Gå til innhold
  • Bli medlem

Skaget i november?


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Jeg vet at dette ikke er met.no :D, men er det noen som har erfaring med vær og føreforhold på og rundt Skaget i midten av november?

Jeg har tilgang på en hytte noen kilometer fra Yddin Fjellstogo og hadde en flott uke der i sommer. Har veldig lyst til å gå på Skaget vinterstid, men er ikke helt der at jeg kjemper meg opp uansett vær :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14162&highlight=skaget

(Mer fotturforhold enn skiforhold :D ).

Været kan være det meste. Men midten av november er vel sjansene for å kunne kjøre inn til Storeskag (uten feit 4hjulstrekker) etter hvert ganske små. Og med en gang man må starte nede ved Selstølshøgdene, blir turen lang, spesielt i november hvor snøen garantert ligger, mens skiføret kan være såder.

Men det er kort tur til andre flotte turmål eventuelt da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Takk for info. Jeg kan ta caravelle'n opp med sin 4wd. Tror den skal klare å ta seg greit fram med mindre det er helt totalt gjensnødd.

Hvis jeg blir der oppe en uke så bør det vel være gode muligheter for at en eller to dager blir fine også :?

Ellers er jo peisen god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest PaperCut

Da vender jeg nesa opp til Yddin i midten av neste uke. Første gang jeg er der på vinterstid, er det noen som kan hjelpe meg med litt info om forholdene nå?

Nå ligger vel snøen såpass at det kan gå an med ski, men hva med Skaget? Er det farbart? Trenger jeg truger?

Caravellen er syk, så det blir framhjulstrekt A6 - håper det går greit opp til hytta, men å kjøre inn til foten av Skaget kan jeg sikkert glemme nå?

Morten, du nevner andre mål - har du noe mer info? Jeg er ganske ukjent i området dessverre, men får jeg en gps-koordinat så finner jeg (eller rettere sagt Garmin'en min) det meste.

På forhånd takk for info :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vender jeg nesa opp til Yddin i midten av neste uke. Første gang jeg er der på vinterstid, er det noen som kan hjelpe meg med litt info om forholdene nå?

Nå ligger vel snøen såpass at det kan gå an med ski, men hva med Skaget? Er det farbart? Trenger jeg truger?

Caravellen er syk, så det blir framhjulstrekt A6 - håper det går greit opp til hytta, men å kjøre inn til foten av Skaget kan jeg sikkert glemme nå?

Morten, du nevner andre mål - har du noe mer info? Jeg er ganske ukjent i området dessverre, men får jeg en gps-koordinat så finner jeg (eller rettere sagt Garmin'en min) det meste.

På forhånd takk for info :wink:

hei, nå har jeg bare gått skagen fra skreddals/javnlia siden pga at jeg har hytte der.

Har aldri gått skagen i desember faktisk, men det er i alle fall skiføre der oppe, men vil tro at du må tusle på beina/truger kanskje øverste biten dr hvor det er mye stein... (ikke sikker).

Når det gjelder fremkomst, så har jeg syklet endel i områdene rundet der og veien fra Yddin er vel ikke så ille at du ikke burde komme frem med en A6? Jeg selv kjørere en Golf 91 mod. (fremhjulstrekk) fra andre siden og har ikke trengt kjettinger på laaang tid... Men som sagt, vet ikke hvordan det er fra Yddin siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

vel.. a-hem.. jeg vet nå hvordan det er fra yddin-siden haha ;)

på rekognoseringstur igår så kjører jeg fint oppover fra yddin fjellstogo... brøytet og greit. Overskyet og tidvise tåkedotter gjør sikten litt ustabil, vanskelig å se kontraster... og jeg må ha vært i andre tanker, for plutselig er det slutt :):):)

Bilen seiler fiiiint bortetter ubrøytet vei og stopper fiiint av seg selv. 25 meter lenger enn veien var brøytet kom jeg :shock:

Det var tilogmed brøytet en åpen plass rett før de stoppet å brøyte ;), Yddebu står det på plakat-tavla der.. men jeg er litt usikker på om det er navnet på stedet. Uansett - jeg sto fast, og tok på meg skiene for å ta turen tilbake til hytta. Trodde det lå nr til en lokal bonde m/traktor der, men nei.

Så da var det ikke noe annet å gjøre enn å ringe Sebø bensinstasjon for å få hjelp ut av snøen :)

Idag parkerte jeg 40 meter unna gårsdagens "parkeringsplass" og tok turen opp til vesleskaghøgdi. Nydelig tur i lav sol med et slør av skydekke. Nesten vindstille nede ved Vesleskag, men vinden dro godt over høgdi.

Men så er spørsmålet... er det noen som har tips hvor jeg kan gå for å komme lengst mulig på ski opp på skaget? Har ikke truger dessverre, men på kartet ser det ut til at det skal være mulig å komme seg opp fra vestsiden, hvis jeg går fra vesleskaghøgdi mot skagstrøni?

Ruten jeg gikk i sommer, Storeskag, Nasen og opp på skaget er garantert for bratt til å gå med ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Video fra gårsdagens tur.

Idag var det mindre vind - men klarværet lot vente på seg. Sikten var minimal, null kontrast og uten passende briller så det ut som en forvirret danske som hadde laget sporene. Jeg gikk på trass et stykke oppunder toppen, på høyde med Kringlehøgdi, men når tåka tok toppen så gjorde jeg vendereis.

På vei nedover igjen lysnet det selvfølgelig.. men da fikk jeg i det minste en hyggelig hjemtur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.