Gå til innhold
  • Bli medlem

Kalhovd - Ustaoset siste uken i november


alit

Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha fått mange gode råd på pm velger jeg å legge ut de foreløpige planene for (delvis) kryssing av hardangervidda i år.

Jeg skal på et kurs på Ustaoset siste helgen i november, og siden jeg allerede har bestemt meg for en skitur i vinter hadde jeg håpet å slå to fluer i en smekk. Innspill jeg har fått så langt er:

1. Vannene er ikke sikre så tidlig på året

2. Snømengde kan variere (håper på tidlig vinter i år, fallt snø på toppene allerede)

3. Skredfare er ofte større tidlig i sesongen, enn senere når den første snøen har satt seg litt (statistisk er det visstnok flere skred dødsfall før jul, enn etter)

4. Største hindring på ruten blir kryssing av Lågen

Jeg har hatt mange vinterturer tidligere i forbindelse med førstegangstjeneste og skole (friluftsliv fordypning på videregående, samt idrett grunnfag med endel turer), men de siste årene har jeg ikke vært ute på grunn av familie etc. Jeg mener allikevel at jeg bør håndtere de normale leirrutinene og andre normale utfordringer mtp fremdrift og livsopphold, inkl nødrutiner. Skal gå med SPOT, mobil og GPS i tillegg til 1:50000 kart. Ruten ligger langt øst med flere "fluktruter" ned i dalførene, samt hytter langs ruten.

Det jeg først og fremst ønsker tilbakemeldinger på er:

1. Rutevalg (se bilder) i forhold til skredfare - jeg mener å ha funnet en trase uten helninger med teoretisk skredfare. Hva med nedkjøringen til Ustaoset (200 høydemeter på 2 km).

2. Rutevalg i forhold til vann og kryssing av elver (kun Lågen som må tas hensyn til?) - Ved Hein vet jeg det er en bru - er usikker på de to andre kryssingspunktene (kartet viser sti over elv, samme som på Heinseter - men jeg vet ikke om det er bru der)

3. Generelle tips i forhold til sekk vs pulk - regner med å ta med mat og drivstoff for 7 dager - forventet tidsbruk 4-5 dager.

4. Ved litt usikre snøforhold kan truger være et alternativ å ha med seg som supplement til ski?

5. Startpunkt blir Kalhovd - syns andre alternativer fra Rjukan gir mer skredutsatt terreng (Helberghytta - Stordalsbu - Lågaros). Ved stengt bilvei fra Steinsbøle blir det scooter til Kalhovd, evt en ekstra etappe langs veien opp til Kalhovd (ser det er bratte hellinger langs veien - fare for at utløp fra skred over når til veien?)

Har ikke begynnt å vurdere vekt enda, men foreløpige tanker om utstyr:

*Sekk (Recon-pack, pakkramme - 3 kg?)

*Telt (Nemo Tenshi - 1,8 kg)

*Sovepose (to 3 sesongers - Iglo + TNF Cats Meow - inni Jerven Hunter: tilstrekkelig? = 4,5 kg)

*Liggeunderlag (Exped downmat 7 1 kg)

*Brenner + kjeler 1 kg (MSR whisperlite) - hva med reserve? Tilstrekkelig med ekstra pumpe?

* Mat for 7 dager (vekt?)

*Drivstoff for 7 dager (vekt?)

*Tøy i sekk: sokkeskift x 2; undertøysskift x 1; fleecejakke x 1; lue/votter i reserve; tykk ullgenser som rasteplagg (+fjellduk) (har ikke dunjakke)

*Annet: Snøbørste - solkrem - førstehjelpssaker - rep.sett inkl leatherman - kniv- solbriller - slalombriller (aldri brukt på tur, men virker behagelig - erfaringer?) - fotposer (+ evt ullsokker til å ha over skiskoa) - spade - søkestang (tør vel ikke sjekke snødybde med teltstang?), regner ikke med å grave snøhule annet enn som nødbiuvak... mulig søkestang kan kuttes?

*Tøy på: brynje netting under ullfrotte både oppe og nede - goretex skall over

Ser at vekten fort vil nærme seg 30 kg - dette er maks for meg på sommer for å ha igjen litt komfort, usikker på om pulk vil være å foretrekke på ski med såpass vekt.

Andre ting jeg bør tenke på mottas med takk:-)

post-6577-133474660231_thumb.jpg

post-6577-133474660247_thumb.jpg

post-6577-133474660263_thumb.jpg

post-6577-133474660297_thumb.jpg

post-6577-133474660313_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått samme strekket motsatt veg tidlig i februar et år.

Ingen skumle partier

Brukte 3 1/2 dag med temperaturer ned mot 32 minus og trått føre.

Men det hadde nok ikke gått med 30 kg i sekken.

Recon Pack er tung.

Liggeunderlaget ditt veger 1 kg. Bruker Bamse liggeunderlag som veger 1/2 kg og det er godt nok.

Både fleece jakke og tykk ullgenser med høres noe overkill ut.

4,5 kilo soveposer (2 stk) blir tungt, særlig med alle de ekstra klea du har med deg.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger... Feller har jeg ikke erfaring med, men jeg husker å ha savnet de hver eneste gang jeg har dratt pulk! Når det gjelder bruk av to soveposer er det mulig at det er å ta litt i, men jeg har aldri hatt det varmt om vinteren på tur, før hadde jeg bare en Helsport tresesongers.... alltid hat om vinteren. Ønsker derfor å ha muligheten til å ha det varmt, på bekostning av vekt (ny vinterpose er ikke aktuelt før turen). Mulig en pose (evt med lakenpose) inni jervenduken holder?

Ellers er det vel bare å krysse fingrene for godt skiføre så tidlig på året.... snø på toppene allerede:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at å krysse hardangervidda ikke er en tur fullspekket med høydemetere, men å la fellene ligge hjemme ville ihvertfall jeg angret bittert på. Det var flere bakker på noen hundre høydemetere - noen til dels bratte også - og da er det godt å slippe å brenne bort unødvendige krefter og frustrasjon på bakglatte ski og fiskebein fra helvete.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finmax - er det her du mener ....?

Så luftig ut den der:-)

Jepp! Luftig, så 1,5m snø, vind og pulk kan bli problematisk. Skal absolutt en del til at det blir problemer. Vet ikke hvordan broa lengre ned som du skal passere ser ut, men de ser ofte like ut. Derfor er det greit at det er et vadested i nærheten. Kan, under noen få forhold, være et bedre alternativ.

En 1/2 avis og 2 ekstra par tykke sokker kan være noe å ta med til støvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at å krysse hardangervidda ikke er en tur fullspekket med høydemetere, men å la fellene ligge hjemme ville ihvertfall jeg angret bittert på. Det var flere bakker på noen hundre høydemetere - noen til dels bratte også - og da er det godt å slippe å brenne bort unødvendige krefter og frustrasjon på bakglatte ski og fiskebein fra helvete.

Andreas

Enig! Oppoverbakker i dyp løssnø med tung pulk uten feller, det er slitsomt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe åpen vei opp til Kalhovd på den tiden.

Har kjentfolk på Rjukan så det er jeg klar over. Det er åpent til Steinsbøle, derfra blir det scooter. Hvis det skulle bli godt føre er det et alternativ å ta krossobanen og gå fra Gvepseborg, men det blir nesten 3 mil lengre, og jeg er usikker på hvor interessant den etappen blir? Tidsmessig kan det vel gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som du hadde utstyret på stell. Henger meg på anbefalingene om feller. Om du ender opp med sekk kan eventuelt kortfell være en fin ting om du har mulighet for å feste en slik. Da får du rimelig grei gli også. Kan være en fordel i skiftende terreng med overvekt av oppoverbakker.

To tresesongs soveposer burde holde lenge spør du meg men kommer an på hva du synes er behagelig selv. Jervenduken kan fremdeles ha en god effekt som varm vindsekk i nødsfall. Du må være forberedt på at det fort kan være lite snø tidlig i sesongen og at det kan vanskeliggjøre/umuliggjøre graving av snøhule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kryssingen av Lågen anbefaler jeg at du sender en mail til folkene på Rauhelleren. De kjenner mulighetene.

[email protected]

Til utstyrsdiskusjonen:

Dette kan bli en ganske hard tur tidlig på sesongen. Det kan være mye eller lite snø på den tiden. Er det mye er den gjerne løs. Er det lite vil det kunne bli problemer med pulk. Kjedelig å stå i ura inne på vidda uten mulighet til å kunne ta børa på ryggen.

Sier meg enig med de som anbefaler skifeller. På de fleste strekkene trenger du dem ikke, men innimellom kan de spare deg for utrolig mye bruk av krefter. En annen sak er at dersom det er lite snø kan feller spare skiene for stygge hakk og riper.

Slalombriller: Ubetinget ja!

Sovepose: Skal du legge de to soveposene inni hverandre har du mer enn nok varme. Det kan ble verre med plassen inni der.. Du kan vurdere den beste av dem sammen med jerven og en fleece innerpose. Hvis posen din er gammel bør du få banket ut fibrene. Kjør den i tørketrommel sammen med en tennisball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for gode råd.

Jeg har allerede sendt mail til Rauhelleren etter råd fra en annen fjellfant her inne:-). Etter at jeg postet første innlegg her har jeg imidlertid endret litt på ruten slik at jeg kommer over to steder jeg vet det er bro. Spørsmålet blir vel om hva som er mest risikabelt.... krysse bro eller finne et bra vadested (ganske luftige saker etter bildet over å dømme:-)

To soveposer inni hverandre blir romslig nok, det største problemet er at det er plundrete med to glidelåser mm. Jeg får vurdere om det er så mye plunder/vekt at jeg like godt anskaffer vinterpose....

Jeg har også engstet meg litt for det som nevnes over om snø.... er det nok snø har den vel ikke satt seg enda og det blir mye løssnøbasing. Uten snø blir det jo fottur med pulk:-) Truger bør vel være med som supplement til/reserve for ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for gode råd.

Jeg har allerede sendt mail til Rauhelleren etter råd fra en annen fjellfant her inne:-). Etter at jeg postet første innlegg her har jeg imidlertid endret litt på ruten slik at jeg kommer over to steder jeg vet det er bro. Spørsmålet blir vel om hva som er mest risikabelt.... krysse bro eller finne et bra vadested (ganske luftige saker etter bildet over å dømme:-)

To soveposer inni hverandre blir romslig nok, det største problemet er at det er plundrete med to glidelåser mm. Jeg får vurdere om det er så mye plunder/vekt at jeg like godt anskaffer vinterpose....

Jeg har også engstet meg litt for det som nevnes over om snø.... er det nok snø har den vel ikke satt seg enda og det blir mye løssnøbasing. Uten snø blir det jo fottur med pulk:-) Truger bør vel være med som supplement til/reserve for ski?

Det fins flere typer broer. På noen av hengebroene blir lemmene/trinnene tatt av om vinteren. (Det vet jo sikkert Rauhelleren, så hvis de har sagt at det er bro om vinteren, så er det vel det.) Jeg måtte en gang balansere over ei hengebro med bare vaiere og ingen trinn..

Vading er skummelt! Særlig med oppakning. Fordelen er at du har staver og kan støtte deg..

Til sekk/pulk-diskusjonen: Tenk deg kryssing av elv med pulk... Og er det lite snø så kan du bare feste skiene på sekken og gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt tatt med begge soveposene Alit, hvis du ikke kjøper vinterpose. Du kan oppleve meget kalde netter på 1200 meter i november. Er du sliten, kald og sulten kan du fort trekke fra -10 grader i det du opplever som normal konforttemperatur. Varm nok sovepose er etter min erfaring noe av det viktigste en har med på vintertur. Du kan fryse mye om dagen, så lenge en har en varm pose å krype ned i. Er man ekstra uheldig og brekker noe overlever man ikke mange dagene i en for kald pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ingen tvil om at jeg tar med to tresesongers... som nevnt tidligere har jeg vært ute med for dårlig sovepose mange ganger som yngre, og det frister ikke til gjentagelse som middelaldrende:-) Jeg hadde en overnatting ute i går og våknet til snø på morgenen... ikke mer enn det måtte være i soveposen min da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. En jeg kjenner på Rjukan har tipset meg om Solheimstulen allerede, men jeg har ikke rukket å vurdere alternativet enda. Jeg setter meg ned med kartene i kveld:-) Hvordan er topografien der mtp skred etc... noen usikre partier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Fine partier å gå ifra solheimstulen,Ikke kjennskap til utsatt omerådet der og jeg har gått der mye

siden jeg har jobbet på Mårbu.Men send meg en pm når du kan så skal du få noen gode tips i forhold til ruter og terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.