Gå til innhold
  • Bli medlem

Extra! Topp-sjokk 04: Tom over 2000 meter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, så kom jeg meg over 2000 meter igjen da, etter å ha tatt en pausesesong fordi inspirasjonen blir ødelagt av gærne konkurranse-samlere her inne.

Toppene var ikke noe mer spennende enn Rasletind og Mugna, men fy f*** så vakkert det var der oppe. Ord blir uansett ikke dekkende, men det var en fin tur med alt fra pent vær til tåke.

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis det er tilfelle at inspirasjonen blir ødelagt av gærne konkurransesamlere her inne, forstår jeg ikke hvorfor du oppholder deg her i det hele tatt.

Som du selv sier. Fy f. så vakkert det var! Kanskje en pause er av det gode? Men å legge skylden på andre som finner glede av å ta seg noen flere turer, det synes jeg blir galt. Hvem er det som er gærne konkurransesamlere forresten???

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Tom!

Så flott at du har fått inspirasjonen tilbake, selv om jeg synes unnskyldninga di angående sviktende inspirasjon var litt "tynn".

Tror ingen ønsker deg bort fra forumet! Jeg har stor glede av å lese diskusjonene som er i gang her inne, og jeg må si at du er med på å krydre dem. Litt provoserende, sterke meninger om enkelte ting, men det setter prikken på i`en. Og så er det alltid noen som lar seg provosere og biter på alt.

Stå på dine meninger Tom, jeg har meg ofte en god latter jeg!!!!

Jeg har enda ikke vært på 2000-topp, men den tid kommer.....må bare få litt inspirasjon først......!! Er mye i fjellet, men i "lavere" strøk!

En liten inspirasjon fra Berit :)

Skrevet

Berit, jeg elsker deg! :) Neste toppen skal jeg dedikere til deg.

Morten, jeg mener primært deg og Kim. Spesielt Kim er kun opptatt av meter og målinger. Har lest en haug av hans beskrivelser, men aldri lest f.eks. at han har vært redd eller sliten. Da blir det for dumt.

Skrevet

Berit: Det er vel ingen som er interessert i å diskutere at Tom har vært på en 2000 meterstopp. Det var vel heller noen som ikke klarte å føle seg litt provosert av det de oppfattet som surmagede oppgulp (for å bruke Toms ord fra en annen debatt) om at de som trives med å dra på topptur i Jotunheimen og gjør nettopp det, for øvrig noe Tom gjorde ivrig inntil i fjor og fremhevet som en super aktivitet, er "gærne konkurransesamlere".

Jeg fikk i alle fall svar på det jeg ville ha, Tom kaller meg en gærn konkurransesamler, noe som selvsagt er fullstendig riv ruskende galt siden jeg ikke konkurrerer med noen og for tiden er samlingen VELDIG i bakgrunnen :)

Skrevet

Morten, jeg skal ikke uttale meg så mye om deg, egentlig, for du skriver såvidt jeg vet en bok, og dette er vel grunnen til at du går mer enn du strengt tatt har lyst til for tiden (?) :) Jeg skal i hvert fall kjøpe den boka den samme dagen den kommer ut, det er helt sikkert. Og det skulle ikke forundre meg mye om det blir en utrolig bra bok også.

Når det gjelder mitt syn på å gå på topper synes jeg fortsatt det er en kjempefin aktivitet, men ikke når man stresser rundt etter lister med måleutstyr i hånda.

Skrevet

Tom: Av ditt siste innlegg trekker jeg slutningen at du har lagt vekk din Røyneliste og nå bare koser deg på tur?

Husker godt et innlegg fra deg i fjor hvor du håpet å runde 2000 Røynetopper i 2004 og at det ville være et stort øyeblikk i livet ditt som du ønsket å feire skikkelig.

Det er i alle fall ikke forbudt å skifte syn, mening og oppfatning :)

Skrevet

Morten,

jeg registrerer med glede at du ypper til strid ved å forsøke å fremstille meg som en vinglekopp :) Jeg har imidlertid mitt på det rene.

Jeg synes fortsatt det er morsomt å komme på nye topper, men jeg har ikke hatt noe mål om å nå alle Røyne-toppene. Det er klart at det blir artig å runde 200, men hvis jeg var så opptatt av det ville jeg nok gjort det i sommer siden jeg bare mangler tre stykker. Jeg kan ikke sammenlignes med deg når det gjelder iver på det området.

Du innrømmer i hvert fall at du kan bli både engstelig og sliten i fjellet, og turreferatene dine begynner å bli morsomme (eks. truet av okser, Julia er alkoholiker). Igrunnen er du helt ok, men du må lære deg at det er nyttesløst å sette fast Tom i debatt.

Kos.

Skrevet

Nytteløst ikke, men det er nok litt lettere i en muntlig debatt. Internettdebatter har den ulempen at de er alt for utmattende, og at det er alt for lett å sno seg unna, vri vinkelen. Øyeblikkets målløshet får man liksom ikke til. Egentlig kan to kamphaner på internett krangle så busta fyker til verdens ende med begge to som selvutnvente seierherrer.

En debatt trenger dessuten ikke alltid å ha en vinner og en taper. Her har man det med konkurransemomentet igjen da :)

Skal man konkurrere i debatt trenger man et publikum eller en jury eller noe lignende som kan avsi en dom.

Har du sett boksekamper Tom? I så og si alle boksekamper som ikke ender i knock-out hever begge bokserne hendene i været for å uttrykke at der har vunnet :roll:

Jeg trodde oppriktig at du hadde som mål å komme på alle toppene til Røyne, spesielt med tanke på ditt, formodentlig oppriktige, innlegg i turfølge forum om hjelp til å komme på de mer vanskelige toppene.

PS! Det er fortsatt ingen sak å runde 200 topper i år, dersom du skulle få ånden over deg :wink:

Skrevet

Du Morten du Morten...

Du er tydeligvis en drømmer som håper at det ville være lettere å debattere med meg i virkeligheten. Kanskje har du til og med et snev av rett, da jeg i virkeligheten har en charme som ville gjort deg mindre redd.

Det er korrekt at ikke alle debatter har vinnere og tapere, men i debattene oss imellom er det slik :) Jeg har sett boksekamper, men som du sier er det ingen tvil ved knock out - så heller ikke når vi er i strid.

Det faktum at man kunne tenke seg å nå enkelte vanskeligere topper betyr ikke at man er en listefreak med målebånd som på død og liv skal nå alle grushauger på over ti meter PM. Det hadde selvsagt vært moro å komme opp på f.eks. Store Austabottind eller Storen.

Målet mitt er å nyte naturen. Antall topper er ikke så nøye.

Skrevet

Enig med deg der - ang. telling av topper, mener jeg - Men det er du selv som har fremhevet antallet ved tidligere anledninger, både ved å nevne antallet topper du har vært på som agrumentasjonsvekt samt å utrrykke en drømmende lengsel rundt tallet 200.

Selverklærte vinnere uten målbare kriterier er som regel både desillusjonerte og fulle av komplekser med stort selvhevdelsesbehov :)

Og med det ønsker jeg deg mange flotte debatter videre, og lar deg leve i den tro du måtte ha. Jeg lar meg gjerne overraske over at dette blir siste ord i denne utvekslingen, men jeg tviler vel på det - det ville vært litt ulikt deg Tom :roll:

Skrevet

Morten,

så lenge du er frekk kommer det svar - det har du helt rett i. Jeg har ikke vært opptatt av å fremheve antall topper jeg har vært på, men har heller ikke holdt det hemmelig hvis noen har spurt. I en debatt om toppturerfaring vil det f.eks. være relevant å si "jeg har en viss erfaring da jeg har vært på 200 over 2000". Hva angår lengsel etter 200 vil jeg referere til mitt tidligere svar om at det blir artig, men at jeg neppe er særlig opptatt av det siden jeg ikke har giddet å ta de tre siste i sommer.

Selverklærte vinnere uten målbare kriterier er som regel både desillusjonerte og fulle av komplekser med stort selvhevdelsesbehov

Jøss, jeg hadde ikke trodd at du hadde tid til å studere psykologi grunnfag på si. Jeg merker meg at både du og Kim er veldig opptatt av dette med komplekser. Er det slik at man har det dersom man finner debatt underholdende, og setter Valdres-bønder på plass i ny og ne? :)

Skrevet

Selverklærte vinnere uten målbare kriterier er som regel både desillusjonerte og fulle av komplekser med stort selvhevdelsesbehov :evil:

Det var da voldsomt.

Jeg tror det er helt feil også. Usikre mennesker er ofte opptatt av målbare kriterier fordi de ønsker å hevde seg overfor andre. Folk som er trygge på seg selv derimot, har heller ikke noe voldsomt behov for å hevde seg. Tvert imot klarer de som har høy selvtillit ofte å glede seg også over andre menneskers fremgang. De som har lav selvtillit derimot, finner alltid en anledning til å rakke ned på andre.

Diskusjonen gjaldt bl.a formålet med å gå i fjellet.

Jeg tviler på at flertallet selv blant Fjellforums brukere er så veldig opptatt av å telle topper eller av å måle seier og nederlag ut ifra om toppen nås eller ikke. Tvert imot ser det ut til at mange gleder seg over å rusle i fjellet og over den fine følelsen det er å nå en topp. Noe konkurransepreg over dette er det bare noen veldig få som er opptatt av.

Jeg ønsker ihvertfall ikke å benytte "målbare kriterier" for vellykketheten av en fjelltur.

Bjørn R

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja, så kom jeg meg over 2000 meter igjen da, etter å ha tatt en pausesesong fordi inspirasjonen blir ødelagt av gærne konkurranse-samlere her inne.
:evil:

Klassisk case for en psykolog dette.

En ærlig sak å gå lei av toppsamling, særlig når man går alle toppene på egen hånd. Skjønner bare ikke hvorfor man skal bortforklare etter alle kunstens regler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.