Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2004 Skrevet 8. september 2004 Er det noen som har en link til en side hvor alle 2000m er listet opp med klatregrad slik at man kan se hvilke det er mulig å gå opp uten klatreutstyr? Mvh Rune Siter
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2004 Skrevet 8. september 2004 Jeg kan si deg hvilke som "krever" sikring her og nå, men dette er subjektivt: Styggedals-Skagastølsryggen Maradalstindene Søre Austabottind Nordre Soleibottind Søre Nål på Knutseggi Storgrovtind Midtre Torfinnstind Hettpiggen Andre topper som er "normale" å sikre på: Larstind Skarstind Skeiia Lodalskåpa er vel bratt Noen jeg har glemt? Graderingene ligger på 2-3-4 for alle sammen vel? Siter
Tom Skrevet 8. september 2004 Skrevet 8. september 2004 Skarstind krever ingen sikring ad "Toms chaussé". Siter
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2004 Skrevet 8. september 2004 Nei, jeg vet det. Jeg får konsultere deg når den tid kommer Siter
Lyngve Skrevet 8. september 2004 Skrevet 8. september 2004 Espen, Nordre Soleibotind ville jeg flyttet ned til "normale å sikre på". Store Austabottind ville jeg tatt med som "normale å sikre på" Siter
Svein Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Lodalskåpa trenger bare sikring over bre(-ene), vanlig å knyte seg ut av taulaget når man kommer inn på fast fjell. Siter
gi Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Lodalskåpa trenger bare sikring over bre(-ene), vanlig å knyte seg ut av taulaget når man kommer inn på fast fjell. Vinter og vår vil det ofte være forsvarlig å gå usikra over breen både til Lodalskåpa og Brenibba. Sommeren og høsten derimot..... Vinterstid kan det forøvrig være andre topper enn de som er nevnt i tråden som krever sikring, litt avhengig av føreforholda. Siter
knut stabell Skrevet 15. september 2004 Skrevet 15. september 2004 Lodalskåpa kan kreve sikring dersom snøforholdene er vanskelige, - både mye nysnø og skare kan gjøre sikring nødvendig på øvre del. Ved middels vanskelige forhold vil stegjern og isøks være tilstrekkelig for erfarne. Normalveiene til Store Skagastølstind hører også hjemme i gruppen "krever sikring". I tillegg kommer også topper som krever brepassering dersom de gås om sommeren. knut Siter
Kim Skrevet 15. september 2004 Skrevet 15. september 2004 Østre Langvasstind på Dovrefjell er det normalt å sikre. 4 meter loddrett hammer. Ikke noe særlig å dette ned fra toppen av hammeren. Søre Knutsholstind kan gås uten sikring, men det er mest naturlig å ta den med sikring via Knutsholstindtraversen. Siter
OleG Skrevet 15. september 2004 Skrevet 15. september 2004 Tverrbotntind V-1 krever også sikring, hverfall for normale dødelige tinderanglere. Siter
Kim Skrevet 16. september 2004 Skrevet 16. september 2004 Tverrbotntind V-1 krever også sikring, hverfall for normale dødelige tinderanglere. Ikke hvis du runder ned i sørsida istedenfor å følge eggen direkte. Grei variant. Siter
OleG Skrevet 18. september 2004 Skrevet 18. september 2004 Hm.. Jaja. Vi leste boken (Thommesen) og fikk oss en enkel og luftig klatretur istedet for å lete etter enklere alternativer. Hvordan er det med Veobrehesten ? I følge Thommesen er dette klatring. Noen som har erfaringer derfra ? Snudde selv en gang langs eggen fra vest på vinterføre med vanskelige snøforhold. Siter
Kim Skrevet 19. september 2004 Skrevet 19. september 2004 Hvordan er det med Veobrehesten ? I følge Thommesen er dette klatring. Noen som har erfaringer derfra ? Snudde selv en gang langs eggen fra vest på vinterføre med vanskelige snøforhold. Klyving fra skaret i sør. Klatring opp på toppblokka, 2 meter loddrett med minimale tak. Ellers er det breen, tvilsom uten tau - mange store sprekker. Siter
ods Skrevet 21. september 2004 Skrevet 21. september 2004 Angående Veobrehesten gikk vi på vinteren opp sydsiden fra breen. Toppblokka husker jeg slik Kim beskriver den. En av oss gikk med pakkrammesekk, og denne satte vi opp slik at vi kunne stå på ramma for å finne brukbare tak oppe på blokka. Siter
knut stabell Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 Enig i at en påVeobrehesten bør sikre, spesielt ved vanskelige snøforhold. Øks (med langt skaft) og stegjern kan også være nødvendig. Toppblokka er jo også eksponert. knut Siter
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 På toppen av selve toppblokka er det ett bitte lite hakk der man kan få festet et tau/slynge rundt. Så bør man lage seg en skikkelig taustige. En person bør stå nede hjelpe til med fotarbeidet til den som skal klatre opp taustigen. Et hammerslag på dette hakket og toppen hadde blitt adskillig vanskligere. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.