Gå til innhold
  • Bli medlem

Skagsnebb

knut

Anbefalte innlegg

Annonse

Turen til Jervfonni er vel alltid greiere. På søndag lå snøen i høyde med øvre del av Skagsnebb. Letteste rute går via nordflanken og opp umerket bre til skaret mellom de to toppene. Her er det eventuell sprekkfare.

Det er mulig å følge eggen nokså rett på, men ved å gå av et par steder. Det er et kort punkt ned fra en fortopp hvor det kan være greit å ha med tau.

Det er forholdsvis mildt nå, med regn slik at det meste av nysnøen formodentlig smelter. Det er også meldt om relativt milde luftmasser inn over sørnorge de neste dagene.

For å gå hele runden rundt Veslbreen (Skagsnebb, Hurrbreatinden, Storbreatinden, Jervfonni) anbefaler jeg å ta med sikringsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordflanken? Sier du det?

Jeg gikk opp skråningen i sør jeg, og kom lett opp på ryggen derfra. Løs ur, men ikke noen problemer.

En fin runde der man IKKE trenger sikring er over Skagsnebb, Veslbreatind og til Loftet. Fra Loftet kan man ta seg greit ned i Leirdalen igjen, og man kommer da ned bare et kort stykke fra der turen begynte. Nydelig tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mye løs urd da Tom. Jeg hater løs urd, og er alltid sjeleglad når jeg har kommet meg ned en. Med fuktighet, evt. sogar nysnø er det enda farligere.

Det er riktig at sørflanken har flere mulige oppganger, men nordskardet er enda mindre bratt.

Gikk du ned fra Loftet mot breen eller mer på hjørnet slik at du kom rett ut mot dalen og veien?

Det er liksom en "non route", men veldig interessant å høre hvordan det var. Les opplagte veivalg, og moderat kranglete urd, eller avhengig av å finne riktig vei og steiners godvilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

hehe, jeg har fått med meg at du hater løs ur :) Jeg liker det heller ikke spesielt godt, men akkurat opp mot Skagsnebb er det ikke noe stort problem. Snø vil selvsagt vanskeliggjøre det hele, men generelt er det ikke så bratt der at det kan bli farlig (om sommeren).

Så til Loftet: Det stemmer at dette er en non-rute, og jeg hadde aldri hørt den omtalt før jeg gikk der selv (og ikke etterpå heller). Hele poenget var at jeg hadde bilen stående et stykke oppe i Leirdalen, og det ville være katastrofalt å komme ned ved Bøverkinnhalsen (flott navn)/Jotunheimen Fjellstue.

Hvis du studerer kartet ser du at det går en slak rygg fra toppen og omtrent rett øst. Problemet med den er at det etterhvert blir noen virkelig bratte punkter. Jeg siktet meg derfor inn mot breen, der hvor høydekurvene på kartet var jevnest. I praksis blir dette omtrent rett sørøst fra toppen. Det viste seg å gå veldig greit. Det var sedvanlig Jotun-slit med løs ur, men ikke noe skummelt eller vanskelig utover det. Fra breen var det flott å gå utover "kanten" mot Leirdalen og se utover. Etterhvert kom det vegetasjon og en liten sti - riktig så trivelig. Så dette er en rute ingen trenger å frykte, men man må tåle løse steiner og belastning på knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tenkte ikkje på ein rundtur, men snarare ein kveldstur i sju-tida ein gang. Trur eg vil prøve på Skagsnebb, dei to næraste toppane mot Leirdalen.

Har V2 frå før. Gjekk frå Krossbu og tok alle ned til Jotunheimen Fjellstove. Flott tur, sjølv om utfordringane kunne vore litt størrre...

Elles takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte i fjor i august å komme meg opp til Skagsnebb, men det ble en fiasko. Jeg kom meg aldri over elven fra Hurrbreen. Det er mulig at det var spesielt mye vann i elven etter en lang varm periode.

Gikk helt opp til breen uten å finne noen steder å komme over. I ettertid har jeg sett at det er en bru lenger oppe i Leirdalen som hadde gitt bedre utgangspunkt. Der kommer jeg til å gå neste gang jeg gjør et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bro Jobru? Den nede ved Geitsetri er på nedsiden av Hurrbreaelvi, mens den lenger oppe er vel på oppsiden av Storbreelvi. Er det noen mellom der? Det er i alle fall MYE enklere å komme seg over Hurrbreelvi enn både Storbre- og Veslbreelvi.

Vi krysset Hurrbreelvi tidlig i juli langt nede uten større problemer. Kan selvsagt se annerledes ut ved stor smelting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi var på Skagsnebb og Bakraste Skagsnebb nå på lørdag. Startet fra Geitsetri og inn til Hurrbreen. Gikk usikret på blåis opp Hurrbreen nesten til vi tok inn i lia opp mot skaret mellom 2003 og 2093. De siste 10 metrene inn til lia "holdt" vi i tauet da det var snø og noen sprekker litt til sida.

Videre opp snøfelt som viste seg å være bre med en del sprekker lenger til venstre. Føltes dog greit der vi gikk i en litt høyrebue før vi kom opp på eggen. Derfra rimelig greit til topps selv om det var ca 5 - 10 cm nysnø.

Til Bakraste Skagsnebb gikk vi ned på Hurrbreen igjen, og gikk i tau opp til vesteggen og derfra enkelt til topps. Deretter retur ned breen til Geitsetri. Totalt ca 10 timer (taubruk tar tid ...)

Regn, sludd og snø gjorde dette til en nokså kald affære, jeg tror ikke jeg har frysi så mye på mange år. Men etter en varm dusj og 3 retters gourmet middag på Leirvassbu var det glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.