Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakke- og bukse til lange turer i vinterfjellet


rotehodet

Anbefalte innlegg

Madamen og jeg skal i år prøve oss på overnatting i telt i stedet for DNT hytter, i den sammenheng trenger vi å investere i noe nytt vinterutstyr. Bruksområde vil primært være turer opp til 4-6 dager, i nordmarka såvel som på de litt mer forblåste og kalde fjellene i nord norge.

Først ut på ønskelista er pustende og varm jakke- og bukse.

Det må vel nevnes at vi allerede er utstyrt med arcteryx alpha sv jakke- og bukse - men denne puster litt for dårlig på de lange og tunge børene.

- eller er det enkleste å fortsatt bruke den klassiske fjellanorakken (den tekniske som er vindtett, og godt med undertøy og mellomplagg?)

Hvilke typer anbefaler herskapet ?

:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Først ut på ønskelista er pustende og varm jakke- og bukse.

- eller er det enkleste å fortsatt bruke den klassiske fjellanorakken (den tekniske som er vindtett, og godt med undertøy og mellomplagg?)

Jeg ville definitivt godt for en softshellbukse(alternativt er bomullsbukse) med seler.

Det samme gjelder jakke.

For min del er jeg ikke så fan av bomull på grunn av tørketiden. Finnes masse forskjellige softshell/vindtette jakker å velge mellom.

Om plagget er tykt og varmt ser jeg kun på som en ulempe - mye bedre å regulere med mellomplagg - så har en en bukse til påsken og kanskje sommeren. For min del blir jeg såpass varm når jeg går at om jeg ikke orker å ha på meg mye mer enn ull og brynje under skallbuksa ned til -20.

Anbefaler brynje - sammen med et ullag over gir det svært god isolasjon - eneste ulempe er lukt(stinker etter et par dager).

En tykk ullgenser(eller dunjakke) til å ta på seg med en gang en stopper er smart.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.