Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmark viser smørsida.


larka

Anbefalte innlegg

Siden det lakker og lir mot vinter, ja, enkelte steder har snøen allerede lagt seg, vil jeg komme med en forsinket turrapport fra sommerens finnmarkstur. For mitt vedkommende er dette en årlig foreteelse, noen ganger sommerstid, andre ganger om høsten. Gjennom et langt liv har jeg hatt gleden av å bli kjent med ulike deler av vårt nordligste fylke. Men Porsangerhalvøya, og spesielt Måsøy kommune, er min favoritt. På 71 grader nord, i kommunesenteret Havøysund, pleier våre turer å starte. I sommer like så. Kommunen, som ligger ytterst på Porsangerhalvøya vest for Nordkapp, kan by på alt hva en ekte fjellfant kan begjære. Hundrevis av spennende fjellvann som huser røye og ørret av ukjent kaliber, rype i mengder hvis du bare er der på rett tid, samt hare i store mengder på øyene i kommunen. Men tro ikke at du kommer lett til herlighetene.

 

 

Vi befinner oss på 71 grader nord, Barentshavet er nærmeste nabo, og naturkreftene bestemmer det meste. Men i sommer, nærmere bestemt i månedsskiftet juli/august, smilte værgudene til en brokete forsamling av søringer og innfødte som pleier å møtes årlig for å dyrke friluftslivets gleder. Sommer, sol og varme i ti samfulle dager. Vi vandret sytalaust i arktisk finnmarksnatur både dag og natt. Et eventyr var det. Hovedformålet med turen var jo å dyrke gammelt vennskap, prøve fisket, og i tillegg å oppleve naturen her oppe. Begge deler oppfyllte våre våteste drømmer.

 

Fantastiske naturopplevelser med utrolig finnmarksnatur, godt kameratskap og en og annen fisk. Jeg vet jo av erfaring at fisket her oppe kan være variabelt, men fri har jeg aldri vært. Vi blei det heller ikke på denne turen. Skulle det være noen her på Fjellforum som ønsker en virkelig villmarksopplevelse, så ta en tur til Måsøy. Jeg legger ved noen bilder fra turen. Hvis noen ønsker å se mer, så kan de ta en kikk på mitt nettsted.

post-4167-133474662458_thumb.jpg

post-4167-133474662467_thumb.jpg

post-4167-133474662474_thumb.jpg

post-4167-133474662483_thumb.jpg

post-4167-13347466249_thumb.jpg

post-4167-133474662497_thumb.jpg

post-4167-133474662504_thumb.jpg

post-4167-133474662512_thumb.jpg

post-4167-13347466252_thumb.jpg

post-4167-133474662527_thumb.jpg

post-4167-13347466255_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I slutten av juli og første del av august var det "tørt i vannan" som kompisen pleier å si. Det hadde vært lite nedbør tidligere i sommer, så jeg antar at dette var grunnen til særdeles lite mygg. Dette til tross for uvanlig høye temperaturer både dag og natt. Selvsagt hendte det den kunne plage oss enkelte steder, men ofte kunne en ligge i sola i bar overkropp uten problemer.

Ellers er jeg jo godt vant til til "nordlandets svøpe" som Ingstad kalte myggen og knotten de bakset med i Kanada. Noen ganger kan den være infernalsk. Jeg husker en sommer jeg skulle treffe turkompisene i Lakselv for en tur på Laksefjordvidda. På flyet leste jeg en artikkel i Finnmark dagblad hvor det ble fortalt om myggsvermer som nærmest kunne skygge for sola. Da jeg traff kompisene på puben i Lakselv og fortalte hva jeg hadde lest, ble jeg grundig beroliget av en av de innfødte: "Bære slapp av du, i år er myggen så stor at det gjer godt når han sug." Så var det ikke mer snakk om den saken.

post-4167-133474662989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.