Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av fjellski med bredt brukområde.


ridder7

Anbefalte innlegg

Hei

Til brukt på jakt og bortover utenfor løypene (har et par sportsski til sporet). I tillegg ønsker jeg å prøve meg på noen små toppturer denne sesongen. I dag er jo alt så spesialisert at det virker som det er vanskelig å finne ski som dekker flere bruksområdet helt. Jeg har sett litt på Åsnes Nansen, men disse egner så vidt jeg forstår ikke så veldig bra til nedkjøringer. Da er kanskje et alternativ Åsnes Ingstad (Nato-skiene)? Har jeg rett i at disse dekker mitt skisserte bruksområde best? Eller kan man bare glemme toppturer med vanlige fjellski?

Og til slutt: Ville det vært et bedre alternativ å kjøpe litt billigere fjellski til jakt og bortoverbruk samt et sett truger til toppturer med snowboard på ryggen?

God lørdagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fisher E109 med en litt kraftig binding kan etter min mening brukes til det meste. Brei nok til å sette noen telemarkssvinger, og fin bortover..

Av de to jeg kjenner med NATO-plank, har begge brukket en av skia. Til samenlikning vet jeg om 30-40stk som har brukt E109 uten problemer. (Men Børge Ousland knak jo begge sine E99 ski.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E109 og Ingstad(CC) konkurrerer vel i samme segmentet. Har selv de siste, og vil anbefale disse, på samme måte som en fischer-eier vil anbefale sine ski. Uansett, gode ski begge to, Ingstad er kanskje bittelitt breiere. Har aldri hørt om at Ingstad knekker heller, kan ikke være et utbredt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E109 og Ingstad(CC) konkurrerer vel i samme segmentet. Har selv de siste, og vil anbefale disse, på samme måte som en fischer-eier vil anbefale sine ski. Uansett, gode ski begge to, Ingstad er kanskje bittelitt breiere. Har aldri hørt om at Ingstad knekker heller, kan ikke være et utbredt problem.

Er ikke helt enig i at "en fisher eier vil anbefale sine ski". Jeg anbefaler utifra hva jeg har erfart, ikke utifra hva jeg har kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridder: Har selv Åsnes Nansen og er sålangt storfornøyd med de til bruken min som er typisk lengre turer over tregrensa kombinert med mange høydemeter og fellebruk ("lange" toppturer). Valgte 75mm wirebindinger (cobra) for å få en noe stivere og mer robust pakke for mer kontroll og morro nedover. Går mye sammen med kompiser som har Amundsen og natoplanken - Amundsen er kanskje hakket bedre hvis fokuset er på antall km bortover istedenfor høydemeter (mer spenn i skia ie bedre smøreegenskaper), spesielt hvis det er litt hardere snø. Amundsen blir såklart mye mer ustabile nedover, og bærer ikke like bra i lett løssnø. Natoplanken synes jeg personlig blir litt for kraftige og svære - Nansen er en ypperlig allround mellomting mellom disse to..

Har ingen erfaring med andre merker - en stor grunn for at jeg valgte Åsnes er kortfelleløsningen deres som er heeeelt utrolig genial! Dessuten sier vel utallige pol-ekspidisjoner på dissa skia ganske mye.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ingstad, Kona har Nansen, ungene har Fischer 109 og 99

Har prøvd Fischerskiene. 109 er uhyre lettkjørt, 99 passer fint i løyper og noe bruk utenfor, Ingstad er super utenfor løyper, og direkte ille hvis du må i løypene. Begge ungene har smørefritt.

OBS gamle Nato fra Åsnes er mye stivere enn Ingstad.

Jeg bruker Rottefella Supertelemark med kabel.

Hadde jeg valgt på nytt, hadde jeg vurdert BC manuell.

Jeg er ikke så rå kjører at det forsvarer ulempene med Rottefella supertele.'

Har også 1cm oppbyggingsplater på skiene. Denne er direkte genialt, og gir meg uhyre god styring i løssnø.

Fordel med åsnes kontra Fischer er kortfell.

Kortfell er nærmest genialt.

Fischer 99 passer fint for smørefritt, Fischer 109 er ei pest og ei plage som smørefritt.

Dårlig feste opp bakkene, og for mye feste nedover.

Alle skiene har moderat/lite smørespenn.

Skulle jeg greid meg med bare en type ski, til litt av hvertbruk, hadde valget blitt enten Fischer 99, eller Åsnes Nansen med kortfell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det nesten ut som det da blir Nansen for min del. Kan få tak i versjonen uten fellelås til 1500 kr. Er fellelås verdt ekstra 1500? Jeg regner med at dette ikke er noe jeg selv kan installere i etterkant?

Om det er verdt 1500 kan vel kanskje diskuteres, du kan jo alltids bruke vanlige feller hvis du går mye bratt terreng, evnt pusse opp smøresone hvis du går mye flatt.. fordelen med kortfellene er a) veldig raske å ta på og av :D ikke like "effektive" som vanlige feller da de kun dekker smøresonen, du trenger med andre ord ikke ta de av for mindre nedoverkjøringer når du vet at det kommer en ny motbakke rundt neste sving, c) mer effekt enn smøring, noe som virkelig kommer godt med ved tung oppakning

Du kan sikkert frese opp festespor/hull i skia selv, men vet ikke om jeg vil anbefale det.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.