Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt fjell i Oslo


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært på det heller stusselige Kjerkeberget i Oslo

vil jeg foreslå at vi tar en Berliner.

Bygger et helt nytt fjell i Nordmarka.

Penger og plass har vi nok av,

stein og cement mangler heller ikke.

Foreslår at vi strekker oss høyere enn i Berlin .

"Det er typisk norsk å være best" sa vistnok en tidligere regjerende dame.

Sånn ca 2500 meter over Oslofjorden burde vært passe........

http://www.abcnyheter.no/node/99280

post-728-133474666009_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjerkeberget er flott nok. Man må bare ikke gå dit fra Nittedalssiden i tåke i oktober. Beste rute er med sykkel fra Hammeren forbi Bjørnholt og Sandungen gård. Nydelig tur! Noen flere fjell trenger vi ikke. Vi har nok av fjell innen en par timers kjøring hvis behovet skulle være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært et veldig morsomt prosjekt i Berlin. I Oslo deimot synes jeg ikke vi skal ødelegge Oslomarka med å plante et fjell midt oppi. Tyskerne vil bruke et område som ellers bare ligger øde (gammel flyplass). Vi skulle ha bygget fjell på Fornebu. har vi ikke en gammel avfallsplass eller containerhavn som vi kan bruke til slikt?

Jeg tror ikke alle Berlinene blir glad for forslaget. Det er noen som får litt uheldige solforhold. Men fint utsikt blir det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerkeberget er flott nok. Man må bare ikke gå dit fra Nittedalssiden i tåke i oktober. Beste rute er med sykkel fra Hammeren forbi Bjørnholt og Sandungen gård. Nydelig tur! Noen flere fjell trenger vi ikke. Vi har nok av fjell innen en par timers kjøring hvis behovet skulle være der.

Enig i den. Men Kjerkeberget er da heller ikke det fineste "fjellet" i marka. Gyrihaugen, Pershusfjellet, Sandungskollen (med "bestigning" rett opp fra stien i øst) og et par høyder i Romeriksåsen er vel så gode. Og nærmere byen har vi jo Mellomkollen å kose oss med.

Berlin derimot. Der trengs det et fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en god ide å lage friområde i store byer, men en fjelltopp på 1000 meter var i høyeste laget. Jeg ser for meg avisoverskriftene når 50 mennesker blir drept av snøras mitt inne i Berlin sentrum, eller skiløperen som ikke klarer å stoppe i bunn av bakken, og fortsetter inn i sentrum der han blir overkjørt av en bil. Men å lage et litt kupert friområde med grønt grass og noen trær, det synes jeg seriøst de burde gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine overfladiske beregninger skulle et fjell på 2500 meter med en stigning i snitt på 1:2

kreve ca 80 km3 masse. Dersom sålen var sirkulær.

Ingen umulig oppgave for en regjering som bruker avgifter så flittig som den vi har nå.

Tenk på fordelene som alpinbakker, klatrevegger, mega hoppbakker, basehopping, hanggliding mm.

Kunne ha brukt noe av volumet til leiligheter, parkeringsplasser, opera, hoteller og masse annet.

Turismen ville ha mangedoblet seg.

Kun fantasien setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stordalen klarer alltid å få negative ting til å bli positivt. Ved å bygge et fjell med skibakke og innendørs skitunell slipper en halv million av Norges befolkning å reise ut av Oslo for å stå på ski. Tenkt deg klimagevinsten!

Anbefaler boka "Kinderegg-effekten" av Anonym om du vil ha en humoristisk vinkling på Stordalens klimaengasjement. Hint: Hafjell Miljøflyplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja

Anleggsmaskiner drikker enorme kvanta per time, og sett opp mot det store antallet kubikk som skal flyttes vet jeg nå ikke helt om de få prosentene av innbyggerne i hovedstaden som liker best å stå på ski i det samme trekket \ bestige den samme fjelltoppen år ut og år inn sparer på kort reisevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler boka "Kinderegg-effekten" av Anonym om du vil ha en humoristisk vinkling på Stordalens klimaengasjement. Hint: Hafjell Miljøflyplass.

Ja, den er morsom – den beste av de tre bøkene i serien forfattet av Anonym. Det var her Stordalen før åpningen av Hafjell Miljøsenter fikk flydd inn nok is til å bygge en symbolsk smeltende breportal som gjestene måtte passere gjennom ved ankomst. På spørsmål om dette ikke var en lite miljøvennlig løsning kunne Stordalen opplyse at alt var i sin skjønneste orden ettersom vogntogene med is fra Gardermoen hadde biodieseldrevne fryseaggregater…

Ps Fra det virkelige liv: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6858055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.