Gå til innhold
  • Bli medlem

Dovre: Skredahøyin (2004m) med moskus, høstfarger, sykkel og ostebit i sekken

Mitandi

Anbefalte innlegg

20.09.09:

Denne dagen var det min tur til å gå en 2000-meter topp. Bjørn hadde gått dagen før i strålende vær og fått med seg hele 5 stk 2000-metre.

Fra Hageseter bar det med med bil innover veien mot Snøheim. Ivrig som jeg var - og skråsikker på at kartet satt limt i hue - rattet jeg meg raskt ut i veikanten ved første bro hvor det sto skilt til "Svånådalen". På sykkel bar det forbi Haukberget. Her begynte jeg å ane at noe var galt fatt - men jeg skjønte ikke for alvor at jeg var på ville veier før veien løste seg opp i lyngen og jeg sto omringet av 4 voksne og 4 små moskus. Vel vant med nysgjerrige elefanter i Uganda bød ikke dette på store dramatikken - jeg var mer opptatt av å komme meg tilbake til start og finne riktig vei. Klokka 9 var jeg tilbake ved bilen...litt svett, men ved godt mot.

Så kom regnet. Tåka la seg 10 meter over bakken og ingen topper i sikte. Jeg bestemte meg likevel for å kjøre inn mot Snøheim for å ta en titt. Ved enden av veien var været like kjipt, så jeg slappet av litt og leste skiltet til forsvaret som hang på bommen. Det sto et eller annet med at de drev og rustet opp et anlegg på østsiden av Snøhetta og at de likevel ønsket turfolk en god tur - bare de holdt seg utenfor piggtråden. Litt merkelig - sett i lys av at de driver og rydder opp etter seg i området forøvrig.

Jeg snudde bilen og kjørte ned til broa ved SVÅNÅLEGRET. Nå begynte været å blir bedre - like fort som det tidligere hadde blitt dårlig. Noen turister kom kjørende med digre kameraer for å se på et par stakkars moskus som sto og gresset i seg frokost like ved. Guiden - en trønder med skjegg - var litt bekymret over at jeg skulle gå alene til fjells. Jeg sa at jeg godt kunne bli med dem og skremme moskusen. Nei, da fikk jeg heller ta meg en tur alene...

Sykkelen og jeg fòr innover dalen. Det tok ca 40 min eller noe sånt (folk som kjenner meg vet at jeg er veldig flink til å angi tider og avstander) inn til krysset før Maribui. Her tok jeg til høyre over en bro og syklet på til lyngen tok meg ved veis ende. Her var det både sol og fjell i sikte!

Det ble en nydelig tur oppover - jeg holdt mellom Flathøi (1703m) og elva Svoni og skrådde så opp syd for høyde 1564. Herfra gikk det enkelt rett opp østryggen (syd for vann 1621) til topps på Skredahøin (2004m). Det bar ned samme vei og ingen hjelpemidler var nødvendig (isøks, stegjern etc). En fin skitopp, dette - her var mye stein. Veien tilbake gikk som en lek - jeg var tilbake ved bilen lenge før jeg hadde trodd. Så var det jo bra da, at jeg fikk meg en sykkeltur både før og etter toppen.

Det er nydelig å telte i dette området og gå de andre toppene også. Men husk sykkel! Det er dritkjedelig å tråkke veien inn og ut. Håper inderlig at Snøheim åpner en dag - de klarer visst ikke å bestemme seg. Jeg ville foretrukket om det var bom ca 45 min sykkel-avstand fra hytta, sånn som på Glitterheim. Da slipper man biltrafikk og annen "støy" i dette vakre området.

Christin

post-1765-133474659814_thumb.jpg

post-1765-133474659821_thumb.jpg

post-1765-133474659827_thumb.jpg

post-1765-133474659833_thumb.jpg

post-1765-133474659839_thumb.jpg

post-1765-133474659847_thumb.jpg

post-1765-133474659853_thumb.jpg

post-1765-133474659859_thumb.jpg

post-1765-133474659864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra tur det der Christin! Moskus lar du deg ikke skremme av nei :) Husker hvor redd jeg var for dem på min første tur på Dovre i 2002, fikk ville fantasier om at de kom til å omringe bilen når vi var tilbake slik at vi ikke kom oss hjem :( Skjønner nå at Moskus bare er dyr, helt ufarlige så lenge man viser dem respekt og opptrår noe varsomt. :D

Ble overrasket over hvor flott vær du fikk, på webkameraene i Jotunheimen var det bare grått av det jeg så. Heldig med både denne og Hestbrepiggturen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Og med isøks i bagasjen, føler vel de fleste seg relativt trygg både hva angår moskus, bjørn, ulv og andre banditter til fjells. Det gir i alle fall meg selvtillit når jeg møter på en okse eller to :)

Flott tur !!

Vel, ikke for å være kranglefant, men isøks mot en moskus-skalle er ganske feige lag... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.