Sjalabais Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hei, vi fikk en veldig fargerik fisk på kroken i dag, ca 50cm lang og 2kg tung. Den kjempet hardt og var en fornøyelse å få opp, men dessverre ikke noe godt å spise - neste gang går den rett ut igjen. Men hva er dette for noe? Oransje-hvit mønster på magen, runde (ikke flate) øyne, lange finner, veldig robust og kraftig fisk. Den er vel ikke noe eksotisk den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atomsilda Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Berggylte! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
springsteen Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Det er vel en Berggylte? Finns i massevis ved Hvaler i hvert fall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjalabais Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Takk for kjemperaskt svar! Har lest litt om fisken nå og det var nok en Berggylte, ja. Fant skjelldyr og stein i magen, passer det - bare at kjøttet var litt vassent og svampaktig, selv etter lang tids steking i ovnen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cerberus Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Takk for kjemperaskt svar! Har lest litt om fisken nå og det var nok en Berggylte, ja. Fant skjelldyr og stein i magen, passer det - bare at kjøttet var litt vassent og svampaktig, selv etter lang tids steking i ovnen. Ja, den er vel helst kattemat den fisken der... Jeg blir plutselig sportsfisker etter catch & release-prinsippet når jeg får berggylte på snøret... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jason Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 har selv fanget mange av de gjenom årene på hvaler. grei matfisk også, men ikke av de beste du må bake den i ovnen med mye sitron pepper Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josteink Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Uvanleg å få på sluk, er som regel på agn ein får desse. God fisk i fiskesuppe, kok den opp og rens av kjøtet og bruk kraft og kjøt i suppe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjalabais Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Takk for tipsene. Andre gang jeg fikk en slik en på (REMA-) sluk i Sund, men den jeg fikk i sommer var mye mindre. Er det vanlig at kjøttet er grønnt rundt finnene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Denne er ikke uvanlig å få på sluk, berggylte på kroken etter en fisketur er nærmere hovedregelen enn unntaket. For en 3-4 år siden fikk jeg en knall blå og litt oransje leppefisk på kroken, det tror jeg var en Blåstål. Har bare fått denne en gang, så den er mye mer sjelden. I alle fall på nordvestlandet. Hvis du ser vekk fra alle Aafk-supporterne i oransje og blå da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EinarW Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Blåstålen er langt fra sjelden. Det er kanskje litt mindre av den enn berggylte. Men det som er, er jo at blåstålen er samme fisk som rødnebb. Rødnebb er dog den kvinnelige parten og blåstålen er mannen(som vanlig er menn mer fargerik ) Blåstålen begynner dog sitt liv som rødnebb før den etterhvert skifter kjønn til blåstål. En av årsakene til at disse leppefiskene(fellesbetegnelse, sammen med andre gylter) kan virke som sjelden er at de i perioder med kaldt vann, går i "hi". Vinterhalvåret går disse fiskene litt dypere(20-40m) får å få litt varmere vann og legger seg i sprekker til våren og vannet litt lenger oppe varmes opp igjen Sist dykk, forrige uke, var gyltene begynt å samle seg på denne dybden, det er varmere der nede no enn oppe, men dem var fortsatt i vigør. ew Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Skal ikke være bråkjekk ang Blåstål, ut fra egen fiskeerfaring er Berggylte mye mer vanlig. Uansett, fisken går rett på sjøen igjen, ingenting å samle på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villmarkingen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 For min egen del er berggylten en "ufisk"........... Men på en annen side har jeg hørt noe skryte av at det ern utmerket matfisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.