Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 Skrevet 13. september 2004 Jeg har en ganske ny sykkel, men har likevel punktert en håndfull ganger på turer på asfalt og grus i sommer. Det er bare såååå irriterende. Tar gjerne i mot tips om dekk som har litt større punkteringsmotstand enn gjennomsnittet. Siter
Kim Skrevet 15. september 2004 Skrevet 15. september 2004 Det finnes kevlardekk som er bra. Ellers får du kjøpt slanger som er tykkere og mindre utsatt for punkteringer - men de veier mer. Det er et valg mellom vekt - punktering Siter
Peder K. Skrevet 15. september 2004 Skrevet 15. september 2004 Kan hende at du har noen rester etter skarpe gjenstander fortsatt i dekket ditt, slik at du punkterer om og om igjen av samme årsak. Jeg har opplevd det. Neste gang du tar av dekket er det altså lurt å ta seg god tid til å kjenne godt etter på innsiden av dekket FØR du setter inn den nylappede slangen igjen. Lykke til! Peder Siter
ThomasB Skrevet 16. september 2004 Skrevet 16. september 2004 Hvis punkteringene ser ut som "snake bite" dvs. to små hull ved siden av hverandre så ungås dette ved å øke lufttrykket. Siter
knut stabell Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Dekk med kevlar i banen er dyre, men reduserer etter min erfaring antallet punkteringer vesentlig. Høyt lufttrykk og knasetdekk likeså. Mange punkteringer skyldes lite trykk og kjøring over skarpe kanter, rennesteinskanter og slaghull etc. Er også viktig å styre unna steder med bøss og glassskår. Dessverre er det fortsatt slik at renholdet og trafikken gjør at det mange steder er vesentlig mindre "skarpt" i kjørebanen enn på gang/sykkelveiene. knut Siter
Svein Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Jeg har en ganske ny sykkel, men har likevel punktert en håndfull ganger på turer på asfalt og grus i sommer. Det er bare såååå irriterende. Tar gjerne i mot tips om dekk som har litt større punkteringsmotstand enn gjennomsnittet. Kan det være eker som kommer gjennom på innsiden? Sjekk hvor på slangen punkteringene kommer. Kevlar-dekk tåler mer trykk enn andre dekk, så det er selvfølgelig bedre ifht slag mot kanter, stein osv. Kjører du mye på hardt/ujevnt underlag, ville jeg brukt slike. Koster gjerne minst et par hundrelapper mer per dekk, men velinvestert. Hull på innsiden: sjekk eker/band Hull på utsiden: skift til sterkere dekk. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 Skrevet 22. september 2004 Takker for god respons folkens! Etter tips fra dere er dekket nå saumfart på innsiden, og faktisk, en ørliten glassbit, ikke synlig, men mulig å kjenne med fingertuppen, hadde sneket seg gjennom dekket og har ligget og "hakket" hull på slangen med jevne mellomrom. Dekk og slange er skiftet, og jeg ser fram til litt fler kilometer før neste punktering. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.