Danish Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Er i tidlig fase av planleggingen av en lengre tur til Øvre Anarjohka og Lemmenjoki nasjonalpark. Planen her og nå er å starte i Øvre Anarjohka for så fortsette videre over til Lemmenjoki. Tid har jeg nok av, og har satt av et halvt års tid. Håpet er å få i gang "ekspedisjonen" i begynnelsen av mai. Er det noen andre der ute som har erfaring fra disse områdene? Kom gjerne med innspill! Siter
Gemajohn Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Gikk3 uker i anarjohka for 10 år siden. Momenter å tenkte på: - Mygg (rekorden var noenogåtti på et klaps med handa) = Myggnetting, Hansker og myggamyggmelk - Mye hvitfisk (fikk ikke mange ørreter på 3 uker, men harr og gjedde i kassevis) - Mye flatt og store myrpartier, greit å orientere - stedvis tungt å gå Lett å finne gode teltplasser og forholdsvis greit å finne ved. Husker at sola var en utfordring på morgenkvisten, ble fort varmt i teltet.. Oppsummert: Vær forbereredt på i gå i goretex selv i 25+ og sol, pga mygg Vær glad i fisk og potetmos m/"proteintilsettning" Siter
jason Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 høres helt fantastisk ut, håper du får det til og kan fortele oss hvordan det var. har selv ikke vært der. Et godt råd for mygg er strutsefett/olje eller tonic er godt med litt gin i også. men faktisk er strutsefett/olje veldig bra. er ikke sikker hvor du får kjøpt det, jeg får det fra en fabrikk. men det er bare å lete litt på nett. Siter
Danish Skrevet 15. september 2009 Forfatter Skrevet 15. september 2009 Gikk3 uker i anarjohka for 10 år siden. Momenter å tenkte på: - Mygg (rekorden var noenogåtti på et klaps med handa) = Myggnetting, Hansker og myggamyggmelk - Mye hvitfisk (fikk ikke mange ørreter på 3 uker, men harr og gjedde i kassevis) - Mye flatt og store myrpartier, greit å orientere - stedvis tungt å gå Lett å finne gode teltplasser og forholdsvis greit å finne ved. Husker at sola var en utfordring på morgenkvisten, ble fort varmt i teltet.. Oppsummert: Vær forbereredt på i gå i goretex selv i 25+ og sol, pga mygg Vær glad i fisk og potetmos m/"proteintilsettning" Takk for svar! Er det slik at du heller ville lagt turen utenfor sommermånedene, hvis du kunne velge igjen? Og når er det egentlig vinteren setter inn i Nord? Peiling? Siter
Gemajohn Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Nei, jeg foretrekker sommermånedene. Erfaringsmessig er det minst insekter sent på sommeren. Ellers ville jeg hatt en ren vintertur. Forvent minusgrader og sne i oktober-november. Siter
Danish Skrevet 15. september 2009 Forfatter Skrevet 15. september 2009 Nok en gang - takk for svar! Siter
Jan-Eilert Pedersen Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Jeg er godt kjent der inne. Våren varierer veldig, men vær oppmerksom på å måtte bruke ski frem til 20 mai. Skiføre igjen i slutten av november. Jeg har vært der inne en hel del. Du kan sende en mail om du lurer på noe. mvh Jan-Eilert Siter
Danish Skrevet 19. september 2009 Forfatter Skrevet 19. september 2009 Jeg er godt kjent der inne. Våren varierer veldig, men vær oppmerksom på å måtte bruke ski frem til 20 mai. Skiføre igjen i slutten av november. Jeg har vært der inne en hel del. Du kan sende en mail om du lurer på noe. mvh Jan-Eilert Hei og takk for svar! Det er mange spørsmål jeg brenner inne med, men flere blir det sikkert En ting jeg lurer på nå er om det lønner seg å ha med seg kano. Det blir en 16, 5 ally, men siden jeg er alene, lurer jeg på om det bare blir mer jobb enn moro... Hva mener du? (Forresten, så legger jeg turen fra juli og utover, trekker meg nedover når snøen gjør sitt inntog.) Siter
Lofoten Skrevet 2. oktober 2012 Skrevet 2. oktober 2012 Ble det noe av turen? Noen andre med erfaringer fra Lemmenjoki? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.