Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe nytt turutstyr. Jakke, bukse og sekk. Alternativer?


Valder

Anbefalte innlegg

Er ute etter noko eg kan bruke stort sett heile året til turar i fjell og mark.

Tenkte først på skallbekledning ala Norrøna Dovre eller Recon

Av sekkane eg har sett på synast eg Norrøna Svalbard 80 ser grei ut.

Nokon som har erfaringer med desse produkta, eller har andre anbefalinger?

Vil helst ikkje over 8-9k for alt.

Er litt bekymra med tanke på pusting osv. i skallbekledninga, er softshell eit betre alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen mangel på alternativer! :D

Noen faktorer som kan hjelpe deg til å velge klær er (dette langt fra utfyllende...):

- hvilket vær går du helst på tur i?

- ofte mye regn --> en eller annen vanntett skallvariant (som bare holder varm og klam... ikke tørr!)

- stort sett i tørt vær --> softshell med med lett regntøy som backup i dårlig vær

- hvor mye svetter du når du går på tur

-svetter du mye vil ofte vanntett skallbekledning bli klamt og du blir våt innenfra...

En artikkel valg av klær og tradisjonell lagdeling (dvs undertøy, isolerende lag og skall)

http://www.articlesbase.com/extreme-sports-articles/walking-and-outdoor-clothing-advice-choosing-and-using-your-outdoor-gear-312623.html

Andy Kirkpatrick er engelsk klatrer og journalist/forfatter som har skrevet mye om klær og utstyr, i hovedsak for alpin vinterklatring, men også av interesse for oss med

atskillig lavere ambisjonsnivå :)

Her er artikkel om "goretex" og liknende materialer: http://psychovertical.com/?thetruthaboutbreathablewaterproofs

For valg av ryggsekk så er vel beste rådet å prøve flest mulig ryggsekker i butikken med vekt tilsvarende den du har på tur...

og velg den mest komfortable sekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo ingenting om hvilket bruk det skal benyttes til, er du på utkikk etter "ekstremklær" som holder en god stund så nøler jeg ikke et sekund med å anbefale Norrøna Recon dressen, de har den på XXL nå til ca. 6000,- Denne dressen har jeg hatt lenge nå, og føler meg skuddsikker når det pisker sludd og regn mot meg. Konge dress!

Når det kommer til sekk, så anbefaler jeg deg å dra til en butikk og prøve forskjellige, MED VEKT I! Det varierer veldig på hvor lang en er, bred\smal over skuldre osv. Anbefaler Både Bergans Alpinist\Viking og Norrøna Para Ranger eller Recon Pack. Har Recon Pack selv, som er en pakkrammesekk. Den er dønnsolid og jeg stoler fullt og helt på den, gode justeringsmuligheter er det også.

Kjøper du eksempelvis Recon dressen og en Bergans Alpinist, havner du på ca. 9000. Da har du iallefall utrustning som varer. Håper dette hjalp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har ingen problemer med å anbefale Norrøna Svalbard 80. En lett storsekk god for pakkvekt opp mot 25 kg, med et veldig godt syncro-bæresystem.

Jeg har i to år brukt Norrøna Nansen 80 (som er samme sekken som før navneendring til Norrøna Svalbard).

For meg som tidvis bruker pulk er D-ringene i hoftebeltet et pluss.

En meget god og allsidig sekk med nok av muligheter til å spenne ski osv. utenpå sekkrommet.

Fimax som jeg har dratt en rekke turer med har også samme sekken og vi har skrevet om sekkene her:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=13972

Ellers kom den meget godt ut i en test her:

http://www.klikk.no/helse/trening/article487492.ece

Om du har mulighet, test en del forskjellige sekker og velg den som tiltaler deg og kroppen din best.

Mine erfaringer hittils gjør at jeg mer enn gjerne kan anbefale Norrøna Svalbard (Nansen) 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ute etter noko eg kan bruke stort sett heile året til turar i fjell og mark.

Tenkte først på skallbekledning ala Norrøna Dovre eller Recon

Av sekkane eg har sett på synast eg Norrøna Svalbard 80 ser grei ut.

Nokon som har erfaringer med desse produkta, eller har andre anbefalinger?

Vil helst ikkje over 8-9k for alt.

Er litt bekymra med tanke på pusting osv. i skallbekledninga, er softshell eit betre alternativ?

Pusting med skallbekledning er ikke noe problem, så lenge du sørger for å få en jakke med store luftinger under armene og bukse med luftemuligheter.

F.eks har jeg Norrøna Finnskogen med glidelåser på innsiden av lårene, og den buksa kan brukes til moderat gange med sekk fra +15 til -5 grader bare ved å regulere luftingen.

Jeg har sett på Norrøna Recon flere ganger, men synes den er for tung og stiv til å være noe godt alternativ. Tidligere i høst handlet jeg Dovrebuksa. Den virker veldig bra, men dessverre ikke lufting på innsiden av lårene.

Skulle jeg satset på en dress som ga mest verdi for pengene, tror jeg at jeg hadde sett nærmere på Norrøna Vassfaret. Den er, hvis jeg har skjønt det riktig, laget i Recon-stoff, men samme utforming som Forelhogna paclite dress. Den er lett, kraftig og virker bra i allslags vær. Den selges kun på XXL, og har vært helt nede i 3000kr for komplett dress. Nå tror jeg at jakke+bukse koster 6000kr, men den burde være mulig å få billigere om man er litt tålmodig

Dersom bruken er like mye vinter som sommer, så hadde jeg også sett nærmere på Norrøna Falketind i proshell. Veldig lett og kraftig, tåler mye juling og vær.

Tidligere har det vært diskutert mye om man trenger skallklær og om andre alternativer som puster bedre. Smaken er som baken, og man må bare velge det man føler seg vel i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten min sterkeste anbefaling, Arcteryx Theta AR. Det er en superjakke! Etter jeg kjøpte den så har jeg knapt brukt Norrøna. Dessverre ingen bukse som passer til jakke med farge oregano, derfor falt valget på Dovre-buksa. Recon er mye mørkere, og passer derfor ikke så godt i snaufjellet dersom man er ute etter litt kamuflasje. Theta er halve vekten av Recon-jakka, og er dessuten laget i proshell som er mer slitesterkt enn performance-shell.

Dovre har også forsterkninger i baken, på knærne og ved anklene.

Igjen, smaken er som baken. Noen foretrekker recon som er tung og kraftig, mens andre har andre favoritter.

Finnskogen er, som du sier, ikke så bra i regnvær. Den passer greit som allround-dress, og er myk og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="festrus

Skulle jeg satset på en dress som ga mest verdi for pengene, tror jeg at jeg hadde sett nærmere på Norrøna Vassfaret. Den er, hvis jeg har skjønt det riktig, laget i Recon-stoff, men samme utforming som Forelhogna paclite dress. Den er lett, kraftig og virker bra i allslags vær. Den selges kun på XXL, og har vært helt nede i 3000kr for komplett dress. Nå tror jeg at jakke+bukse koster 6000kr, men den burde være mulig å få billigere om man er litt tålmodig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Norrøna Svalbard i dag, som eg var redd for så går bare rammejusteringa til 1.70, eg er 1.67-68.

Får jo stramma den inn eindel med reimene, men er litt redd for at eg ikkje skal få justert den skikkelig.

Nokon som har erfaring med dette?

Nokon sekkar som har ramme som passar for folk under 1.70?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.