Gå til innhold
  • Bli medlem

71 grader nord-gjengen graver snøhule ved Sognefjellshytta


Mitandi

Anbefalte innlegg

Annonse

Lekkert! ...og helgen etter var jeg og 'gutta' på begge 'Bjørnene', Smørstabbtind og Steindalsnosi - om mulig enda bedre forhold da.

Det må ha vært det mest stabile høytrykket hele 2009, for i sommer var det ikke bra...

71 grader sendingen igår var derfor et gledelig gjennsyn og trigger til ny vårtur samme sted neste år.

Da har vi foreløpig planlagt Sokse og Kniven++.

Ser ellers at forumet gir mye tyn til 71 grader gjengen, men av alt søppelet som sendes på TV Norge, er dette tross alt det beste. Jeg gleder meg hver gang, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er moro å følge med på 71 grader nord. Tror nok mange her på forumet gir serien tyn fordi de ikke har peiling på hva de ser på. Mange lever i den illusjonen at det gjelder å være sterkest, best å navigere, og først til toppen. Jeg har fulgt med en del år, og de som vinner er sjelden de sterkeste eller tøffeste, men de som har noenlunde normal fysikk og meget godt utviklet sosial intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er moro å følge med på 71 grader nord. Tror nok mange her på forumet gir serien tyn fordi de ikke har peiling på hva de ser på. Mange lever i den illusjonen at det gjelder å være sterkest, best å navigere, og først til toppen. Jeg har fulgt med en del år, og de som vinner er sjelden de sterkeste eller tøffeste, men de som har noenlunde normal fysikk og meget godt utviklet sosial intelligens.

Du påpeker kanskje det som mange opplever som negativt med serien. Det er ikke den som er sterkest, flinkest til å navigere+++ som vinner, men den grå musa som ikke stikker seg ut i noen retning, hverken som konkurrent eller sytepave... Hvem ønsker du da Joker skal vinne serien? Den grå musa, eller den som faktisk fortjener det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat, og det vet du godt. Årets utgave har jo en deltager med kondis og styrke som en hest. Tror ikke det er mange som klarer å hamle opp med den karen, og han er vel din favoritt. Jeg for min del holder en knapp på Tarjei. Han springer ikke fremst og viser fram musklene sine, men han går heller ikke bakerst å sutrer på den tunge sekken. Du kan godt kalle han en grå mus, men jeg synes han har klart seg veldig bra så langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat og tullprat liksom, kommer vell ann på øyet som ser det. Jeg mener uansett at det ikke er den dyktigste som vinner, men den som "spiller spillet". Tør påstå at det ikke er den mest fargerike som vinner når konseptet er slikt.

Hadde vært kjedelig og sett på fem - mila om den som brukte kortest tid på å krysse mållinjen ikke vant, men den løperen som var mest populær blant tv - titterene var vinneren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he-he, sammenligningen med 5-mila var jo riktig treffsikker. Her er det jo snakk om to nærmest identiske konsepter.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men det er vel lenge siden den største og sterkeste av skiløperne vant 5-mila. De gamle tømmerhoggerne hadde vel sin storhetstid på 60-tallet. Idag er det vel mye mer taktikk og lagsamarbeid bak en gullmedalje. Synes forresten 5-mila er litt kjedelig, untatt når Nortug knuser til med en rå spurt. Han er kanskje for godt likt av tv-titterne til å være en verdig vinner i dine øyne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden var noe spesiell :D

1. Tema for tråden stemmer ikke med innholdet i postingen.

2. Den etterfølgende diskusjonen omhandler ikke noe av innholdet i postingen - kun overskriften som i utgangspunktet var feil...

Det hadde kanskje vært fint om man har bare en tråd om 71° N og ikke starter med en ny tråd hver uke...Det er ikke så lett å moderere slike tråder, som omhandler alt mulig rart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden var noe spesiell :D

1. Tema for tråden stemmer ikke med innholdet i postingen.

2. Den etterfølgende diskusjonen omhandler ikke noe av innholdet i postingen - kun overskriften som i utgangspunktet var feil...

Det hadde kanskje vært fint om man har bare en tråd om 71° N og ikke starter med en ny tråd hver uke...Det er ikke så lett å moderere slike tråder, som omhandler alt mulig rart. :)

Ja - overskriften og innlegget kunne kanskje passet bedre sammen. Men det ble skrevet "fort og gæli" i lykkerus over de vakre bildene fra Smørstabbreen. Så du får ha meg unnskyldt.

Jeg syns det er morro å se programmet og snakke etterpå med likesinnede som har vært på de stedene som programmet omhandler. Det blir litt feil å måtte kommentere videre på en gammel tråd hvor utgangspunktet kanskje var en annen episode.

Det hadde vært kult hvis Fjellforum "fulgte" 71 grader nord og opprettet en tråd pr. program - feks: Hva syns du om kveldens episode til Sognefjell" Dette ville sikkert generert mye aktivitet i forumet - og tiltrukket seg nye brukere. På en ryddig og ordentlig måte.

Jeg har lyst til å skrive mer om 71 grader nord her i forumet. Det er ikke like gøy å skrive i min blogg: http://35354.vgb.no/2009/10/12/71-grader-nord-middelmadig/ - på VG er det få fjellinteresserte. Jeg velger derfor dette forumet og håper at engasjement blir verdsatt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Til slutt noen ord om 71 grader nord som program.

Jeg ser "aldri" på TV, men nesten alltid på 71 grn. Programmet gir gode ideer til turer og det er fint å se bilder fra steder man har vært.

71 grader nord legger imidlertid ikke opp til lagånd. Folk går på tur i stadig frykt for å bli dolket i ryggen.

De som "truer" de andres vinnersjanser med kompetanse og evner blir stemt ut. Således blir det middelmådigheten som rår.

Folk flest liker å akke seg, se på og delta i krangling og intriger. Det gjør ikke jeg.

Mitt turmotto:

”Det ække åssen du har’e, men åssen du tar’e som teller” (Sitat, Everest-bestiger Randi Skaug)

Leveregler på tur (og ellers):

- Vær positiv, særlig i motgang

- Ta tak i arbeidsoppgaver uten å sammenligne egen innsats med andres

- Godta at andre kan gjøre feil, være sure og ha dårlige dager

- Gi kritikk på en konstruktiv måte, og aksepter kritikk

- Diskuter problemer og uakseptabel oppførsel

- Lytt like ofte som du snakker og lær av andre

- Innrøm feil og be om unnskyldning

- Vær bevisst egne uvaner og svakheter

- Unngå konkurranse – del kunnskap og vis engasjement! Turen/dagen skal ikke være et prestasjonsjag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært kult hvis Fjellforum "fulgte" 71 grader nord og opprettet en tråd pr. program - feks: Hva syns du om kveldens episode til Sognefjell" Dette ville sikkert generert mye aktivitet i forumet - og tiltrukket seg nye brukere. På en ryddig og ordentlig måte.
Fordelen med å poste i bare en tråd som det alt er aktivitet er jo at de som er engasjerte får varsel om svar og deretter delta på debatten. Sjansen for å få flere bidrag er jo mye større da..

Når det hver uke kommer nye tråder vil mange diskusjoner gå paralellt (slik det gjør nå), og det er kanskje lett for å bli rot og linker til hverandres postinger uten mening.

Jeg tror vel kanskje også at engasjementet over flotte naturbilder kan variere alt etter hvor og når tv-bildene er tatt, men det betyr ikke så mye.

Min mening er at slike tv'serier er best på TV, og at gode turrapporter fra alle slags typer turer er mye bedre å lese enn å lese meningsløst svada om ting som har foregått i en reality serie. Hver sin smak og ørten tråder om det samme blir det vel sikkert ikke uansett.

Men det er min personlige oppfatning.. :-)

(Og nå gikk jeg sikkert selv i baret ved å gå Off-Topic)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.