Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukjent norsk råskinn? T. Granheim.


morten

Anbefalte innlegg

Var så vidt inne på nettstedet www.tormodgranheim.com og ble litt imponert over prestasjonene til denne karen, bl.a. en 3000 meters solobestigning av et fjell på over 7100 moh.

Han er nå i Cho Oyo området og skal varme opp med denne foran mer spenstige skiturer.

Har han gitt ut noen bøker? Er det skrevet noe om ham? Har fått med meg at han angivelig skulle være uønsket i NTK, en klubb, som så vidt jeg forstår stadig er på jakt etter nye medlemmer for å unngå forgubbing. Men hans bestigninger var visst ikke god stil???

Alle nasjoner trykker nasjonalhelter til sitt bryst og ønsker dem velkommen. Er dette en mann med potensiale til å bli en nasjonalhelt, med internasjonal anerkjennelse?

Til tross for flotte prestasjoner, Cecilie Skog mfl. dette. Dette fordi prestasjonene ikke ruver nok internasjonalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morten,

Tormod er sikkert en hyggelig kar. Det er egentlig litt harry av deg å si at han "angivelig skulle være uønsket i NTK" ettersom du da implisere et negativt forhold som ikke er nærmere redegjort for. Etter det jeg forstår må man ha ledet 20 ruter av en viss vanskelighetsgrad for å bli tatt opp som medlem i NTK. Kan man ikke dokumentere dette hjelper det ikke hvor mange 8K man ellers måtte ha besteget eller hvor man hårete nedfarter man har overlevd per ski. Hvis det viser seg at NTK har nektet en person medlemsskap pga "ikke god stil" synes jeg dette hører hjemme internt i klubben - og ikke i et diskusjonsforum som dette.

For øvrig begynner jeg å bli lei legendebygging og haussing av potensielle nasjonalhelter. Virker nesten som om man ofte tar litt meget i ved omtalen av slike personer - men jeg skjønner behovet for å ha helter innenfor de idretter/aktiviteter man holder på med. Det er etterhvert haugevis av nordmenn som bestiger kule fjell i utlandet. Jeg tipper tredje norske kvinne som bestiger Everest knapt får notis i lokalavisen. Men er hennes prestasjon dårligere enn de 2 første? Hva er det egentlig ved de to første som gjør at de eventuelt fortjener nasjonalheltstatus men ikke nr. 3?

Jeg kjenner ikke Tormod men han er som sagt sikkert en hyggelig kar. Det er imidlertid ikke sikkert han ønsker å bli gjenstand for en diskusjon rundt sin person hva angår sine prestasjoner, om disse ruver internasjonalt og evt. potensialet for nasjonalheltstatus. Jeg skal ihvertfall ikke lage hjemmeside og legge ut bilder fra mine turer. I forhold til Tormod blir jeg uansett helslaktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg forstår må man ha ledet 20 ruter av en viss vanskelighetsgrad for å bli tatt opp som medlem i NTK. Kan man ikke dokumentere dette hjelper det ikke hvor mange 8K man ellers måtte ha besteget eller hvor man hårete nedfarter man har overlevd per ski. Hvis det viser seg at NTK har nektet en person medlemsskap pga "ikke god stil" synes jeg dette hører hjemme internt i klubben - og ikke i et diskusjonsforum som dette.

Mortens poeng var sikkert at NTK er en blæreklubb med firkantede og teite regler for opptak. Det må det være fullt lovlig å diskutere her. Det at allverdens debatter bør holdes internt er noe forbanna tøv. Frem i lyset, så ser vi sannheten om ting! Dette gjelder alt fra muslimer til NTK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik: Det er klart det er mer sus å være nr. 1 samme hva det gjelder. Det er da himmelforskjell på Amundsen og alle Ouslander, Kagger og vet ikke hva som har tuslet etterpå.

Hvis ditt bidrag er at du ikke vil diskutere, så er det bare å la være. For øvrig får Tormod tåle såpass når han lager hjemmeside og forteller om turene sine, som ikke akkurat er noen rusle tusle turer.

Og jeg syntes ekspedisjoner og fortsatt forholdsvis høye prestasjoner er interessant og diskuterer det svært gjerne. Enig i at det var litt useriøst å komme med en stikksetning om NTK bare på bakgrunn av ting man har kommet med. Men litt useriøs kan man av og til være også :)

NTK tar seg av seriøsiteten. Jeg har for øvrig full respekt for at NTK har sine regler og ikke ønsker å tilpasse seg en verden i endring. Selv DNT er jo en mester i endring i forhold. Men som sagt, det er NTKs sak, og selv om jeg aldri vil kvalifisere til medlemsskap gjør meg gjerne opp en mening om en mening om en myteomspunnet klubb som opererer bl.a. i den fjellheimen jeg interesserer meg så veldig for :)

Og jeg synes det Tormod driver med er dritkult, selv om det kanskje er på kanten. Bjørn Dæhlie og Vegard Ulvangs prestasjoner blir I MINE ØYNE bare babyfór i forhold, og ja - jeg er kanskje vanvittig barnslig, men jeg synes det er kjempekult om Norge fostrer personligheter innen min favorittsport: Fjellsport. Fotball, Curling og Sprangridning gir jeg ellers mer eller mindre f. i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.