Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur Femunsmarka


marsupilami

Anbefalte innlegg

Hei, planlegge en tur i femundsmarka kommende vinter. Vi skal ligge i telt og skal være vkk fra de meste. Kanskje en basecamp og noen dagsturer derfra....

Er det greit med Åsnes Ingstad?

vilken tid er best?

Er det mye snø i skogen?

Har aldri vært på tur i skogområde. kun på vidda osv.

Må man har spesielt utstyr?

Hilsen

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Femundsmarka vinterstid står høyt på ønskelista mi også. Jeg ville reist i mars/april. Da er som regel de verste kuldeperiodene over og dagene er blitt lyse og lange. Jeg skal ha med pulk og utpå våren er det som regel fastere underlag og greit å forflytte seg med pulk. Skiene jeg tenkte å ha med er Åsnes Amundsen med kortfeller. Ingstad må jo være toppers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke snøforhold det er varierer fra år til år. For 2 år siden gikk jeg der i påsken og da var snøforholdene helt perfekte. Vi brukte vanlige fjellski (som er såpass smale at de passer i oppkjørte spor). Vi brukte ryggsekker (var på hyttetur), men terrenget så for det meste greit ut for pulk også. Det er en del scooterspor i området pga. reindrift. De er fine å gå på pga. litt fastere underlag. Nord for elva Røa er det litt mer skogsterreng og kan det variere litt mer i høyden, men scootersporet går over vann. Vi gikk litt på kryss av sporet, men det var helt greit.

Sør for Røa er det mere åpent og lettgått.

Men i fjor påske prøvde vi også å gå der, men da var føret helt håpløst. Snøen var ekstremt kornete og pakket ikke sammen. Det var neste ikke mulig fritt i terrenget pga. gjennomslagsføret. Vi orket dette så lite at vi avbrøt turen.

Jeg antar at Åsnes Ingstad er litt bredere enn Rago? Det burde gå fint.

Ang. temeratur opplevde vi i påsken for 2 år siden at det ble 30-35 minusgrader om natten. Jeg tror det er sjanse for å ha kaldt være hele vinteren. Du må allikevel ikke dra for sent i sesongen. Rond 1e mei er snøen ekstremt råtten. Kanskje er tidlig i april tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.