Andreas2 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Jeg ser endel lurer på hvordan skiføret er i Gjendeområdet og Flya, så kan jo lage min første turrapport her på forumet om helgens beskjedne, men årets første, skitur. Jeg startet sent fredag kveld fra Valdresflya vandrerhjem i måneskinn og stjerneklar himmel. Fulgte et skispor vestover opp mot Raslet til jeg fant en bra teltplass i Steindalen. Ok føre nede på flata, kanskje 10cm hard såle og 10cm løssnø oppå, men mer og mer slalom mellom steinkaoset i steindalen jo høyere jeg kom. På lørdag våknet jeg til blå himmel og strålende sol..! Ikke kjempemye snø opp til 2010, men greide å snirkle meg gjennom labyrinten av steiner opp fjellsiden uten å måtte ta av meg skia. Jeg fulgte et skispor ett stykke opp i lia, men dette endret seg til fotspor lenger opp. Tror kanskje skisåler og stålkanter hadde hatt best av at jeg hadde gått videre til fots, men er man på skitur så er man på skitur.. Oppe på 2010 var det ganske ok føre, gikk videre opp til Rasletind (2105) i ganske bedagelig tempo og nøt utsikten. Det begynte å skye over, og værmeldingen for søndag var litt usikker, så jeg kjørte ned til vannet ved 1798 og satte opp teltet der for litt lettere hjemkost søndag. Natt til søndag kom det 10-15cm fjærlett snø, jeg tittet ut teltåpningen søndag morgen - snø i lufta og tett tåke, kanskje 10m sikt. Tok kompasskurs rett på Øystre Fagerdalshøe og kjørte ned lia under Raslet.. hehe, morsom tur ned med null sikt, komplett whiteout og kun kompass å kjøre etter.. hadde det vært god sikt hadde det vært mer enn nok snø til å kunne dra på litt! Skiftet kompasskurs når det begynte å flate ut før myra i bunnen, og traff Flyaveien rett sør for vandrerhjemmet og bilen litt utpå ettermiddagen. Kjempegøy å starte skisesongen! Litt mer snø der oppe nå så slipper man å preppe skia etter hver tur også..! Edit: ser bildene ble omvendt rekkefølge, bedre lykke neste gang.. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Dæven, her var det flotte bilder, Andreas. Nå begynner jeg virkelig å glede meg til neste fjelltur, MED ski!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askogvoll Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Fikk lyst på skitur med overnatting nå Fine bilder forresten. Regner med det kommer flere rapporter i løpet av høsten/vinteren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas2 Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Takker, kjempefint på fjellet året rundt! Hehe.. helt fersk toppsamler, men må si % lopper i blodet har tidoblet seg det siste året så det blir nok flere turrapporter ja..=) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oyvindbr Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Overnatting i fjellet på denne årstida er prikken over ien om man klarer å innrette seg. Jeg har stadig lopper i blodet jeg også, men får altfor sjelden gjort noe med det... Alltid artig med flere turrapportskrivere! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Ser jo nesten ut som det er like mye snø nå som vi hadde på en tur til østre Rasletind 4. april 1996... Stilig sistebilde (det som ligger øverst, IMG_1505) forresten. Havner vel på veggen i storformat det? Ja, kjør på med turrapporter! Artig å lese om andres turopplevelser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Har nok hatt en del av utsikten på IMG 1505 i de siste åra. IMG 1505 kommer nok til å bli en klassiker. Men IMG 1477 var berre lekkert ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas2 Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Hehe, det er ihvertfall bedre å ha nullsikt i bunnen av dalen enn på toppen .. og ekstra gøy uten gps såklart, så kan man klø seg i hodet når man kommer hjem, se på kartet og lure på hvor man _egentlig_ gikk .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.