Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund på fjellet?


*ingunn*

Anbefalte innlegg

"Hunder som er løse i strid med reglene om båndtvang kan enhver oppta, dvs. fange inn, jf. § 10."

"Det må regnes som en advarsel når en person med politimyndighet skriftlig påpeker at hunden har gått ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn og at flere slike advarsler innenfor en tidsperiode på tre år kan medføre avliving eller omplassering."

"Bestemmelsene om båndtvang følger av § 6. Regelen om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt i tiden fra og med 1. april til og med 20. august, videreføres. Båndtvangen i denne perioden gjelder alle steder, også i tettbygde strøk."

"Hundeholderen skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade, er til urimelig ulempe eller skaper utrygghet for andre.

Den som blir berørt av et varig forhold eller en varig tilstand som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet eller som volder urimelig ulempe, kan kreve at hundeholderen retter dette. Kravet kan gjøres gjeldende ved forliksklage til forliksrådet. "

Sitatene ovenfor er fra Rundskriv om hundeloven

Kapittel 3. Løse hunder

§ 10. Løse hunder

Enhver kan oppta hund som er løs i strid med §§ 4, 6 eller 7, jf. § 9, eller med forskrift gitt i medhold av disse paragrafene. I utmark i jakttiden der jakt er lovlig, kan likevel bare rettighetshavere i området og politiet oppta løse hunder.

Hunden skal leveres til hundeholderen, dersom denne er til stede. Dette gjelder ikke dersom hundeholderen åpenbart ikke kan ta hånd om hunden på forsvarlig og lovlig måte. Hvis hunden ikke blir levert til hundeholderen, skal den snarest leveres til politiet.

Unnlater hundeholderen å hente hunden innen en uke etter at han eller hun er varslet personlig eller ved kunngjøring i en alminnelig lest avis på stedet, kan politiet selge, omplassere eller avlive hunden. Er det fastsatt krav om merking etter § 13, er det tilstrekkelig å sende varsel til den person og adresse som hunden er registrert på.

Opptak og behandling av løse hunder etter paragrafen her skal skje i samsvar med dyrevernlovens regler.

Kapittel 5. Personers rettigheter og plikter i nøds- og faresituasjoner

§ 14.

Inngrep på stedet mot hund som jager eller angriper mv.

Hundeholderen skal sørge for å holde eller kalle hunden tilbake og gjøre det han kan for å avverge urettmessig fare når en hund jager eller angriper mennesker eller dyr.

Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet og den angrepnes interesse.

Så langt følgende særlige bestemmelser rekker, gjelder de foran den generelle regelen i annet ledd:

a) Ved pågående eller nært forestående angrep mot en person kan enhver gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade. Dette fritar ikke den som helt eller delvis har provosert et angrep, fra straffansvar eller erstatningsansvar.

:D Når en hund jager eller angriper tamrein eller husdyr som beiter lovlig, eller når hunden uprovosert angriper en annen hund, kan det utsatte dyrets eier, innehaver eller den som passer dyret, gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade, så sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig og ikke utover det forsvarlige. Denne bestemmelsen kan ikke påberopes når det dyret som blir jaget eller angrepet, urettmessig er kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.

c) Når båndtvang gjelder, kan grunneier, noen som opptrer på dennes vegne, eller jakt- og fangstberettigde, avlive en hund ved direkte angrep på hjortevilt, likevel ikke en hund som er i aktiv bruk som ettersøkshund etter sykt eller såret vilt.

d) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.

Paragrafen her gjelder ikke politihunder som brukes lovlig. Heller ikke gjelder paragrafen der reglene om nødrett og nødverge gjør en farlig bruk av hunden rettmessig.

Sitatene ovenfor er fra Rundskriv om hundeloven

Nå ble jo dette litt mye, sjekk link for å lese hele lovteksten.

http://odin.dep.no/jd/norsk/dok/regpubl/otprp/012001-050062/ind-bn.html

mvh

hundeeieren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonymous

Husk det er hundehaterne som har loven på sin side.

Det finnes faktisk folk som krever at man går på ski med hunden i bånd, også på avsides steder(Kanskje det eneste mennesket man møter den dagen).

Tar du buss risikerer du å måtte forlate bussen hvis det kommer en allergiker ombord, du må ligge i telt utenfor turistforeningshytter.

Tenk på hvor lett det er å gå ned en bratt ur, med hunden i bånd, hunden hopper utfor og båndet er ikke langt nok til at den når ned.

Men det går vanligvis greitt når en tar hunden i bånd hver gang en møter folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for noen år siden en toppgal Irsk setter og vil påstå at slike hunder er de mest fasinerende vesner en kan ha med seg på tur. Så fort jeg kom over skoggrensa enset hunden dette og reiste seg i setet av fryd. Å slippe hunden løs og se den enorme kondisjonen er en opplevelse i seg selv. Fremkommeligheten var veldig bra og på høye steiner eller blokker på egger osv hadde han ingenting i mot å bli løftet opp. En kan banne på at en setter har løpt opptill 4-5 ganger lengere distangse enn det du har gått på en lang tur i Jotunheimen. Fargen på Irsk setter passer også utmerket inn i vakre fjellfarger, da særlig på høsten. Men settere er som sagt svært krevende å få mosjonert i den vanlige hverdagen. Dette er en av grunnene til at ny setter ikke frister meg, selv om jeg må inrømme at jeg savner hund på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvor jeg leste dette, men tror det var en avis(jurnalister er jo ikke alltid å stole på, men tror det er riktig), der sto det at det var opp til enhver komune å bestemme hvordan "båndtvangen" håndheves. Det skulle være nok om en hadd full kontroll på hunden, selv om den ikke er i bånd...

Men fra OT til topic...

Hund på tur! absolutt noe å tenke over ja. Men tenk godt over hvilken rase en skal ha, og hva den skal brukes til. Dette er etter min mening meget viktig i forbindelse med valpestadiet og preging av valpen. Jeg personlig dret fullstendig på draget når det gjaldt dette på min første hund, og fikk svi deretter når jeg var på tur.

Ellers ser jeg at folk anbefaler mye sosialisering med andre hunder, noe jeg er enig i, men vil også tillegge sosialisering med andre mennesker også er viktig. Du skal jo ha den i en leilighet, og da er det meget viktig. Å sosialisere den med barn er i mine øyne meget viktig også, ivertfall om du har barn nå, eller "planlegger" å få dette i løpet av hundens levetid.

Hund er gøy!!!

Her er ett bilde av min hund. Alaskan Malamute 6 mnd gammel...

ew

edit;skriveleif...

post-585-133474402694_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.