og slett nødt til å besøke dette området ja:) Er bilde nr 3 i serien din tatt fra Sørsiden av Hammarsettindane mot Sykkylven? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KarlE Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Bilde nr 3 og 4 på hovedsiden er tatt fra Urfjellet / sør ja. Du finner også en bildeserie/turrapport i en link helt til høgre på samme side. Steike flott område for å si det på sunnmørsk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emil Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Jepp, skal kose meg med turrapportene dine en stund nå ser jeg:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Veldig luftig og fin utsikt mot Straumgjerde fra toppen Hammarsettinden kan være litt lei å finne rett vei på mot slutten, men følger du beskrivelsen jeg skrev i linken over så bør det gå greit. Der står en varde på "toppen". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emil Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Altså denne beskrivelsen: Jeg har gått samme rute hver gang jeg har vært der, har tatt av "relativt tidlig" inn i vestsida, klyvd et par tre tverrgående hammere (2-3m høye), passerer først ei gryteformet renne og kommer til slutt inn i renna som var snø i. Den gryteformede renna har jeg også prøvd, men fra den er det ikke forsvarlig å fortsette sør til toppen uten taubruk. Jeg er ikke helt sikker på at rutevalget i første del er det samme.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Stemmer, renna har ikke nødvendigvis snø Jeg har pleid å tatt turen tidlig, gjerne før 17.mai. Og da har det vært litt snø i renna. Kommer du inn i ei renne som er delt av en hammer, er du på rett plass. Tror jeg har laget et bilde som er lastet opp her inne også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emil Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Flott, takk skal du ha:) Mulig jeg sender deg en pm etterhvert angående fortsettelsen på ryggen, om du ikke har noe imot det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Ryggen videre er langt fra barebare, grad 6 tror jeg det står i fotturboka. Men midtpartiet er enkelt tilgjengelig fra øst der det er to markante topper. De høyeste Hammarsettindane er stilige fra den kanten (et 5 år gammelt bilde) Bare send pm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emil Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Har fått forståelse for at det ikke er enkelt, i tillegg så ser det utrolig luftig og eksponert ut. Men de punktene som er vanskeligst, er det ikke mulighet for omgåelser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Mulig det går an hvis du prøver å traversere renner og rygger i vestsida. Vet ikke. Fullt mulig det er like heftig det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emil Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Hehe, ja det kan det fort være, trenger ikke nødvendigvis være enklere det nei. Får ta en rekognoseringstur når snøen er borte. Ikke at det trenger å være lenge til sånn som været er nå... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askogvoll Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Fikk hjemlengsel til hjemtraktene når jeg så disse bildene nå... Ikke så ille til landskap på nordvestlandet nei... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.