Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2004 Skrevet 1. september 2004 Hei, Sidan veret ikkje er heilt på mi side i dag, utgår turen til Skagsnebb. Vil heller prøve på turen til Jervefonni, dersom veret er bedre når eg passerer Jervefonni. Er det elvar evt anna som er viktig å passe på her? Rutavalg til topps? På førehand takk for alle svar! Siter
Julia Skrevet 1. september 2004 Skrevet 1. september 2004 Elva kan være vrient å krysse, hvis du leser i turbeskrivelsene om turen til Morten og meg tidligere i sommer, så vil du få svar på det meste. Vi gikk helt opp til breen og krysset elva der. Så fulgte vi fjellsiden opp der, litt i sikksakk på snøfelt (som nå kanskje er borte) og gjennom ur der det var lettest og slakest å gå. Vi returnerte samme vei. Siter
Nils Skrevet 1. september 2004 Skrevet 1. september 2004 Som Julia også skriver, er det er elva Storbreagrove som kan volde problemer på turen til Jervefonni. Resten av turen opp den brede østryggen er grei, og fonna er fin å bruke hvis konsistensen på den er OK. To ganger har jeg krysset Storbreagrove, en gang midt i juli på vei til Skagsnebb og en gang tidlig i september for å gå på nettopp Jervefonni. Begge gangene kom jeg over omtrent på samme sted, ca ved høydekote 1200 moh. Den gangen i september var det lite vannføring, så da gikk det veldig lett. Da vi gikk til Skagsnebb, var vannføringen noe større, men vi (var 4 stk) kom over uten å bli våte forholdsvis greit der terrenget er litt slakere ved 1200 meters høyde. Etter en del regn i det siste er det nok en fare for at vannføringen kan være stor nå? Siter
knut Skrevet 1. september 2004 Skrevet 1. september 2004 Hei, Tok turen til Jervefonni i kveld. Brukte ca. 1 time frå bilen og opp. Gjekk då rett på ryggen og følgte denne til topps. Gjekk greitt å komme over elva, men eg tok av sko og vada. Orka ikkje å gå å leite etter plassar å komme over. Berre gjorde det fort og gæli! Elles gjekk eg nedatt den vegen som du julia og morten gjekk både opp og ned. Var ikkje snøfonner her no, men mykje mindre stein enn direkte på ryggen. Var derfor særdeles meir behageleg å gå her, spesielt sidan regnet gjorde steinane på ryggen glatte som pokker... Nede ved bretunga til Storbreen kom eg fint over elva utan å vade. Trur og denne vegen opp er den beste. Her kan ein gå på sti inn til breen og så ta rett opp til toppen. Ein god erfaring dette. Ein lærer så lenge ein lever! Siter
Tom Skrevet 1. september 2004 Skrevet 1. september 2004 For øvrig kan det anbefales å krysse elva på bro lenger nede og gå oppover Leirdalen på vestsiden. Det blir noe lenger, men det er veldig fint der. Koselig å gå litt i vegetasjon og blomster før man begir seg inn i sten- og isødet. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.