Gå til innhold
  • Bli medlem

UNGER på topp- og fjellturer: 1 unge eller >1 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lagde et nytt innlegg - sånn at vi ikke "ødelegger" innlegget om Tverrådalskyrkja med unge-prat :(

[...jeg er interessert i fjell, og jeg synes en bør ha flere. Det kommer en tid da ungene er større, og hvor du vil ha de med på tur. Da er det mye koseligere for dem å være flere...og ja, det blir forhåpentligvis flere på oss med tid og stunder... :wink:. Jeg vil ikke bare ha en! Og jeg vil på tur igjen...)

Julia, du er absolutt inne på noe.

Jeg har et matpapir foran meg som er delt i to: ulemper og fordeler med 2 unger på tur.

Fordelene oppsummert:

- vi bor mye i basecamps (telt/hytter) og går toppturer. Da slipper man å bære/slepe unger lange avstander i fjellet.

- 2 stk leker og motiverer hverandre. Det øker sjansene for at de vil like fjellturer. Ergo: mer tur på foreldrene også!

- Ved behov kan de sikre hverandre på led, he,he :wink:

- Bjørn og jeg må fremdeles gå annenhver dag på toppturer/passe barn, så da kan vi like godt ha en unge ekstra i basecamp

- man slipper å låne andres barn og overbevise foreldrene om at barna sikkert kommer til å overleve helga

Ulemper:

- mer bagasje/oppakning

- større pulk eller 2 stk pulker

- større bil (og vi som klarer å stappe en diger Chrysler allerede :) )

Tja. Det ser ut til at fordelene er flere enn ulempene (hvis man da ser bort i fra at det er jeg som må gå gravid og føde mens Bjørn kan dra på tur).

Kanskje vi skal slå oss sammen på tur frem til vi får unge nr 2 (og gjerne etter det også :wink: ) ?

Christin

post-1765-133474659566_thumb.jpg

post-1765-133474659573_thumb.jpg

post-1765-133474659579_thumb.jpg

post-1765-133474659869_thumb.jpg

Annonse
Skrevet
Ulemper:

1) mer bagasje/oppakning

2) større pulk eller 2 stk pulker

3) større bil (og vi som klarer å stappe en diger Chrysler allerede :) )

1) Ja det blir det, definitivt. Jeg slet skikkelig opp til øvre Dyrhaug for en drøy uke siden, med 2 soveposer (hennes er kunstfaser og veier minst like mye som min nye dunpose, enda den er bare halvparten så stor), 2 liggeunderlag, varme barneklær i sekken + et skift (det kan hende hun plumper i vann eller tisser på seg :(), 3 termoser (var for lat til å bære stormkjøkkenet, så det ble real), en halv liter vann, sjokis, annen munngodt, kakao- og toddiposer, sitteunderlag, et skoskift for jenta og tannbørste etc., samt et ullpledd (hun har det tynneste liggeunderlaget av oss, og jeg ville være sikker på at hun ikke skulle fryse nedenfra, det var jo tross alt å regne med lett under 0 grader...). Og enda så var jeg så heldig at Morten hadde bært opp kamera (vi har et sånt som veier mye) og telt på forhånd! Men jeg måtte bære alt sammen pluss kamera og telt ned igjen, for Morten skulle jo til Tverrådalskyrkja dagen etterpå og reiste fra oss i bekmørke på morgenen, mens vi enda lå og sov i et par timer. I tillegg leide jeg henne omtrent hele veien ned, gjennom ur og buskas. Det var en stoooor balanseøvelse med den sekken i tillegg! Men med basecampturer (basecampen kan med fordel ligge nær bilen :wink:) er jo dette mindre problematisk. Det er en overgangsfase uansett, for snart kan de bære mer og mer selv. I overgangsfasen blir det selvfølgelig en annen type tur, men tur er tur, og en tur med barna er flott på sin måte. Da får man bare springe sin vei hver for seg en gang i blandt (fra basecampen).

2) Det kommer helt an på i hvilken avstand du får dem. Hvis den ene er vokst ut av pulken, må den gå selv, og den mindre kan ha pulken. Turene blir selvfølgelig ikke så lange da. Linn kunne gå 5 km på langrennski sist vinter da hun var 3 og et halvt, og hun og pappa dro også på tur på Valdresflya, så han i hvert fall fikk se fjellene 8). Men jeg ville uansett ikke tatt med en unge i pulk langt inn i høyfjellet. Tenk om det kommer et værskifte, og stygt vær kan bli veldig stygt (livsfarlig for barn, og noen ganger voksne og) om vinteren. Og selv om barnet er godt innpakket, fryser det mye raskere siden det ligger stille. Da er det greit med basecamp/hytteopphold igjen, og i en periode (noen få år) må man bare ta fjellturene en om gangen derfra. Men familiekosen har man jo likevel på hytta eller telt.

3) Hvis du skal ha med 2 stk pulk etc., trenger du lastebil :D. Heldigvis finnes det sånn VW Caravelle o.l. De burde holde... Skjønt om man bruker takboks...

Tja. Det ser ut til at fordelene er flere enn ulempene (hvis man da ser bort i fra at det er jeg som må gå gravid og føde mens Bjørn kan dra på tur).

Jeg synes det, men nå er jo jeg så heldig at ved en adopsjon går ikke jeg gravid :wink:, så akkurat det der er ingen ulempe for meg. Jeg regner med at man bare må komme seg gjennom den tiden. Det kommer jo mange år framover, da er ikke det sååååååå mye bortkastet tid i forhold. Du er jo ung og sprek :D!

Kanskje vi skal slå oss sammen på tur frem til vi får unge nr 2 (og gjerne etter det også :-) ) ?

Det må vi veldig gjerne :D!

PS: Vi har Galdhøpiggen fra Juvass som hennes første 2000-mål, og da må hun gå selv, med litt bærehjelp av pappaen. Det skulle bli på forsommeren, men det ble det ikke. Får se om vi rekker det nå til høsten. Hvis ikke blir det neste år. Hun har vært der før, men det var i bæremeis, så det teller ikke :wink:.

Skrevet

Veldig bra Julia. Vi har samme spiriten.

Alternative start-topper er også Soleibotntind, Steindalsnosa eller Stetind.

Se flere Nila-bilder her:

http://mitandi.com/cogb/nila_oldebraten_tjomsland/

Og les mitt innlegg "Barn er ikke alt":

http://35354.vgb.no/2009/03/27/barn-er-ikke-alt/

Søt jente du har - går gjerne på tur med dere.

Leter etter damer med barn som har samme innstilling som deg!

Christin

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.