Gå til innhold
  • Bli medlem

Opprette et enkeltmannsforetak før prosjekt?


Gjest tilfeldignavn

Anbefalte innlegg

Gjest tilfeldignavn

Hei!

I forbindelse med ulike småprosjekt/turer/ekspedisjoner, lønner det seg å opprette et enkeltmannsforetak for å kunne utgiftsføre ulike kostnader?

Evt. å selge produkter via internett..

Hvordan har dere gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette spørsmålet er ikke lett å lage et kort svar på, men jeg skal prøve..

Skal du drive en virksomhet som gir plikt til å beregne merverdiavgift, kan du like gjerne registrere deg i enhetsregisteret med en gang om du får en omsetning over kr.50.000 på en 12mnd periode (NB, ikke kalenderår men løpende 12mnd periode). Denne regelen er absolutt (søk om årsoppgave!). I forhold til ligningsfradrag er det avhengig av om du får godkjent virksomheten som næring. I hovedsak er det omfanget som er av betydning her, men også "egen regning og risiko" og at det du driver med skal være egnet til å gå med overskudd på sikt (objektiv vurdering). For utfyllende info, se på skatteetaten sine sider. Der ligger info.

Rent praktisk så er det du som må sette fram påstand om at du driver næring, dvs levere inn næringsoppgave. Så er det opp til skattemyndighetene å godkjenne eller avvise. At de godkjenner i første omgang betyr ikke at de ikke kan avvise den samme ligningen senere. Det er heller hovedregelen enn unntaket.

Det som er minst like viktig er at du setter deg inn i dokumentasjonskravene i bokføringsloven/-forskriften. Les kapittel 5 i forskriften og innrett deg etter det som står der, så slipper du trøbbel etter at de har sett på bilagene dine.

Svaret på spørsmålet ditt, om det lønner seg å kreve fradrag for kostnader, er helt klart ja. Forutsatt at du kommer inn under næringsbegrepet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget for en privatperson. Du må gå med overskudd hvis du vil fradragsføre kostnadene.

Feil, har du annen inntekt, oggår med underskudd i enkeltmannsforetak, kan du redusere annen inntekt.

Jeg har drevet enkeltmannsforetak i 15 år. Min anbefaling er:

Hvis du ser for deg ei årsomsetting under 1.000.000, så ikke tenk tanken.'

Arbeidet, spesielt regnskap/momsoppgaver/årsrapporter etc. tar sykt mye tid.

Tenker du enkeltmannsforetak, bare for å få vekk moms på utstyr, samt muligens redusere øvrig inntekt, har du feil fokus.

Tenker du enkeltmannsforetak, fordi du har en fantastisk idé, der du tror du kan omsette for en drøy mill pr. år, ei tid fram, så stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, har du annen inntekt, oggår med underskudd i enkeltmannsforetak, kan du redusere annen inntekt.

Du kan ikke fradragsføre hvis omfanget er så lite at næringsbegrepet ikke er oppfylt. Du kan fradragsføre uavhengig av om en BARE går med underskudd såfremt næringsbegrepet er oppfylt, det er fullt lovlig å tape penger i dette landet. Kravet til at en virksomhet skal være egnet til å gå med overskudd er objektivt. Det vil alltid være en konkret vurdering som ligger til grunn.

Det er kun 1 mva-oppgave å levere hvis omsetningen er under 1 mill (må søke om årsoppgave), og enkeltmannsforetak med denne type virksomhet har ingen annen rapporteringsplikt enn næringsoppgave m/vedlegg (med mindre SSB eller lign sender ut div skjema og en ikke har ansatte). Hvis en ikke har mer enn 300 bilag årlig (1 ringperm) kan en også ajourføre regnskapet en gang pr år. Kan en litt regnskap og kan næringsoppgave, så er det kakestykke å gjøre alt dette på en solid arbeidsdag hvis en holder orden i papirene fortløpende og benytter enkel programvare. Dvs hvis slipper å bruke masse tid på å lete og surre for å finne ut av hvordan det egentlig henger sammen. Kan en ikke regnskap blir det mye slagg og kakesmuler i munnvikene ved å prøve selv. Anbefales ikke, budsjetter da inn regnskapsfører.

Når tid det lønner seg å starte enkeltmannsforetak kommer an på bunnlinjen, ikke topplinjen. Det var en som sa at han tapte 1 krone for hver 100-lapp han omsatte. Men det gjorde ikke så mye, fordi han tok det igjen på omsetningen. Han var ikke sunnmøring.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som enkeltmannsforetak er riktig organisasjonsform. Hvis skal ha en liten bigeskjeft og omsette for f.eks 100 000 kr per år vil du få fradrag for utstyr, PC etc. slik at skattbar inntekt blir knøttliten. Får du imidlertid skattbar inntekt på over ca 440 000kr slår toppskatten inn og husk at trygdeavgiften for enkeltmannsforetak er høyere enn for lønnsmottakere. Hvis du kommer over toppskattgrense nr 2, blir det lite igjen per ekstra tjente kroner og det kan lønne seg å vurderer AS eller NUF.

Altinn har de siste årene revolusjonert arbeidsmengden med å føre regnskap og selvangivelse for oss selvstendige. Tror jeg bruker 1-2 dagsverk per år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom AS/ENK i beskatning er forsvinnende liten. AS'et betaler 28% av overskuddet, i tillegg må en ut med 28% på utbytte. Det gir 48,16% skatt, altså forholdvis likt toppskatt. I AS må en betale arb.g.avg av lønnen, opp til 14,1%. Det slipper en i ENK, men en mangler også da fulle rettigheter i Folketrygden. Dette kan en forsikre seg for og dekke seg inn slik en ønsker. Men er det bigeskjeft så er det ingen hensikt å forsikre seg, med mindre en er avhengig av inntekten. NUF ville jeg holdt meg langt vekk fra, det begynner å bli så mye badwill i markedet for denne formen nå pga mange useriøse har benyttet den.

AS anbefaler jeg bare for små selskap med en eier, dersom det

a) er et ønske å få et skille mot privatøkonomi, eller

:) å begrense risikoen til et bestemt kapitalinnskudd, eller

c) inntjeningen er så stor at mye uansett går til sparing eller andre investeringer.

Det er litt merarbeid og merkostnader med et aksjeselskap. I tillegg er det mer innsyn om en er opptatt av slikt. Der er noen fordeler utover a-c som kan veie opp for dette, men det blir situasjonsbetinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tilfeldignavn

Hei!

Det jeg har tenkt litt på er å opprette et enkeltmannsforetak, kjøpe et domene, opprette en liten butikk hvor jeg markedsfører produkter fra 1-2 ulike leverandører.

Samtidig kunne utgiftsføre for utstyr, betaling av ulike domener etc..

Har dere informasjon om det er vanskelig å bli en forhandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.