Gå til innhold
  • Bli medlem

Fobi for "jentegjenger"


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har nå fulgt med på dette forumet i ett års tid, og en ting som slår meg er at det med jevne mellomrom dukker opp til dels meget negative uttalelser om såkalte ”Jentegjenger”. Regner med dere prøver å beskrive to eller flere jenter som er på tur sammen og som ofte blir beskrevet slik: baksnakkende, sladrende, støyende, strikke- og hekleoppskriftdiskuterende vesen som i alle fall ikke titter opp og nyter naturen. Helst skulle de sittet på kafe..?? Det finnes ingen ekte naturglede og det sammenlignes ofte med en saueflokk.

Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg nyter lyden av saubjeller rundt hushjørnet både vår og høst, men det får da være måte på….

Prøver å sette av en helg hver høst til å dra på tur med to gode venninner og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt…. Naturopplevelsen er det viktigste med hele turen, å få dele denne opplevelsen med gode venner, men også det å få koble av fra en travel hverdag med full jobb, husarbeid (et visst minimum MÅ gjøres), barn som er aktive med både det ene og det andre (oppmenn, trenere, sjåfører, pengeinnsamlere vokser ikke på trær, det er nok av foreldre som ”ikke har tid")

Naturopplevelsen er der i fullt monn, visst snakker vi med hverandre, det gjør vel også gutter på tur? Hvorfor da denne negative holdningen til "jentegjenger"? Nå har ikke vi gått i Jotunheimen, og det er jo der de fleste av dette forum’s medlemmer befinner seg. Er det kanskje vanlig der at enslige mannlige tinderanglere på tur opp eller ned fra en 2000m-topp blir angrepet av disse ”jentegjengene”?

De få jentene som er inne her på forumet har visst heller aldri vært en del av disse ”jentegjengene”. Hvor er de så..? Kanskje innom og leser ”beskrivelsene” av seg selv, for deretter å forsvinne igjen? Hvem vet, kanskje de er på ”jentegjengtur”. De har det sikkert flott, trivelig selskap, flotte naturopplevelser (det går det også an å ha på DNT-stier, og det finnes faktisk "jentegjeng"-ruter som ikke er T-merket!), slitne kropper men OPPLADETE batterier etter turen, noe som kommer godt med i en travel hverdag.

Kanskje de gjør som jeg, prioriterer en helg sammen en sjelden gang (noe som kan være tøft nok å organisere), for så resten av året å ta toppturer som dagstur, enten alene, sammen med mann/samboer, barn eller andre turkamerater. Jeg får håpe de er i samme situasjon som meg, nesten ubegrenset antall topper å ta av innen 1 times kjøring fra døra hjemme.

Så til dere her inne som kommer med disse negative utsagnene om oss, her i Trollheimen har jeg aldri hørt at ”jentegjenger” har gått til livstruende angrep – trivelige fjellelskere er nok de fleste av oss…

mvh

”jentegjeng”-deltager og tinderangler

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg.

Selv har jeg alltid likt jentegjenger veldig godt, så jeg kjenner meg ikke igjen i den virkelighet enkelte mannssjåvinister på forum skisserer. Helt greit at dere tar dere en tur, bare husk å fylle opp fryseren med Grandiosa først, slik at ikke mannen sulter ihjel :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at dere tar til motmæle, men dere må også være såpass åpne å innse at det noen generaliseres som jentegjenger, av noen kan oppfattes som et fremmedelement. Uten at det går an å skjære alle over en kam eller generalisere 100% må det være lov å beskrive en slik typisk jentegjeng. Det er ikke 2 eller 3 veninner på tur. Det er som hovedregel en større gruppe, fra 5-6 kvinner og oppover. De er sjeldent under har mann og litt eldre barn hjemme alderen. Mitt generelle inntrykk (som det ALLTID finnes unntak fra) er at dette er et fenomen i alderen 40-60 år, sjeldent under.

At noen føler seg provosert av dette er helt i orden. At andre føler dette som et fremmedelement må aksepteres. Så lenge alle utviser respekt for naturen og fjellet er det plass for alle, likevel må det være lov å undres over slike ting, som bl.a. jeg oppfatter som et fenomen (som IKKE gjelder alle jenter på fjelltur Haldis) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jentegjenger er OK.

Det er verre med mannfolk i min alder (snart 60), som er på sin årlige tur, med et betydelig kvanta drikkevarer.

Det kan virke som om de enkelte ganger ikke vet hva "oppførsel" betyr.

Og ikke har de peiling på kart og kompass og utstyr heller, og formen den var veldig god (under milletærtjenesten i 1968!). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ler godt av siste svar :) Sannsynlegvis satt på spissen, men ein fin måte å vise at det ikkje berre er "damegjengar" som skvaldrar rundt hyttehjørnene som ein gjeng sauer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentegjenger er dritschkummelt. De beveger seg fort i samme retning og dekker ofte hele stien. Passer man ikke på blir man lett tråkket ned. De er ikke så veldig flinke til å se seg for heller der de dundrer frem. Mange av de bruker staver for å bli ekstra farlige.

De aller værste har bjeller og sier mø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
At andre føler dette som et fremmedelement må aksepteres.

Det aksepterer jeg fullt ut, det var bare summen av ”dritt” som ble så stor at jeg følte meg kallet til å forsvare oss litt

Jentegjenger er dritschkummelt. De beveger seg fort i samme retning og dekker ofte hele stien. Passer man ikke på blir man lett tråkket ned. De er ikke så veldig flinke til å se seg for heller der de dundrer frem. Mange av de bruker staver for å bli ekstra farlige.

De aller værste har bjeller og sier mø.

:) Jeg syns jeg ser deg krype sammen i et vidjekjerr, med flakkende blikk og halen mellom bena, der du ligger å venter på at "fenomenet" skal stavre seg forbi på sine aldrende?? bein...

...men vi kan vel enes om at okser er schkummlere enn sitt feminine motstykke? - i allefall i flokk....

Blånebba neste! Hurra for flott høstvær, fargene i naturen blir mer og mer variert for hver dag nå.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:? Jeg syns jeg ser deg krype sammen i et vidjekjerr, med flakkende blikk og halen mellom bena, der du ligger å venter på at "fenomenet" skal stavre seg forbi på sine aldrende?? bein...

...men vi kan vel enes om at okser er schkummlere enn sitt feminine motstykke? - i allefall i flokk....

Blånebba neste! Hurra for flott høstvær, fargene i naturen blir mer og mer variert for hver dag nå.

haldis

Har pandaer hale av betydning ? Neppe lang nok til å slenge mellom beina i alle fall :P

Hvilken Blånebba ? Det finnes flere. Bare nysjerrig :)

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvilken Blånebba ? Det finnes flere. Bare nysjerrig

Blånebba 1421 moh. vest i Trollheimen, utgangspunkt denne gangen: Søyådalen i Surnadal Kommune - ca 3 t. opp (uten pauser, start på ca 350 moh.) - kan også nås fra Vindøldalen. Ellers et fint "sluttfjell" for en rundtur Trollhøtta - Pekhøtta - Blånebba.

Det ble en fin tur, shortsvær hele dagen - godt og varmt, derfor heller ikke så klar høstluft at nabotoppene var til "å ta på".

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.