Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er "høyfjell"?


kvitebjørnen

Hva legger du i ordet "høyfjell"?  

80 stemmer

  1. 1. Hva legger du i ordet "høyfjell"?

    • Alt fra subalpint og oppover
      2
    • Alt over skoggrensa
      11
    • Alt over tregrensa
      35
    • Alt over 1000 moh
      13
    • Alt over 1500 moh
      10
    • Alt over 2000 moh
      0
    • Høyalpin sone
      10
    • Annet
      0


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva dere mener når dere bruker ordet "høyfjell". Det er et veldig populært ord som ofte brukes, men hva det egentlig betyr er jeg ganske usikker på. Det finnes ulike definisjoner:

Ordbøkene definerer høyfjell som alt over tregrensa:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=h%F8gfjell&ordbok=begge&s=n&alfabet=n&renset=j

Skog og landskap definerer høyfjell som alt over 1500 moh:

http://www.hordaland.no/upload/Regional%20utvikling/Statistikk%20og%20analyse/LandskapstyperiHordaland_AN_rapp_02-09lit.pdf?epslanguage=en

Vitenskapsmuseet definerer høyfjell synonymt med høyalpin sone:

http://www.ntnu.no/vmuseet/faktaark/vegetasjonssonene.pdf

Jeg har også hørt ordet høyfjell bli brukt om områder langt under skoggrensa. F.eks. finnes det noen hoteller som kaller seg for "høyfjellshoteller" selv om de ligger i skogen. Men hvordan bruker dere dette ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker på høyfjellet som områdene som ligger høyere enn der det finnes vegetasjon i form av trær, kratt og lyng. I Jotunheimen ligger denne grensa på 1600-1700. moh.

Noen definisjon er dette imidlertid ikke.

På f.eks Blåmann på Kvaløya i Troms ligger den samme grensa på 5-600 moh og da blir det litt rart å kalle det høyfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hvor steinura dominerer er for meg høyfjellet.

Enig i denne. Høyfjellet = høyalpin sone.

Dvs at det ikke er sammenhengende vegetasjon, men det kan være innslag av vegetasjon.

Høyden vil variere med geografi.

På Sunnmøre vil den variere fra 5-600m i ytrestrøk til opp mot 1000-1200m i indre strøk. I indre strøk, f.eks over Valdresflya er det ikke høyfjell på 1400m. Til det er det for mye vegetasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke, men man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det ikke er det jeg mener. I de norske fjellene er vel som regel steinura fra 1500 meter og oppover, og ved de fleste tilfeller er det steinur. Det er for meg høyfjellet.

Ikke helt enig med Lompa, som skriver at høyfjellet er der hvor rypa er. Jeg var på fjellet sist helg, og så ryper på 950 moh. Det er ikke høyfjellet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de norske fjellene er vel som regel steinura fra 1500 meter og oppover, og ved de fleste tilfeller er det steinur.

I Sør-Norge, ja, men kommer du til Finnmark er det ur MYE lenger ned. Det var ikke meningen å være vrang, men jeg syns det er vanskelig å definere hvis som er høyfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du går i land på havnivå på Grønland og hovedsaklig møter steinur? Er du da på høyfjellet?

Tja, godt spørsmål!

Personlig oppleves høyfjell der, ihvertfall vinterstid, ved rundt 1000moh. Da forsvinner den siste blåne................

Dog, veldig spesifik opplevelse, da det er noen knauser som stikker høyyyt enkelte steder.

Igjen en personlig opplevelse; i Varangerbotn skal jeg ikke mange metrene opp før jeg selv har høyfjellsfølelse-

Ergo, etter mitt syn blir høyfjell en subjektiv benevnelse, altså opplevd følelse av høyfjell.

På den andre siden, enkelte mener de har vært på Høyfjellet, når det er snaut på Storheia.

Derfor, en viss substans bør det være i bruken av såkalt Høyfjell :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at nesten halvparten av stemmene har havnet på "over tregrensa". De burde tatt seg en tur nordover langs kysten vår hvor det mange steder ikke er noen tregrense.

I motsatt skala ser jeg helt klart problemet i forhold til min stemme, høyalpin sone, om vi drar "nedover landa". Dvs i varmere strøk som f.eks sør-amerika. Der det er jungel vesentlig høyere opp enn vi har fjell her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig med Lompa, som skriver at høyfjellet er der hvor rypa er. Jeg var på fjellet sist helg, og så ryper på 950 moh. Det er ikke høyfjellet for meg.

Jeg skrev FJELLrypa (Skarven). Den finner du neppe på 950 meter. Lirypa derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I Sør-Norge er den vanligst i fjellet i 1200–1400 m høyde, men den går ned til ca. 400 moh. på Vestlandet. I Nord-Norge forekommer den ned til 100 moh."

Stemmer bra, terrrenget jeg jakter fjellrype på ligger fra 600-900moh. Dog kaller eg det ikke høyfjell :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på, er hva de egentlig mener når de sier på værmeldinga at det f.eks. skal bli snø i høyfjellet. Ikke så lett å vite hva de egentlig mener da.

Jeg klikket meg igjen inn på ordbokdefinisjonene, og definisjonen i Nynorskordboka er litt interessant:

fjell(parti) over eit visst nivå

Med andre ord; høyfjell kan egentlig være hva som helst. Men selv bruker jeg det ordet om alt som ligger veldig mye høyere enn tregrensa. Så det blir vel omtrent synonymt med høyalpin sone for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyfjell; der den siste dvergbjørk sier takk for seg, og hvor Skarven og Håvard overtar.......... :-)

Trodde du hadde grodd fast nede ved havet i Trondheim by, sammen med gjærrester fra det "berømte" Dahls øl..

Lett å sitte på bryggekanten å bekymre filosofere over om telt har problemer med kondens eller ei... nei, kom deg opp til skarven igjen nu Håvard, men først må du vel få ut fingærn å kjøpe litt utstyr :D

Ser ut som høydemeterne blir mange og lange for deg i 2010 :wink:

Høyfjellet er nettop det ordet sier, høyt oppe med dominerende fjell-landskap uten vegetasjon. Hva høyt er er relativt til hvor man befinner seg, ingen alternativer synes gode nok i avstemningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra http://snl.no/fjellrype

"I Sør-Norge er den vanligst i fjellet i 1200–1400 m høyde, men den går ned til ca. 400 moh. på Vestlandet. I Nord-Norge forekommer den ned til 100 moh."

Okei, I rest my case! :-)

Var ikke klar over dette. Har jakta rype i mange fjellområder både i Sør- og Nord-Norge og bare sett fjellrype i høyfjellet. Får prøve meg i fjæresteinene neste gang da.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.