Gå til innhold
  • Bli medlem

Midtre Surtningssue og overnatting på Besshøe

JPV

Anbefalte innlegg

Jeg slo av pc`n på kontoret i Lier kl.12.30 og satte kursen hjemover mot Vik. Bagasjen lå klar, så det var bare å slenge tinga i bilen og kjøre retning Valdresflya. Planen var å ta Midtre Surtningssue, som var eneste toppen jeg manglet i området, samt å få til en toppovernatting. Jeg parkerte ved Bessheim og tenkte jeg skulle gå så langt jeg kom før mørket satt inn. Letteste ruta ville vært å gått langs Bessvatnet, men dette er jo en smule småkjedelig, så jeg la turen via Besseggen. Da jeg ankom Veslfjellet i 20-tida bestemte jeg meg for å ta natta der. Jeg antok at de siste turgåerne hadde passert for dagen, og jeg laget meg en god pasta & pølse-middag og rullet ut liggeunderlag og sovepose. Det ble ikke den helt store solnedgangen, til det var det litt for mye skyer og en svær kampestein ved navn Besshøe i veien. Det var derimot godt å komme seg i posen og bare nyte fjellufta og vente på neste dag.

Kl.7 slo de første solstrålene ned på den svære toppvarden rett bak meg, og jeg begynte så smått å våkne til liv. Jeg inntok en god og solid frokost og slappet av litt i sola. Men det var best å komme seg i gang før den store maurtua våknet til liv, kanskje ville jeg få Besseggen for meg selv? Ja, det gjorde jeg..men nå var det ikke derfor jeg kom. Jeg møtte de første Bessegg-vandrerne litt før Bjørnbøltjønne, og da passet det fint at jeg skulle svinge av nordover. Jeg tømte sekken for tunge ting, og la i veg retning Surtning-massivet. Fra foten til Midtre Surtningssue var det bratt, tung og ganske løs ur i starten, og jeg måtte fylle på med både vann og cashewnøtter. På toppen ble jeg møtt med en virkelig flott utsikt mot resten av toppene i massivet. Tidligere i vår stod jeg på Nestaustre Surtningssue og vurderte om jeg skulle krysse breen mot Midtre, jeg valgte å ikke gjøre det. Det tror jeg nesten var fornuftig, ettersom jeg nå såg ganske masse sprekker i den breen.. Jeg slappet av ca 1 time på toppen, men jeg hadde flere motbakker å forsere før jeg kunne ta kvelden, så jeg returnerte mot tinga jeg tok ut av sekken ved foten av Besshøe. Det var nedtur å igjen måtte gå med tung sekk, og i tillegg ble motbakkene enda brattere. Men til Besshøe skulle jeg! Igjen måtte det fylles kraftig på med energi undervegs, og litt før kl.19 stod jeg fornøgd på toppen! Det er en vidunderlig følelse å komme til topps, og vite at her skal en bli helt til neste dag! Jeg laget meg god middag og nøt utsikten, mens sola og himmelen ble mer og mer rødglødende. Jeg lar bilda beskrive resten...

Jeg våknet litt ut på natta, og oppdaget at den flotte stjernehimmelen jeg hadde ligget og kikket rett opp på nå var borte... Hmm..nå fikk jeg bange anelser..! Jaja, sove må jeg uansett, tenkte jeg og sov videre. Men joda, tidlig morgonen etter var det tåke og gufsete vær. Alt hadde rimet og det var snø/sludd i lufta. Heldigvis lå jeg jo varmt og godt, foreløpig. Jeg tenkte at kanskje ville det bli bedre etter hvert, men hvor lenge måtte jeg vente? Mp3-spilleren med nyeste Mark Knopfler-plata var kjekk å ha mens jeg ventet. Men så begynte så smått soveposen å bli våt på innsiden, og jeg innsåg at det var bare å komme seg på beina. Jeg fikk pakket sammen og spist en kjapp frokost. Sikten var ikke god, men jeg visste hvilken retning Brue lå og det var også ganske godt vardet, så det gikk greit å komme seg ned. Vel nede ved Bessvatnet var sågodt som all tåka borte vekk, og sola hadde virkelig tatt overhand. Surt å tenke på, men lite å gjøre noe med. Jeg var uansett kjempefornøgd med den flotte solnedgangen jeg fikk oppleve på Besshøe! :)

post-4299-133474658885_thumb.jpg

post-4299-133474658898_thumb.jpg

post-4299-133474658914_thumb.jpg

post-4299-133474658927_thumb.jpg

post-4299-13347465894_thumb.jpg

post-4299-133474658956_thumb.jpg

post-4299-13347465897_thumb.jpg

post-4299-133474658983_thumb.jpg

post-4299-133474658996_thumb.jpg

post-4299-133474659008_thumb.jpg

post-4299-133474659021_thumb.jpg

post-4299-13347465904_thumb.jpg

post-4299-133474659469_thumb.jpg

post-4299-133474659485_thumb.jpg

post-4299-1334746595_thumb.jpg

post-4299-133474659515_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nydelige bilder, Jan Petter! :!: Tenkte meg at det var en del som var i Jotunheimen i går, så jo ubeskrivelig flott ut på webkameraene. Godt du fikk tatt Midtre Surtningssue, og den bakken opp til Besshøe kan jeg tenke meg kjentes noe drøy ut? :) Gjorde i alle fall det med ski på sekken i våres http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/04/tre-praktfulle-turer-i-jotunheimen.html Samme dag som du var på Veotind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her en smule misunnelig... :)

Kan bekrefte at det var godvær i Jotunheimen på lørdag, det så jeg fra Nesfjellet/Reinsjøfjellet. Da så vi Øst-Jotunheimen, Hemsedalsfjella, Hallingskarvet og jøkulen bada i sol med de rolige og høstfargesprakende fjelltraktene vi sjøl befant oss i som forgrunn. Pent det også, ikke tvil om det.

Det var jo sånt vær vi skulle hatt på Semeltind i vår, det bildet med Semeltind og Hurrungane var knall :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkene opp mot Besshøe er tunge ja, spesielt når en har en god tur i beina den dagen allerede, og at sekken gjør sitt for å dempe fremdrifta. Men det er stor motivasjon å vite hva som venter en på toppen :wink:

Øyvind, du har vel fått solid påfyll på andre fronter i helga :) Men får håpe vi får tatt en tur eller tre til i høst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.