Gå til innhold
  • Bli medlem

Trening for klatring på fjell over 5000 m...


Nordbukt

Anbefalte innlegg

Hei dere..

Er ny på forumet her.. så jeg prøver lykken med noen spørsmål jeg har gått og tenkt på..

Ønsker å trene meg opp til klatring i høye fjell i sør-amerika til våren/sommeren..

Har klatret en del taulengder på naturlig.. kjenner til taubruk ol. på standplasser.. Men jeg har ikke klatret ute på vinteren, og er helt grønn her..

Det jeg lurer på er følgende..

Hvor i norge er det best å trene "alpin" klatring med økser.. ?.. (bor i oslo, med kjøring en helg som maks avstand..)

Bør man gå isklatrekurs og brekurs først ? ( eller bare begynne å klatre isklatring på topptau..for å få nok timer med øks..)

Der hvor toppene har mye snø.. hvor mange snø-anker/fester tar man med seg.. ? hva er avstanden mellom sikringspunkter rundt 60-80 grader. Og bruker man lange isskruer ved hard snø.. Generellt hva er "racket" på slike alpine turer..

Tilslutt... Hvorfor skal man ALDRI falle på led under led og isklatring ? (er isskruer høyst usikre ? ) :wink:

J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forsøke å svare litt, men er nok litt vanskelig da mange av spørsmålene mer krever erfaring for å finne ut av hvordan man vil gjøre det, enn at det finnes en fasit på hva som er riktig.

Selv bor jeg i Nord-norge, og vet ikke hvor langt det er til fjells fra Oslo sånn i i praktisk avstand, men det finnes jo massevis av fjell nedi der - Jotunheimen virker kanskje opplagt?

Med tanke på hvordan man tilegner seg kompetanse/kunnskap/erfaring så tror jeg mange kan ha forskjellige meninger. Å ta et kurs er ikke noe man *må*, men med tanke på alpinklatring på høyere fjell så vil jeg ikke si at å bare klatre masse is er nok. Du trenger nok langt på veg kunnskap om ferdsel på bre, redning, osv. også - og da er kanskje et kurs beste alternativ? Tar man et kurs, så får man ofte et opplegg som følger en metodisk standard, og du lærer "det du trenger å vite".

Med tanke på rack så finnes det vel mange ideer. Om man skal prate om et "generelt" rack på alpine klatreturer så pleier det ofte vær et rack som er litt mindre enn "vanlig". Dette er fordi en alpin tur stort sett inneholder lettere klatring, men lengre dager. Et lite kilesett, 2-4 kamsikringer og 2-4 iskruer klarer man gjøre mye med. Annet utstyr er I tillegg bør man ha litt slynger, osv, til mellomforankringer standplass, osv.. (snøanker, knivbolter(bankebolter)

Selv drar jeg sjeldent på snøforankringer. Om jeg gjør det så bruker jeg MSR sine snøbolter, ikke "gode gamle" dmm sine snøanker. Lettere å plassere... Har vel aldri hatt med mer enn to slike bolter. og iskruer bruker man i is, ikke i snø.

Isskruer er bra i god is, og dårlige i dårlig is. Grunen til at "man ikke faller på is" er potensialet for å skade seg er veldig stort med tanke på skarpe gjenstander i hender, og på føtter. Veldig lett å ryke en ankel om stegjernet kommer borti isen i fallet, eller få en isøks i seg, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret. :!:

Tenkte ikke på dette med fall og stegjern/øks.. men forstår nå litt bedre hvorfor.

Jeg har også funnet noen som har erfaring på alpin/is klatring, og skal få et skreddersydd kurs av dem. Det blir ikke ren is klatring, siden dette ikke er målet mitt.. men en kombinasjon av dette og alpin klatring.

Ser av det du skriver at brekurs også må vurderes.. virker logisk dette ja. :?:

Ellers virker det som kreativitet og erfaring er nøkkelen for alpin klatring..(med hensyn til rack) og det ene kan jo bare komme av å klatre mye alpint da.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og kanskje Extreme Alpinism?

Mark Twight vet en god del om alpin klatring og dens slags... Ikke la tittelen skremme deg, boka er full av råd også for sofaklatrere som meg :)

http://books.google.com/books?id=Y_26yT9Nn7UC&pg=PA17&lpg=PA17&dq=g+extreme+alpinism&source=bl&ots=w-8gT_zRQH&sig=pK57tiZ-F0RhlPCXq-rbOV1K3zk&hl=en&ei=hjIQS5O-KdTm-QasgoibDg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAgQ6AEwAA#v=onepage&q=&f=false

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.