Gå til innhold
  • Bli medlem

Merker på fjelltopper


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Her nord har de aller fleste fjelltoppene et gammelt merke som består av en rød og hvitmail stolpe (2" gange 2") og et kryss av fjøler. Dette er satt opp og festet med streng og barduner. Ofte er det halvveis bortråtnet nå.

Jeg har ofte spekulert på hvem som har satt opp disse merkene og når. Er det i forbindelse med oppmåling av fjellene eller noe annet ?

post-497-133474387577_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det skulle jeg også likt og visst. Jeg har irritert meg grenseløst over disse forfalte og forurensende "installasjonene", som finnes på mang en fjelltopp på Vestlandet og ellers. De ansvarlige skulle jammen fått ryddet opp etter seg !!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trigonometriske master. Brukes for å markere fastmerker (kjente punkter). Under masta (i senter) står det en jernbolt i fjell. Mastene står der for at boltene skal kunne ses på lang avstand, altså er masta siktepunktet og ikke bolten. Trig.mastene ble brukt til å triangulering, dvs. innmåling av terrenget. I dag brukes bare noen som såkalte fjernsikt med kikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mulig til og med the US Army Topographic Command har vært på ferde. De sto bak første runde med N50-kartlegging (da het det M711) først på 60-tallet. Men det var jo i samarbeid med Norges geografiske oppmåling. I alla fall var de blåst ned alt på 60-tallet i min barndoms fjell.

Kommunale oppmålingstjenester setter også opp signaler for sin oppmåling, men sjelden til fjells - kanskje til og med Kim & co gjør det samme når de stikker veier. Skjønt de bruker nok helst kartverkets og kommunenes fastmerker. (Signal settes oppå fastmerket så du skal kunne se dem...).

Legg ut kopi av svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt mail med forespørsel. Skal legg ut svar her ja.

Jeg var på tur i dag og en topp jeg passerte hadde merke av plastikk, 2" plastrør som var helt oppfliset og ødelagt. Det må være amerikanerne det da :)

Det som er litt merkelig er at man er blitt vant med dette. Nesten så man ikke er på en skikkelig fjelltopp uten at det ligger et gammelt merke der :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det har vært bygget slike signaler her i landet siden slutten av 1770-årene. Og uten dem hadde det vært dårlig med kart over terrenget. De trigonometriske punktene er fundamentet som all nøyaktig kartlegging bygger på.

Den største mengden av slike signaler ble bygget og satt opp i perioden 1960-1990. På den tiden var det stor måleaktivitet for å få bygget ut et tettere fastmerkenett i områder hvor det skulle konstrueres såkalte økonomiske kart i målestokk 1:5000. Signalbyggingen ble besørget av kommunene eller fylkeskartkontorene (som ble en del av Statens kartverk i 1986), og gjerne satt bort til spreke karer som ønsket denslags arbeid. NGO/Statens kartverk besørget måle- og beregningsarbeidene. Når et aktuelt område var ferdigmålt, var det kommunene som overtok ansvaret for signalene. Noen ble brukt som tilsiktning ved egne målearbeider, men de aller fleste ble stående til nedfalls. Kun i enkelttilfeller ble det besørget opprydding, f.eks. høye tårn i nærheten av boligområder, som ble pillråtne og farlige å klatre i. Da GPS overtok som måleprosedyre, ble det naturlig nok slutt på signalbyggingen.

I høyfjellet står det fortsatt igjen tusenvis av steinvarder. Det er tre hovedtyper varder, oppmålingsvarder, grensevarder og turistvarder. Men de fleste fjellvandrere har vel akseptert at disse byggverkene står der. Mange av dem er gamle og dermed også verneverdige.

Jeg er helt enig i at det burde vært foretatt en opprydding av nedfalte signaler. Særlig på fjellet går nedbrytningen sakte, og rester av både tre og jern vil vel kunne bli liggende i 100 år om man ikke foretar seg noe. Men slikt arbeid er kostbart og kommer nok nederst på kommunebudsjettene.

:) Kanskje man kunne få til en ordning med denne type arbeid som sysselsettingstiltak for arbeidsledige :!: Så fikk man i hvertfall noe igjen for ledighetstrygden :!:

Blir spennende å se hva MD svarer :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man kunne få til en ordning med denne type arbeid som sysselsettingstiltak for arbeidsledige :) Så fikk man i hvertfall noe igjen for ledighetstrygden :!:

Ja og ikke minst masse fin trim... Eller at vanlige fjellvandrere kunne få 500 for hver topp de ryddet. Hva trenger man ei sag og en baufil... Kanskje litt trått i regn og 5 plussgrader og skulle baufile 5-6 wirebiter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg svare på når du står frem med den profilen jeg er helt sikker på at du har her inne, kyllingen.

Men du kan jo få et par stikkord å gruble litt over: "lønn", "frivillig inngått kontrakt"....

Du mener kanskje at man heller ikke kan være arbeidsledig dersom man plukker epler i hagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt mail med forespørsel. Skal legg ut svar her ja.

Jeg var på tur i dag og en topp jeg passerte hadde merke av plastikk, 2" plastrør som var helt oppfliset og ødelagt. Det må være amerikanerne det da ;-)

Det som er litt merkelig er at man er blitt vant med dette. Nesten så man ikke er på en skikkelig fjelltopp uten at det ligger et gammelt merke der ;)

Vær forsiktig så du ikke vekker Riksantikvaren! Da blir det vel straks snakk om X antall millioner kr til å restaurere disse "kulturminnene" !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Bygge veier = plukke epler i hagen. Genialt !

Du skjønner visst ikke så mye du, stakkars. Når man regner ut hvem/hvor mange som er arbeidsledige tar man ikke med ulønnet og ufrivillig arbeid, skjønner du. Om du bygger veier under tvang eller om du jobber i hagen er du likefullt arbeidsledig. Din tolkning av arbeidsledighet er tydeligvis at man ikke gjør noen ting. Slik er det selvsagt ikke.

Staten satt disse gutta til å jobbe med veien mot at de fikk sosialstøtte. Det er ikke det samme som at de hadde arbeid slik det defineres i forhold til arbeidsledighetsstatistikk. Dette tror jeg egentlig du vet godt, men av en eller annen grunn ønsker du å fremstå som stokk dum. Det er antakelig derfor du er anonym til tross for at du helt sikkert har profil her, kyllingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig så du ikke vekker Riksantikvaren! Da blir det vel straks snakk om X antall millioner kr til å restaurere disse "kulturminnene" !!

Hehe.. Hadde ikke forundret meg at de vil restaurere dem ja. :) De av plast måtte de i så fall bært ned for restaurering, noe som fort kunne sysselsatt en del folk.

Nei.. jeg har sendt to mailer men ikke fått svar. Skal prøve igjen. Som oftest får man et svar om at saken er registrert, men ikke denne gangen. Akkurat nå er jeg på reise så jeg får ikke tatt opp tråden før om en ukes tid, men han Miljøvernminister Hareide kunne sikkert trengt å bære litt.. hehe.. Alternativt kunne de som samler topper hatt en samling hjemme med slike merker, som håndfast bevis på hvor man har vært.. Hadde vært noe å hatt i garasjen..;)

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.