Gå til innhold
  • Bli medlem

Lokalkjent i Oslo ?


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjerkeberget uten sykkel blir en solid tur.

Det er trolig greiest å følge blåsti fra Stryken til Manntjern og gå langs veien til Sandungen Gård.

Fra Kalven kan man også gå rett opp på Revshammeren og følge terrenget bort til Kjerkeberget. Revshammeren - Kjerkeberget er en veldig fin tur som svært få går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk blåsti fra Stryken tidligere i sommer. Da fra rett etter demningen og frem til den treffer grusvei igjen. Ganske rotete noen steder så jeg gikk veien på returen. Skulle ikke forundre meg om jeg brukte noe kortere tid å gå veien isteden for stien akkurat der.

Sånn hvis du tenker på tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet på stien mot Stålvannet fra Stryken men gav etter hvert opp.

Dårlig sti og svært vått så vi skar over til høyre og traff vegen som går fra Stryken og

innover til Kalven og videre nedover Nordmarka. En kilometer nedenfor Kalven

tok vi vestover oppover lia og kom opp på toppen med den gamle brannvakthytta klokka 1915 om kvelden.

Tre timer tok returen og det ble svært mørkt den siste timen. Totalt nesten 30 km.

Nordmarka svarte ikke til forventningene. Myrete, tett granskog og uoversiktelig.

Noen perler ved fiskevann var det derimot og de så ut som de ble benyttet med fisking og bål.

"Fylkestoppen skogkledd til topps på 636 moh. Uvant, da de begynner å bli snaut over 500 m hjemme og du får en annen "toppfølelse" enn å sitte i skauen.

Men stort sett en fin turhelg i Oslo område. Ingen grunn til å sitte inne å bli feit i den byen.

Alt er lagt fint tilrette med trikk og så gode stier rundt f.eks Sognsvann mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerkeberget er en fin topp!

Beste rutevalg synes jeg er å sykle fra Hammeren til Kalven og gå over Revshammeren og så følge stien ned til Sandungen gård. Eventuelt kan man kjøre til nordsiden av Gjerdingen og sykle derfra til Kalven.

Rutevalget mot toppen fra et punkt en kilometer sør for Kalven høres temmelig suboptimalt ut. Da er det bedre å fortsette langs veien ned til Sandungen gård og ta stien oppover. Terrenget øst for toppen er temmelig ugjennomtrengelig.

Det er noen topper i Nordmarka med få eller ingen trær øverst, f.eks Kustein, Gråberget, Kollern, Kjerringhøgda, Ringkollen, Gyrihaugen og den østligste av Kobberhaugene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

panda skrev:

Kjerkeberget er en fin topp!

.

.

Det kan diskuteres. Til å være en fylkestopp for en halv mill mennesker synes jeg den er heller klein.

Hytta er ikke direkte pen og velholdt. Altanen rundt er råtten og noen steder trødd gjennom.

Toppen er en grensetopp, men ingen utsikt utover Oslo Fylke pga skog sydover. Bare sikt nordover.

Skjerpings oslofolk. Rydd vekk krattet, riv eller puss opp hytta. Bygg en varde. Hva med besøksbok for å gjøre den mer atraktiv ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at hytta burde vedlikeholdes. Jeg vet ikke hvem som eier den, men mistenker at den er privat. Det er kodelås på døra.

Vet ikke hvordan været var da du var der oppe, men det er fin utsikt i mange retninger. Man ser helt inn til Oslo sentrum og faktisk så langt som til Tonekollen som ligger langt sør i Østmarka.

Det er ellers to topper med forskjellig utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.