Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen erfaringer ang valg av kajakk!

Har i dag solgt min Sibir Expedition da den rett og slett var litt for smal for meg - er derfor på jakt etter en noe bredere kajakk og har sett på disse alternativene:

Prijon Kodiak

Hasle Excursion

Current Designs Storm

Finnes sikkert noen flere ute på markedet - noen som har noe for eller imot å fortelle ang disse modellene evt andre forslag?

De økonomiske rammene setter vel størst begrensning da jeg ikke ønsker å passere 14-15.000kr for kajakken.

Cocpit må være stor og romslig; 45 x 70-80cm kanskje, og ikke for lavt dekkhøyde. Komfortabelt sete og bra pedalsystem.

Og helst så lett som mulig selv om det fort nærmer seg 30kg om man ender opp med en kajakk i plast.

Vil helst ikke ha en så vanvittig lang kajakk - Sibiren var 5.80cm omtrent og var veldig treg å svinge... så noe mellom 5m og 5.5m kanskje.

Takker for svar!

Annonse
Skrevet

Har en Kodiak og den er veldig stor. Kjøpte den da jeg veide 120 kilo og selv da var det godt om plass i den. Nå har jeg gått masse ned i vekt og begynner å vurdere padding. Setet og ryggstøen er veldig gode. Lastekapasiteten er helt enorm. Vanligvis padler jeg uten roret nede, så den er ganske svingevillig. Stabilitetsmessig har jeg ikke noe å klage på, den føles litt ustabil når man sitter rett opp og ned, men krenger man den litt er det stabilitet i massevis.

Har prøvd dama sin Riot Brittany og den er uten tvil morsommere å leke med.

NB! Dette er min første kajakk så har minimalt med sammenligningsgrunnlag, men så langt er jeg fornøyd.

Skrevet

Har prøvd å sitte i alle de nevnte kajakkene - Kodiak var forsåvidt greit men liker Hasle Excursion og CD Storm GT bedre...

Jeg er ca.190cm og veier tett opp mot 130kg så jeg trenger litt plass i cocpit - regner ikke med å bli så mye slankere på beina akkurat, og ihvertfall ikke kortere.

Fikk testet skikkelig hvordan justeringemulighetene er i HE og har bare igjen å få prøvd den før jeg bestemmer meg.

Den har jo en snill pris på Platou i Tromsø til kun 10.600kr

Til sammenligning: CD Storm GT koster 13.500kr mens Kodiaken får jeg for ca.14.000kr.

Skrevet

Joda har lest alle de testene - de som selger skryter jo stort sett av alle kajakkene de skal prøve å selge så det er nesten litt nytteløst...

Og å snakke med folk på 170 og 70-80 kg om hva som passer for meg har også vist seg æ være et heller håpløst prosjekt. hehe!

:D

Mange fine kajakker som rett og slett er knøttsmå.

Skrevet

Heisann.

Jeg er i omtrent samme vekt/høydeklasse som deg, å jeg gikk for en Hasle Excurison som første kajakk.

Det er meget god plass i den å mange justeringsmuligheter å den er stødig å grei å padle.

Om dette er den beste kajakken i denne klassen vet jeg ikke, men jeg er hvertfall godt fornøyd med min.

Ser kanskje for meg den kan bli litt "kjedelig" etterhvert som du får god erfaring, men som sagt, jeg angrer ikke på kjøpet.

Skrevet

Hadde en Sibir Expedition på 580cm omtrent og en så lang kajakk er nesten umulig å snu i skikkelig dårlig vær... tar en laaang bue for å få det til.

Så regner med det meste av kajakker som er kortere vil være mer leken enn denne. Blir for det meste turpadling for min del så ikke så veldig viktig at den skal være så leken bare den tåler sjø og vær og holder noen år.

Skrevet

Jeg har en Prijon Yukon Expedition som jeg har brukt masse både på langtur, elveturer, på sjøen osv... En flott allround-kajakk for storvokste som også ønsker å ta med en del bagasje.

Skrevet

For store personer så finnes det noen fine varianter på markedet..

Du har Valley Aquanaut Club som er en rimelig britisk formet havkajakk med senkekjøl.

Veldig svingbar og kjempegod i sjø. Det finnes karer på såvidt under 2m som passer godt i denne..

Dagger - Exodus er en kajakk jeg har padlet mye i og som er god kajakk. Originalt levert med ror, men båten er formet såpass bra at den fungerer godt uten.. (Perception - Essence 17) er nesten kliss lik og leveres med ror og senkekjøl.

En kollega på 198cm høyde og 47 i sko satt perfekt i denne.

Prijon - Kodiak er også en stor kajakk som ikke er så værst...

Jeg liker denne dårligere enn tidligere nevnte pga et litt merkelig stabilitetsmønster og at sitsen kun er designa mtp komfort og ikke praktisk ved for eksempel redninger.

Hasle - Excursion er etter min mening den eneste kajakken fra Hasle som er noe å ha.. Men den er veldig veldig stor...

Den fungerer greit i sjø, men ankepunktet er etter min mening setet, knestøttene og fotsøttene som jeg synes kunne vært bedre.

Lykke til.

Skrevet

Det er ikke så stor forskjell på Kodiaken og Excursion faktisk i størrelsen...

Men jeg likte Excursion bedre enn Kodiak mye pga at seteryggen på Kodiak henger og slenger vel mye for min smak...

Knestøttene på Excursion passet helt fint til meg - pedalene liker jeg mye bedre enn de som er festet på skinner på siden... også innstillingen av pedalene var enkelt og solid.

Det dumme med å bo her i Tromsø er jo at det ikke er så mange store kajakker inne - har vel bestemt meg for ikke å gå for Tahe Marine Wind 585 siden den er såpass lang og altfor lik Sibiren jeg hadde før - vil helst ha noe litt over 5 meter og som er bred nok for meg.

Alt under 40cm bred cockpit er bare å glemme - og selve høyden på skroget må være såpass høyt at det ikke følet klaustrofobisk å sitte oppi kajakken. Likevel må det jo være mulig å stille inn slik at man har god kontakt med kajakken i mye sjø. Syns jeg fikk dette fint til i Hasle Excursion. Testet den litt uten ballast og tror jeg kommer til å like den godt. Kommer også med et nytt ror som har en fjær som hever den opp når man skal gå i land. Fikk prøve en med det gamle systemet og det var skikkelig dårlig. Såvidt roret gikk nedi vannet engang...

Kajakkene er jo så forskjellig og det samme er vi som skal bruke dem - det eneste som gjelder er å få prøvd for så å bestemme seg... Og da hjelper det ikke om et utall småfolk kommer med anbefalinger av allsakens kajakker som sikkert er kanon bra men som ikke passer for meg...

Har ikke sett noen kajakker fra Valley såvidt jeg kan huske så kjenner ikke til det merket... Prijon er det flere av men likte ikke utseendet på de... :oops:

Skal ikke være enkelt. :wink:

Skrevet

Utgangspunktet ditt var vel ca 15 høvdinger, men tillater meg å nevne et par GODE alternativer som du finner i hjembyen din. Dog endel dyrere...

Både Bjørns kajakk og Alfa Fritid har jeg gode erfaringer med og har bekjente som også har opplevd god service der.

----

NDK - Explorer HV (HV har større cockpit og bør passe deg bedre enn standard)

http://www.alfafritid.no/shop/Details.asp?ProdID=471&category=52

Detta er en kjempegod kajakk som du i motsetning til noen av de tidligere nevnte kajakkene vil kunne ha større glede av også når man er forbi nybegynnerstadiet...

Passe stødig, passe rask og ikke minst så er den knallgod i sjø...

Å det har du jo nok av muligheta til å utfordre der du bor....

Tiderace Xplore

http://www.bjornskajakk.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=490&Category2ID=512&Category3=Glassfiber&List=0&SortField=ProductName%2cProductName&Level=3&ProductID=7608

Denne kommer om ikke lenge i en X utgave som er større enn standard utgaven, myntet på store personer.

Egenskapene i sjø er ganske like som NDK - Explorer.

-

NDK - Explorer padla jeg da jeg var en uke i Wales for et par år sida og padla da de råeste forholdene jeg har vært i. Vi hadde grove tidevannsrace med stående bølger som blandet seg med dønninger fra havet. I slik rotesjø er Explorern veldig trygg og den gjør det den får beskjed om...

Tiderace Xplore padla jeg med en hel sommer både på korte og lange turer...

Mye av det samme som NDK'en, men jeg satt bedre i Tiderace'n...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.