Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan trene riktig?


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Har et inntrykk av at det er flere her inne som trener en god del.

Jeg har akkurat bestillt meg pulsklokke med brystrem.

Er det noen som kan gi meg noen gode tips til hvordan jeg skal trene riktig med slikt utstyr??

Har trent mye tidligere (lagidrett) men de siste 5 årene har det blitt lagt dødt etter at jeg fikk barn. Tenker å komme i gang igjen. Ser det som en motivasjonsfaktor å kunne legge inn en treningsdagbok med litt data på pc`n...............

Evt om det finnes en nettside hvor man kan sette seg litt inn i dette med forkjellige nivåer på pulsen.

Har ikke planer om å bli toppidrettsutøver igjen, men å komme i god form igjen.

Ser for meg at treningen vil bestå av løpeturer, sykling og gåturer i skogen med ski, på beina eller truger......

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokken kan hjelpe med å holde de rolige treningsturer virkelig rolig . Den kan også hjelpe deg til å holde jevn puls under terskel på intensive treninger eller terskel + 10 på konkurranser. Fordelen med å laste opp data fra pulsklokka (eller skrive det inn manuelt på basis av pulsen du tror du har hatt) er at det er veldig avslørende om du har trent for lite. En god motivasjon til å gjøre noe mer.

En vanlig treningsuke består ofte av 1 rolig lang økt og et par kortere, mer intensive økter som kan være interval-preget. Hvis du skal løpe, må du bygge det opp litt forsiktig for å la musklene og sener venne til løping igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg burde du trene variert, dvs styrke, balanse, reaksjon osv. Jeg setter veldig pris på trening med andre på mine "gamle dager", det er sosialt, og man pusher hverandre.

Videre er det viktig å sette seg realistiske delmål/mål, det er bedre å gjennomføre en liten økt i oppstartsfasen/opptreningsfasen, eller gjøre små kostoldsendringer. Husk at ikke alt kan måles på ei klokke :roll:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg burde du trene variert, dvs styrke, balanse, reaksjon osv. Jeg setter veldig pris på trening med andre på mine "gamle dager", det er sosialt, og man pusher hverandre.

Videre er det viktig å sette seg realistiske delmål/mål, det er bedre å gjennomføre en liten økt i oppstartsfasen/opptreningsfasen, eller gjøre små kostoldsendringer. Husk at ikke alt kan måles på ei klokke :roll:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.