Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektrisk sykkel


REs

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å prøve å bygge om en vanlig sykkel til elsykkel. (Litt mer prof enn en ledning eller to fra sykkelen til stikkontakten.)

Er det noen som har erfaring med dette. Hvilken sykkel som egner seg best og hvilken motor, batteritype, styringsenhet etc som kan anbefales.

Det finnes mye på nettet, men det ser ut til å være en liten jungel når man begynner å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg faktisk at jeg har fått kontakt med noen som vet litt mer om dette.

http://groups.google.com/group/lurapedelec/web/hvordan-bygge-en-god-elsykkel

http://groups.google.com/group/lurapedelec/web/linker

De som driver med dette her hos oss må nok regnes som en slags pionerer på dette feltet. Det er mye rart å få tak i og det forskjellige utstyret er stort sett bygget etter de forskjelige produksjonslandenes standarder, lover og regler. Her hjemme er det foreløpig lite erfaringsdata å hente, og derfor hadde det vert fint hvis det var noen, gjerne her på dette forumet, som hadde noen erfaringer eller som var interesserte i å forsøke seg som elsyklist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at det er visse regler for el-sykler, og at disse er strengere i Norge enn i mange andre land. Myndighetene liker å starte med å forby ting helt til utviklingen ikke lenger lar seg stoppe; elektriske hjelpemotorer på sykkel er intet unntak i så måte, og var forbudt fram til 2003. Nå er det tillatt så lenge

effekten ikke overstiger 250W og motoren kutter ved 25 km/h.

Rapportene fra de som har slike sykler virker lovende, men jeg tror mange velger kraftigere motorer enn det som er tillatt. Siden EU måtte tvinge Norge til å åpne for disse motorene i første omgang tviler jeg på at effektgrensen vil heves i nær fremtid. :twisted:

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nå i mopedlandet Vietnam. Her er elendig luft i gatene på grunn av en enorm mengde mopeder og lette motorsykler. Jeg har vært i tilsvarende byer i Kina, der det er tilsvarende mengder med elektriske mopeder og vanlige mopeder og motorsykler er forbudt. Takke meg til de elektriske som er nærmest lydløse med unntake av hornet og ikke forurenser bygatene!

I flate byer med varmt klima er elektriske mopeder et utmerket fremkomstmiddel i bytrafikken. I Norge tror jeg nok det kan ha lite for seg med det kalde klimaet vi har som reduserer batterikapasiteten og komforten, dessuten ser jeg for meg at batteriet fort er brukt opp i bakkete terreng. De elektriske mopedene i Kina har en rekkevidde tilsvarende vanlige el-biler.

Kjipt om myndighetene i Norge legger hindringer i veien for å ta i bruk elektriske mopeder.

Vedlegger et bilde fra dagens ettermiddagsrush.

Men 34 varmegrader og sol er jo fint i november da :twisted:

post-480-133474665415_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverket i Norge er nå det samme som EU. De nye europeiske standardene er gjort gjeldende også her hos oss. Utrolig men sant.

En 15194:2009 som omhandler elsykkel.

Der tillates avvik på 10% slik at maks fart kan være inntil 27,5km/t ved stikk prøver.

Dog maks 5% avvik under sertifisering.

Motorstørrelsen er satt til 250W kontinuerlig effekt, noe som gjør at du kan ha en langt høyere maksimaleffekt.

I tillegg krever En 15194 at elsykkelen skal være ihht. krav 4, 5 og 6 i EN 14764 - produktsikkerhetstandard for by- og trekkingsykler.

Rart at kineserne er så trege med å benytte elsykkel og elmopeder. De produserer jo mesteparten av utstyret som brukes til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.