Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til Teltliv- og mat på vinterfjellet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tipper det er fler enn meg som gleder seg som noen unger til vinteren kommer. I år er tanken å avansere fra DNT hytter til telting, og da er det kjekt å få gode råd på hvordan man skal løse forberedelse- og tilberedelse av mat.

Utgangspunktet er selvfølgelig færrest mulig ferdigmat som realtur/toro m.m, og flest hjemmelagde matvarianter.

MAT

* måter å forberede mat på (koke pasta før tur, tørke grønnsaker, salte kjøtt m.m)

* minst mulig volum vs energi / karbohydrater / fett / protein

* minst mulg vekt vs energi / karbohydrater / fett / protein

* minst mulig bruk av brennfluid ved tilberedning

* andre muligheter for å skaffe vann i stedet for å smelte snø (vannkilder)

* andre problemer / ting man må passe på - ingridienser som fryser - holdbarhet på mat som er kokt/stekt m.m ?

annet?

Annonse
Skrevet

Isbor er iallefall ikke lønnsomt å ha med seg for å ta opp vann (ifg. Friluftsliv). Jeg har noen ganger lagt meg nær overvann og oftere brukt øksa til å hogge meg gjennom is (når den er med for fyringens skyld, og isdekke er tynt). Faller likevel oftest ned på å smelte snø. Jeg har en 1,5l tekjele med stort lokk, som jeg synes er stor nok til vannsmelting (forøvrig vanskelig å finne tekjeler i denne størrelsen som er lette). Jeg synes det er en fordel å ha en tekjele med tut framfor en kjele, når en skal helle opp i vann i vannflaske, termos ol.

Jeg bruker som oftest samme kjele til matlaging. Har kjøpt inn mat fra www.globetrotter-turmat.no for å øke reportoaret (blir litt mye Real). Men har ikke testet de ut enda. Fyrer jeg bål gjør jeg det ofte enkelt - pølser. Mye annen god mat kan lages på bål. I kuldegrader er det lett å oppbevare kjøtt.

Tynne pølser (ølpølser, chorcio ol) er greie å ha med. Kan enkelt skjæres opp, og has i forskjellige retter. De kan også spises separat, om en trenger påfyll av fett og proteiner, i tillegg til sjokolade, kjeks etc.

Jeg har alltid med buljong og sjokoladedrikk. En trenger mye veske. Salttapet blir ofte større på vinteren enn om sommeren. Lifte Venture termokopp http://www.oslosportslager.no/produkt/lifeventure-thermal-mug-thermokopp-5121.aspx er alltid med. Når første vannmengde koker blir det ofte en kopp buljong før maten, og en kopp sjokoladedrikk etter. Ut over kvelden te og vann. Hender også at jeg lager fruktsuppe - kombinert vann og karbohydratpåfyll.

Synes ofte det er vanskeligst å få i seg nok lunch vinterstid. I Nordmarka har jeg ofte oppsøkt turistytter, og det samme på fjellet. Kjeks og sjokolade blir ofte litt lite å gå på. Ølpølsene er igjen greie tillegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.