Gå til innhold
  • Bli medlem

Er villmarka for alle?


strebus85

Anbefalte innlegg

Mye fornuftig er allerede sagt, og jeg henger meg gjerne på.

Strebus85 spurte om villmarka er for alle. Det mener jeg så absolutt den er. Men i det øyeblikket vi mennesker pløyer opp villmarken til fordel for veier, heiser, og tilrettelagte storstier kan vi ikke lenger referere til området som villmark. Definisjonen av villmark må jo være naturområder som ikke er modifisert av mennesker.

Skal man da tilrettelegge området slik at bevegelseshemmede kan ferdes uproblematisk, må man derfor kalle området "tilrettelagt naturområde" - ikke "villmark". En forutsetning for å oppleve denne villmarken er at en er i stand til å ferdes i den uten å etterlate spor - den er altså "diskriminerende" i seg selv.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne likt å høre litt mer om hva folk legger i begrepet villmark. Jeg vet jo at det finnes offisielle definisjoner som sier noe om avstanden fra større reguleringer og inngrep, men dette blir etter min mening missvisende. Vi blir presentert for kart som viser at villmarkspregede områder i Norge stadig forsvinner, men er dette riktig? Blir det bygget ei telemast i et slikt område, er det pr. definisjon ikke villmark lenger. Jeg mener disse kartene lyver. Vi har mye mer villmark i Norge enn vi tror ut fra disse. Derfor er vi heldigvis i den situasjon at vi har store arealer til disposisjon, både for tilrettelegging og villmark.

Forøvrig mener jeg vi bør rette søkelyset mot virkelige problemer. Når det gjelder motorferdsel og tilrettelegging er ikke funksjonshemmede noe problem. Derimot er all såkalt næringskjøring i forbindelse med reindrift et problem, spesielt i vårt nordligste fylke. Her er det mye juks og bedrag. Virker mer som om løyver gis på etnisk grunnlag og ikke i tråd med lovverket, på bakgrunn av næringsutøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Larka

Det finnes mye villmark i Norge som ikke er villmark, av den grunn at det allerede er utbygget.

Føler du deg på villmark når du står utenfor noens hytte? Slikt terreng er regnet som villmark, så lenge noens hytte ikke er ett inngrep i naturen, f-eks bare støpt på påler oppå ett berg, likevel, det er en hytte der, og det føles kanskje ikke like villmarksaktig som DN`s karter vil ha det til, men det èr villedende villmark.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mye villmark mellom hytta og neste hytte eller vei. Men treffer jeg på en sti merket med røde T-er så vet jeg at det er langt til villmarka.

Jeg har ingen definisjon på villmark, men all form for menneskelig inngrep, eller at det har gått mennesker gjennom terrenget synes ikke å virke rimelig som begrunnelse for ikke å kalle det villmark. Når en av oss har laget et leirbål...selv om vi rydder opp etter alle kunstens regler så kan det vanskelig sies å ikke være villmark lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt todelt, på en side så er mener jeg at villmark er villmark og at vi derfor må være forsiktige med formye tilrettelegging, dette vil ødelegge noe naturlig og fint som er svært viktig for mange. På en annen side så er det ikke min rett å nekte noen å oppleve naturen på en annen måte enn hva jeg selv foretrekker (feks med snøscooter), men hvis disse aktivitetene "tar mye plass" så bør det tilrettelegges for at dette gjøres i egne områder og da får de som bedriver disse aktivitetene respektere at det er beina/skia/trugene/etc som gjelder andre steder så skal jeg samtidig unngå å lage teltplass eller latrine i scootersporet :D.

Jeg tenker spesiellt på eldre, mennesker med funksjonshemninger eller andre som av ymse årsaker ikke selv klarer å bevege seg ut i marka, det bør være et tilbud til disse så de også har muligheten til å oppleve naturen (skogsbilvei blir gjerne litt kjedelig i lengden). En mulighet er å lage stiver/gangveier som kan brukes av feks rullestol og som går innom noen fine fiskevann, utsiktspunkter, osv. Disse "stiene" kan fint lages på en måte som gjør at de føles naturlige i terrenget, samtidig som at vi som liker traskinga av og til må klare å lukke øynene (og øra) for ting som "ikke passer" ute i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne debatten blir litt endimensjonal. Det går an å få funksjonshemmede ut i naturen uten å gi dem tillatelse til å frese rundt på scooter og atv, eller å tilrettelegge med veier på kryss og tvers. Leste for ei stund siden om ei ung jente, rullestolbruker, som bygde sin egen kajakk, og nå freser hun rundt på fjorden som andre padlere. Trenger bare litt hjelp til på og avstigning.

Hva med å se litt på det utstyret som brukes? Tror det er fantasien som setter de største begrensningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Joker!

Før eller senere er heller ikke Håvard istand til å glede seg over vidder etc, er vel egentlig på overtid allerede.

Det får jeg bare godta osv osv...........

"Finn din egen sydpol" sa E Kagge; syns det skal gjelde undertegnede når den tid kommer, på lik linje med funksjonshemmede.

Mitt verste syn er wieseltransport til Eidsbugarden vinterstid, nest etter kommer veien inn til det som kunne vært Vakre Eidsbugarden.

Dog, når ressurssterke funksjonsfriske tar seg rettigheter jfr transport til Eidsbugarden ol, da forstår jeg godt funksjonshemmedes ønsker!!!

Forøvrig, hvor i landet er det bygget ut alpinanlegg i villmarka? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.