Julia~ Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Satt og surfet litt, så så jeg at hvitserk arrangerer ski & surf i Morocco. Det fikk jeg veldig lyst på! Er det noen som har gått på toppturer der før, og som har arrangert hele turen selv? Regner med det er billigere, men kanskje litt mye prakk? Kom med tips da, dere som har vært der før! Julia Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhaa Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Søk "Atlasfjellene" i søkemotoren her, så finner du en fire-fem fine tråder (orker ikke linke de opp en for en her nå). Har tenkt mye på en slik tur selv, det ser utrolig spennende ut! Kom tilbake med turrapport om du tar turen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marmolejo Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Satt og surfet litt, så så jeg at hvitserk arrangerer ski & surf i Morocco. Det fikk jeg veldig lyst på! Er det noen som har gått på toppturer der før, og som har arrangert hele turen selv? Regner med det er billigere, men kanskje litt mye prakk? Kom med tips da, dere som har vært der før! Julia Ihvertfall surfedelen. Jeg var en tur der midtvinters ifjor og vurderte aa kombinere en topptur med surfing. Men det ble plutselig for mye styr paa en 7-dagers tur saa det ble kun surfing. Problemet er at surfesesongen (vinteren) er paa den tid det er kjipest aa dra paa topptur. Man maa ta med seg vinterbestigningsutstyr (mao mye utstyr) samtidig med at man har med surfeutstyr. Det blir fort en del vekt paa flyet. Avhengig av naar du er der blir det enten 3mm (foer nyttaar?) eller 5mm (etter nyttaar?) drakt. Det er mye beachbreaks saa surfesko trenger man egentlig ikke. Naar det gjelder toppturdelen er dette relativt uproblematisk. FF-medlem Lyngve var der for at par aar siden og har skrevet en bra beskrivelse av hvordan han la opp turen. Den er enten her eller paa hjemmesiden hans. Surfedelen vil jeg si er litt mer komplisert. Naermest uansett hvilket surfenivaa man er paa blir det en del kjoering for aa finne en bra spot. Med andre ord maa man leie bil i Marrakech og kjoere til kysten, typisk til Taghazout. Med base i Taghazout tar man dagsturer paa 15 minutter til halvannen timers kjoering for aa finne en bra spot. Det er mulig aa surfe uten bil og kun med aa labbe fra Taghazout men jeg vil ikke anbefale noen jenter aa labbe rundt i landsbyen alene kun ikledd vaatdrakt. Kriminaliteten er ikke spesielt ille men vestlige jenter boer nok ikke gaa langt alene. Uansett hvordan man legger opp turen og om man er gutt eller jente boer man vaere flere enn 2. Et alternativ er aa kombinere en selvarrangert topptur med en pakketur hos f.eks Lapoint (lapoint.no) eller en tilsvarende operatoer. Man flyr inn til Marrakech, drar paa topptur, for saa aa returnere dit 4-5 dager senere. Man blir hentet paa flyplassen i Marrakech av Lapoint eller en annen turarrangoer og resten av greia er egentlig veldig enkelt. Lapoint er passe kommers men opplegget i Marokko er faktisk ganske bra med lite alkohol og rolige forhold. (Beklager manglende norske bokstaver. Jeg er paa surfetur i Spania akkurat naa men dessverre ingen boelger de naermeste dagene. ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lyngve Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Ville vaert interessant aa hoere hva Hvitserk tok seg betalt for en slik tur. Min tur kostet totalt 4000 kr inkludert flybillett. Det var imidlertid uten surfing, og den eneste befatning jeg hadde med havet var aa stikke stortaaa i vannet i Agadir. Min (uvanlig omfattende) turbeskrivelse fra Atlas-fjellene finnes her: http://distantpeak.com/cms/story/202/atlas-mountains Foroevrig synes jeg Marmelejo, der han sitter paa sin trygge katolske Spania-strand (Costa Blanca?), overdriver hva angaar kriminalitet i Marokko. Dette er et veldig vennlig-sinnet land, og det aa traske alene i landsbyer paa dagtid er helt ufarlig. Men aa vandre rundt paa egenhaand midt paa natten etter en fyllekule, er noe jeg ville unngaatt baade i Oslo og Marokko. Og de fleste skrekk historier man hoerer om turister er ikke noe mer enn vandrehistorier. Slik som den vandrehistorien i Tyrkia, hvor vestlige turister blir fraroevet deres indre organer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julia~ Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 Marmolejo: Takk for fin beskrivelse! Jeg skjønner at det kan bli litt mye styr å kombinere de to aktivitetene med tanke på utstyr. Kan være en ide å kombinere med Lapoint ja, som du sier. Lyngve: Leste turbeskrivelsen din. Så fikk egentlig bare mer lyst til å dra! 4000 kr hørtes utrolig billig ut i forhold til hvitserk sine priser.. http://www.hvitserk.no/turer/skitur/marokko_ski_surf Men det er jo ikke bestandig like enkelt å få med seg folk på sånne turer, så da er det jo et fint alternativ at det finnes arrangerte gruppereiser. Med tanke på sikkerhet i fjellet anser jeg det som uaktuelt å dra dit på toppturer i vinter alene; så dreven er jeg ikke! Kanskje det er flere her i min situasjon, som kunne tenkt seg turen men som mangler følge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas2 Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Dette så fryktelig spennende ut! Spesielt tanken på skitur der nede.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marmolejo Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Lyngve - som jeg skrev over er ikke kriminaliteten spesielt ille. Men jeg vil ikke anbefale jenter aa traske rundt i vaatdrakt i landsbyen uten mannlig foelge. Jeg vet faktisk ikke hvor Costa Blanca er (jeg har aldri dratt paa sydenferie) men innbiller meg at det er i Middelhavet hvor det ikke er boelger. Baskerland derimot.. Opplegget til Lapoint er greit nok priset og veldig enkelt for enslige reisende. Det er sikkert andre operatoerer som er like gode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.