Gå til innhold
  • Bli medlem

2000m topper i Rondane på ski? - I romjulen

ridder7

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal opp til Ringebu i romjulen og har planer om å teste ut mine nyinnkjøpte fjellski. Jeg har ikke vintertelt og ryktene sier at hyttene i området ikke er noe særlig. Men med tilgang på bil er vel toppene innenfor rekkevidde på en god dagstur? Og har dere i så fall noe anbefalinger på hvilke topper som egner seg til formålet. Er f.eks. noen av 2000meterene aktuelle uten at det blir en ekstremtur?

Jeg er ikke særlig kjent i området, men prøver å oppdatere meg litt gjennom kart og forumets søkefunksjon.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Haukeliseter.no

[Til Veslesmeden på 2 015 m er det også merka fra Rondvassbu. Hit går du på 1,5-3 timer. Denne toppen er lett å nå. Anbefales hvis du er ute etter god utsikt og en 2000m topp, uten altfor stor anstrengelse. Her går du opp på Rondhalsen, før stigningen mot selve toppen starter. Hit kan du også komme om vinteren på ski, under gode snøforhold kan du gå helt til topps på ski. Men husk skifellene, det er bratt opp fra Rondhalsen!/quote]

Det ser ut som Veslesmeden er løsningen, noe jeg også har oppdaget gjennom andre tråder etter enda mer søking. I og med at det er så bratt opp fra Rondhalsen, medfører det særlig skredfare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mye snø kan det være skredfare. Men i Rondane kan problemet ofte være for lite snø. Jeg har gått på vintertur og båret skiene mine fordi det var helt avblåst.

Det med "ryktene om hyttene" kjenner jeg ikke til, men det er jo selvbetjeningskvarter på Rondvassbu. Rondane er ganske populært for romjulsturer fra hytte til hytte.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei.

Er det noen som har oppdatert info om snøforholdene på ymse topper i Rondane, og om det er nok til å gå både opp og ned på ski på noen av dem? Tenker særlig på de over 2000 meter, men gjerne også noen andre fine (Ljosåbelgen feks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Rondane sist helg. Det er ikke mye snø! Gikk an å gå oppover mot Veslesmeden med vanlige fjellski, men det var et helv.... nedover igjen. Skavlete og ujevnt. Fra Mysusæter og injn til Rondvassbu var det kjempefine forhold. Toppene er derimot ofte avblåst. Nå har det vært en del varmegrader siste uka så forholdene er kanskje blitt bedre. Enkleste er å ta en telefon til Rondvassbu og høre hvordan forholdene er. (61 23 18 66)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.