Gå til innhold
  • Bli medlem

Revdalsfjellet 1146 og Vazzinoalgi 1196- Kåfjord/Storfjord kommune, Troms


kugo

Anbefalte innlegg

Dissen fjellene ligger på kommunegrensen mellom Storfjord og Kåfjord i Troms. Startstedet innerbukta ligger ca 1 mil fra Skibotn, som blir omtalt av DDE i sangen E6:) Fra Tromsø er distansen ca 15 mil.

Starten av turen var etter Jan Baalsruds fluktrute, der Jan ble slept opp en veldig bratt parti på 600 høydemeter i pulk, for så å bli gravd ned i en snøhule der han lå i over en uke før flukten videre mot Sverige og friheten fortsatte. For dere som har sett filmen "Ni liv" er dette "etappen" etter han måtte amputere flere tær p.g.a koldbrann. Stien er godt merket opp mot Gentlemannssteinen som ligger på ca 750 moh.

Som mange fjell i Kåfjordområdet er det bratt de første 600 høydemeterne, før det flater ut på toppen. Turen var på ca 20 km og tok ca 8 timer.

På turen fikk jeg også strøket en topp fra listen over 1000 metringer i Troms med primerfaktor >100 meter, så fikk tatt et stort jafs på gjennstående topper på turen;) Nr 79 av 677....

For flere bilder og turbeskrivelse:

http://kugo.no/2009/11/revdalsfjellet-1146-moh/

http://kugo.no/2009/11/vazzinoalgi-1196-moh-2/

post-6423-133474666098_thumb.jpg

post-6423-133474666114_thumb.jpg

post-6423-13347466613_thumb.jpg

post-6423-133474666147_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Artig med turrapporter fra mer artiske strøk enn her i dalstroka innafor.. ;)

Det blir nok et gjennsyn med Troms til våren.

I vår ble det plan B pga dårlige vermeldinger i april/mai.

Ja værmeldingene i feks mai var forferdelige! Hadde planer om Jiehkkevarri sjøl jeg, skrev jo diverse eposter med Åke fra Toppomania om en slik tur, men det endte med at jeg ikke turte å betale flybillett i dyre dommer bare for å risikere bomtur. Sol ble jo til skit som kanskje ble til sol igjen og garantert til møkkavær kort etter. Hvor var 9-dagershøytrykket fra april i fjor? :):lol:

Ellers veldig interessant med turrapporter fra de flotte fjella i Troms! Jeg har ofte tenkt at Troms er Nord-Norges flotteste fylke, og kanskje det mest interessante fylket i landet også når man skal samle sammen alle kriterier. Jeg har en drøm om Troms, men i mellomtida er det helt topp med rapporter og fine bilder derfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.