Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kurs- eller klubb for å komme til topps på vinterstid

rotehodet

Anbefalte innlegg

Heia!

Tenkte jeg(- og samboer) skal prøve oss på et-par-tre topper i vinter som kommer, men før vi begir oss utpå så vil vi gå et kurs så ferden blir tryggere.

Hvilke klubber- eller kurs i Osloregionen vil dere anbefale ?

PS! vi har ikke som mål å bestige de høyeste toppene hvor man må være en racer på å klatre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann

Vinteren er en tid hvor de fæleste toppene stort sett får stå i fred, og man må belage seg på de litt mindre utsatte toppene. Det finnes mange kurs og grupper man kan bli med om man er usikker på sine egne ferdigheter. Selv ble jeg introdusert for vinterfjellet gjennom forsvaret, men det finnes nok mange andre plasser man får møte vinteren.

Jeg vil anta at DNT har et opplegg i Oslo regionen, og etter et lite søk fant jeg et "nybegynnerkurs". Ringer dere DNt kontoret finner dere nok noe som vil passe dere.

http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=19883&fo_id=15

Bekledning og pakningstips er det allerede mye av på FF. De første toppturene til fjells på vinterstid trenger nødvendigvis ikke å bestå av dagslange transportetapper inn til til fjellet med overnatting, men heller topper i nærheten av bilveg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale noe kurs med mindre det er mer spesialrettet (skredkurs o.l). Learning by doing er beste måten i mine øyne. Start med enkle og lett tilgjengelige topper så går det av seg selv. Research er viktig, bruk kartet og dann deg et bilde av hvordan du tror det er. Så har du noe å evaluere mot underveis og etter turen. Skal ikke så mye til å lære seg å bruke kartet til planlegging. Så finner du mye informasjon på nettet. Å hive seg med andre med mer erfaring er også en fin måte å flytte grenser på, for det er hva det handler om. Flytte grenser med trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.