Gå til innhold
  • Bli medlem

Mount Fuji - vinter


Lyngve

Anbefalte innlegg

Jeg setter meg på flyet til Tokyo om en liten uke (22.nov) med Mount Fuji som hovedmål. Jeg vet at Fuji kommer til å være et meget kaldt sted i slutten av november. Men jeg har alt av vinterutstyr tilgjengelig etter å ha vært på Baruntse (7220m) i Nepal for noen dager siden. Jeg tar definitivt med dunjakka, stegjern og isøks. Eneste problemet er om jeg skal drakse med meg Everest Millet sko beregnet for 8000-m topper eller om jeg skal ta mine lette fjellsko. Mulig det siste blir i kaldeste laget. Noen her inne som har besteget denne toppen vinterstid før? I såfall setter jeg pris på tilbakemeldinger!

Live-cam bildet nedenfor ser ikke så altfor avskrekkende ut. Lite med snø. Kanskje denne turen er sammenlignbar med Galdhøpiggen en sen november dag?

Hilsen fra Kathmandu

post-230-133474665651_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lyngve,

Jeg besteg Fuji i slutten av oktober, men med betydelig mer sno enn det

bildet ditt viser. En tur-beskrivelse finnes paa:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/3000mtn/fuji.html

Dessverre uten bilder (jeg maa sjekke hvor de ble av..) Da jeg gikk var det

nysno og fint aa gaa hele veien opp, skraaningen er ikke veldig bratt.

En fransk venn av meg forsokte en uke senere, han maatte gi seg fordi det

hadde blitt IS i ovre del av stigningen, is som hadde vaert helt OK dersom

han hadde hatt stegjern og en oks (OK aa gaa solo, men boer nok ha dette

dersom is..) Jeg bar med meg en oks og stegjern rundt hele turen uten aa bruke

det.. Merk at jeg kom opp paa feil side av krateret, men turen rundt hele kraterkanten

kan absolutt anbefales.. Utgangspunkt i landsbyen Kawaguchiko er ikke saa dumt,

taxi derifra til "station 5" (kostet flesk, jeg fikk hike med en tilfeldig bil paa returen..)

Det er et "Youth hostel" i Kawaguchiko, hvor en kan overnatte for en billig penge..

God tur, ser frem til rapport !!

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyngve,

Jeg svarte visst ikke paa ditt hovedsporsmaal, lette fjellsko

kontra 8000 meter type stovler??

Vanskelig aa si, siden jeg ikke kjenner dine "lette fjellsko",

Jeg ville ikke betenke meg i det hele tatt paa aa bruke mine

Sportiva stovler feks. (Ville valgt dem fremfor Scarpa plast etc..)

Naa er det kanskje en god del kaldere paa toppen omlag en maaned

senere enn jeg var der, men jeg ville vaere overrasket om du moter

noe saerlig kaldere enn minus 10..

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input Petter. Jeg leste den rapporten din ved en tidligere anledning, og ble litt overrasket over at du mangler bilder fra en slik prominent topp :)

Det går heldigvis kollektivtransport til 5th station helt til 30.november, så jeg slipper heldigvis svindyr taxi. Fikk bekreftet dette på flere websider i går.

Jeg satser på mine lette fjellsko, og hvis det viser seg å bli for kaldt, lager jeg en provisorisk løsning med mine billige nepali-made down-booties utenpå fjellskoene, dvs som en slags isolert overgamasje :-)

Den generelle regelen er at Fuji er 20 grader kaldere enn Tokyo, så hvis det er 5 i Tokyo er det altså -15 på toppen av Fuji. Men det er ofte sterk vind på Fuji vinterstid, noe som gjør det mye kaldere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.