Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en lang kjøretur med avstikkere både hit og dit, ankom jeg og Julia Dørålseter litt tidlig i kveldinga denne tirsdagen. Her var det stille! Ingen turister. Ingen biler, kun en hyttevert som fikk tiden til å gå med å sage ved. Altså ikke helt stille i bokstavelig forstand.

Vi ruslet innover med passe tunge sekker og lot oss stadig vekk fasinere av naturen her. Fargene, lyset og egenarten. At dette ble norges første nasjonalpark hadde vi ikke noe problem med å forstå. Når man kommer tilbake til Rondane er det lett å kjenne seg igjen. Det krystallklare vannet som renner over hvite steiner. Den karrige vegetasjonen. De intense lavfargene. De særegne steinene.

Teltet ble slått opp, deretter ble det sovet ganske mye. Dagen derpå opprant med tålelig dårlig vær.

Det ble en utfordrende tur via nordryggen. Vi er vel de første som har gått her med hjelmer. En del gjør narr av det, men jeg ser ikke noe stort poeng i det. Det er ikke noe værre å gå kronglete, glatt steinur med hjelm enn det er å sykle rundt med hjelm.

Steinura opp mot Sagtinden (Trolltinden iflg. nye kart) er fra nord noe av det mest fasinerende jeg har gått. Forstår godt navnet Trolltinden, for dette er virkelig trollstein. Noen er så store som eneboliger.

Vinden fikk oss til å sjangle. Snønålene pisket i ansiktet og tåka kom og gikk. Litt lenger oppe var steinene dekket med et 3-4 mm. tyke snø- / rimlag. Ser man bort fra steiner dekket av blank is, er vel dette noe av det glatteste som finnes. Julia kunne godt tenke seg å snu, men løfter om at toppen var like rundt hjørnet fikk oss til å fortsette, og det var det heller ikke.

15 kalde minutter på toppen.

Ned igjen gikk vi en litt annen vei, men det tok tid det også.

Da vi hadde pakket teltet og vandret nedover mot Dørålseter gjeipet selvfølgelig toppene badet i sol fra en skyfri himmel til oss.

Morsomt.

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet
Steinura opp mot Sagtinden (Trolltinden iflg. nye kart) er fra nord noe av det mest fasinerende jeg har gått. Forstår godt navnet Trolltinden, for dette er virkelig trollstein. Noen er så store som eneboliger

Morten har du sommerferie fremdeles??????

Jeg har hørt at nordryggen på Sagtinden er Rondane's værste opp- og nedstigning. Jeg var på Dørålseter for en uke siden, men jeg vurderte aldri å ta Sagtinden via denne kjedelige steinura. Det var vel kanskje en feilvurdering, ettersom du nå sier at den ruta er fasinerende......

Skrevet

Ikke forstå meg feil Lyngve - det er fortsatt en steinurd :) Det er også litt opp til hva man gjør ut av det. Vi fant bl.a noen spennende kløfter og korridorer og klyve opp m.m.

Sommerferie? Høstferie mener du? Ja på en måte :evil: (Nei jeg er ikke arbeidsledig)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.