Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiutstyr for å dra pulk. Kortfell ?


Erling

Anbefalte innlegg

Mine skiturer med pulk har begrenset seg til å putte min 2 år gamle datter i pulken og så starte i oppkjørte spor på ca 300 moh og så ende på 550 moh etter 6 km. På den strekningen er det så mange bratte partier at det ikke nytter med vanlig smurning pga pulken, så jeg pleier å bruke langfeller på noen lette fjellski med BC-bindinger. Det er ikke så mye moro å gå oppover med pulken på slep, særlig fordi det også er en del kortere flater og nedoverbakker hvor fellene lugger mye. Men det er desto mer moro nedover - også for hun i pulken. Jeg lurer på om det i år kan bli litt lengre turer - kanskje en 2-3 dagers tur på Hardangervidda med pulk.

Jeg har nå lurt på å skaffe meg noe skiutstyr som er bedre egnet til å dra pulk, og har disse alternativene:

1. Kjøpe et par nye ski som f.eks Åsnes Amundsen med kortfell og montere BC-bindinger på dem.

2. Få laget feste til kortfell på et par Åsnes Taiga jeg bruker en del. Lar det seg gjøre :o Må i såfall levere dem til noen som kan det - er ikke så praktisk selv.

3. Smørefrie ski. Tviler på om det funker, men hvis noen har brukt det til pulkdraging, hadde det vært fint med tilbakemeldinger.

4. Bruke det utstyret jeg har - altså vanlig langfell, eventuelt kutte dem ved hælen for å få litt bedre glid.

Hadde vært fint å høre fra noen med erfaringer. Kanskje det er enda bedre alternativer jeg bør vurdere :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Limer inn et innlegg jeg hadde tidligere i år.

Ser endel tidligere innlegg hvor de klager på glien med kortfell. Som noen påpeker, så er det ikke å forvente at du har samme glien med kortfell som med riktig smurt festesmøring. Kortfell er ikke beregnet å erstatte festevoks i alle sammenhenger heller. Å kutte de i riktig lengde vil jo hjelpe mye, men da vil man fort ha behov for to par. Går jeg med lett dagstursekk bruker jeg normalt ikke kortfell.

Men til sitt bruk er de suverene vil jeg påstå.!

Krysset Hardangervidda i påsken, og i den forbindelsen dro jeg pulk på ca. 55 kilo. Jeg brukte kortfell på mine Åsnes Rago (Amundsen) praktisk talt hele turen. Tok meg ikke bryet med å ta de av bortsett fra ved et par lange utforkjøringer. Hadde med langfeller også, men de behøvde jeg ikke å bruke. Selv den første bratte stigningen fra Kalhhovd retning Rjukan kom jeg opp med kortfell. Det var på grensa, men det viser hvor bra de sitter, og de fellene har jeg brukt i 3 år!

På slike turer hvor jeg bor i telt, på snaufjellet med skare og isete spor, er det utenkelig for meg å styre med klister etter at jeg anskaffet kortfeller.

En annen sak er det om det er nysnø, da kan jeg bruke vanlig voks festesmøring. Men ikke klister, det er for mye griseri å få fjernet hvis jeg må på med fellene.

På denne turen var min datter med, og hun har ikke kortfeller. Det funket greit med klister når det var både kornet frosset og kornet myk snø, men når det kom kram nysnø siste dagen kladdet det endel om hun ikke passet på å gå i mine spor. Det er kinkig å smøre om fra klister som er myk på grunn av varmt vær i felt.

Jeg sjekket å få ettermontert kortfellsystem på min datter`s ski, men det blir dyrt. Mener å huske at det ville komme på ca. 1500.- Dessuten har vel Åsnes flyttet produksjonen ut av Norge.

Når det gjelder Montana`s kortfellsystem fikk jeg fortalt av Sportsnett at det ikke er i nærheten samme klasse som Åsnes sitt integrerte system.

Jeg vil absolutt anbefale Åsnes kortfellsystem, og kommer ikke til å ha klister på mine fjellski mer:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Erling

Jeg gik 102 km på Hardangervidda i påsken med et par Åsnes Amundsen og kortfeller monteret meget af tiden. Jeg havde pulk på slæb som ca. vejede 30/35 kg. Det gik vældigt fint. Kun ved Langatjørndalen (kort efter Kjeldebu) havde jeg problemer med kortfellerne. Det gik langsomt og besværligt, men op kom jeg :)

Jeg overvejede dog at skifte til langfeller, men tænkte at det ikke var besværet værd at skifte.

Jeg kan varmt anbefale Amundsen skiene og kortfellerne i kombination med pulk.

Vh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt forunderlig når man drar en pulk "bak der", er hvordan smurningen slites på skia. Fra midt under foten og bakover.....

Under norske forhold foretrekker jeg personlig enten smurning eller smørefrie ski. Kanskje helst smørefrie ski.

Finnes ingen fasitt, smak og behag dette, så prøv deg litt frem.

Eksempelvis H.vidda på langs med pulk (personlig foretrekker jeg sekk der), men med pulk; helt klart med smurning eller med smørefrie ski etter mitt syn.

Detter fellestyret bortover har jeg fortsatt ikke forstått, tror faktisk ikke de som benytter det heller har forstått gleden med glid....:)

Hilsen ca 50 turer på kryss og tvers av H.vidda/F.marksvidda............ med og uten feller........

Selv over Grønland vinterstid med 70 kg i pulken, ble fellene fjernet etter 20 km!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere testet Åsnes sitt kortfellsystem med tilpasset lengde på kortfellene?

Smørefrie ski på grovkornet og/eller isete underlag er vel ikke det helt store å dra pulk med?

Selv om riktig smøring til rådende forhold gir best gli som jeg også skriver i mitt forrige innlegg, er det så ofte det ikke er slik. Enkelheten med kortfellene gjør at jeg ender opp med det i mange tilfeller.

Hva bruker dere å gjøre dersom dere går på klister på grovkornet snø, og får omslag til snø og plussgrader når dere er i felt?

Selv synes jeg det er pyton å skrape klister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også varmt anbefale Åsnes kortfellesystem. Tor-Kjell har meget godt beskrevet fordeler og ulemper med kortfellene. Ved varierende føreforhold foretrekker jeg oftest å gå med kortfellene framfor å smøre. Jeg har også to parr kortfeller, det ene parret er klippet ganske korte.

Uten pulk smører jeg stort sett skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan varmt anbefale Amundsen skiene og kortfellerne i kombination med pulk.
Mens kona gikk rundt og dro kort på ”House of Oslo” i dag, lurte min datter og jeg oss inn i en sportsbutikk og fikk et bra pakketilbud på nettopp Amundsen-skiene med bindinger, skistøvler og kortfell. Dessuten det første skiparet til min datter som er født i mai 2007. Vet ikke om hun er særlig ivrig på skigåing i år, men utstyret er vel brukbart neste år også. Det er snø nok i Drammensmarka for skitur (var ute en tur i går), men det gjør ikke noe om været blir bedre og det kommer enda mer snø. Så nå håper jeg på en vellykket pulktur med nye ski neste helg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.