raster Skrevet 22. september 2009 Skrevet 22. september 2009 Har noen erfaring med VHF radio som nødkommunikasjon i kajakk? Har Spot og mobil, men om dette ikke funker/er raskt nok.. Er det nok med 3-5W håndradio eller 25W båtradio? Siter
lommelun Skrevet 22. september 2009 Skrevet 22. september 2009 En håndholdt Maritim VHF med utgangseffekt på 2-5 watt bør holde... Sørg for at den er vanntett... Kurs og søknad om konsesjon finner du informasjon om på www.maritimradio.no . Siter
lommelun Skrevet 22. september 2009 Skrevet 22. september 2009 Har selv hatt disse: Geonav Pocket - Anbefales OVERHODET IKKE! Selger påstår at den er vanntett... Det er den IKKE! http://nettbutikk.maritimnord.no/storefront.php?pid=4132 Cobra Marine HH325 - Har fungert bra, men har nå en feil på volum/av-på knapp.... http://nettbutikk.maritimnord.no/storefront.php?pid=5431 3 uker etter første kontakt så har enda ikke Maritim Nord klart å finne ut av hva importøren vil gjøre med feilen min... Så jeg er temmelig lei nå. Ergo så ville jeg vel ikke handla der igjen... Jeg ville om jeg skulle kjøpt meg ny idag kjøpt en Icom... Disse kjenner jeg flere som har og er et merke jeg har vært borti gjennom mange år. Siter
Lars Skrevet 22. september 2009 Skrevet 22. september 2009 Jeg har en iCom jeg har brukt et par år nå, og er fornøyd med den! Den er vanntett, og sitter fast i vesten med en snor. Siter
raster Skrevet 22. september 2009 Forfatter Skrevet 22. september 2009 Takk for svar! Vært borti Raymarine? Skal sjekke icom.. Forresten,-har dere registrert/tatt konsesjon på disse eller..? Den virker vel uansett? Det er jo bare snakk om nødbruk.. Siter
lommelun Skrevet 22. september 2009 Skrevet 22. september 2009 JEg har ikke konsesjon... Men skal ordne meg det bare jeg får fingern ut... Jeg har brukt den flere ganger. Det har aldri vært snakk om nødbruk, men til praktisk kommunikasjon med andre båter / kystradio... Siter
Lars Skrevet 23. september 2009 Skrevet 23. september 2009 Jeg har konsesjon, og måtte sende inn denne for å kjøpe. Det er greit å ha for å kunne oppkallsprosedyrene. Bruker den mest til værvarsel i kajakk, men har også meldt inn oljepåslag til Kystverket etter "Full City" i sommer. Siter
erlendne Skrevet 18. mai 2012 Skrevet 18. mai 2012 Vurderer å kjøpe denne etter jeg ble anbefalt den i butikk. Har også tenkt på Fast Find PLB til bruk på fjellet og i kajakk. Blir dyrt med begge deler, men planlegger mange soloturer så det er kanskje smart med PLB også siden denne har bedre rekkevidde. Eller vil det være overkill med både VHF og PLB? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.