JohnB Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Så var det endelig klart for årets topptur! Jeg hadde gått litt i fjellet før i år, men for min trofaste følgesvenn Harald ble dette som vanlig den første og eneste turen til fjells i år....neste år blir det nok en kortere tur... Siden jeg synes rygger er morsomme å gå, så valgte jeg i år Svartdalspiggene fra nord, inkl Langedalstindene og Mesmogtinden om formen og tiden strak til! Vi måtte jo rekke middagen på Torfinnsbu! For å spare litt reisetid dro vi kvelden før til Lillehammer (vi bor i Osloområdet) for å kunne rekke båten fra Gjendesheim 0745. På veien opp dit ble det noen tekstmeldinger til Else Mari som vi møtte på fjorårets tur til Uranostinden/Falketind ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13153&highlight=uranostinden )…og jaggu sa hun ikke at hun muligens ville slenge seg med neste dag! Snakk om å ta ting på sparket! Avreise 0515 fra Lillehammer og dermed ute i god tid før båtavgang. Else Mari, som selvsagt dukket opp!, kom litt senere men fikk da være med båten hun også ….og været var flott!! Etter å ha fylt opp vannflasker på Gjendbu tok vi fatt på de første 1150 høydemeterene opp mot Nørdre Svartdalspiggen. Det gikk bratt opp stien til vi var oppe i Svartdalen, hvor vi tok av fra DNT stien og fulgte ett vardet tråkk oppover mot Nørdre. Denne stien gikk til å begynne med ganske langt mot nord for å runde opp på ryggen ved høyde 1625, men vi tok sats og satt i marsj rett opp mot ryggen via den venstre av de to meget markerte rennene som kommer ned fra ryggen. Til tross for litt skeptisk blant mine turkamerater ble de med opp renna. Det ble litt bratt (og vått) mot slutten, men en liten travers mot venstre over noen flate hyller løste den biten. Dermed sparte vi vel 15-20 min og ikke minst fikk vi prøvd oss på litt klyve/klatring Ferden videre oppover til Nørdre og deretter Store Svartdalspiggen gikk veldig fint, litt surt når den sluddet i noen minutter, men snart kom solen frem igjen….og ingen vind!! Nørdre ble nådd etter 3,5 timer og Store vel en halvtime etterpå. På vei bort til Store satte vi fra oss sekkene ca 100 meter før toppen siden vi ikke hadde med tau til rapell ned søreggen, og dermed måtte omgå denne i vest. Fy søren for ett flott stup det er på den toppen!! Ifm omgåelsen tok vi igjen to spreke menn som hatte gått forbi oss tidligere på dagen. Mens vi kom tuslende i siden kom de i tau ned fra toppen Så skikkelig kult ut!! Omgåelsen vår gikk for øvrig greit, selv om vi flere ganger oppdaget at vi ikke gikk langt nok ned, men til slutt kom vi ut på ryggen videre mot Midtre og Søre. Her var det flott å gå En liten nedoverskrent ble klatret/omgått (fritt valg!), men dette var en akkurat passe bred rygg til at det ble litt spennende til øst men også veldig trygt i vest. Midtre ble passert uten annen sermoni enn noen bilder og før vi viste ordet av det så var vi på vei mot Søre Svartdalspiggen. På vei dit tok vi dagens andre lunsj På Søre var vi etter ca 6 timer. Her skulle vi ta avgjørelsen om å gå ned i Langedalen eller fortsette videre over Langedalstinden, Mesmogtinden og de to 10-metringene sør for Langedalstinden. Vi var ved godt mot i solsteiken og gikk selvsagt videre! Opp mot Langedalstinden gikk det saktere med oss gutta, formen var tydeligvis i samsvar med treningsgrunnlaget…hehe. Ned fra toppen og ned til skaret mellom Langedalstinden og Mesmogtinden skulle det være et vanskelig punkt i følge ”Bibelen” men det så vi aldri noe til. Verken vi som gikk oppe på ryggen eller han som gikk nede i sydsiden. I skaret ble sekken og Harald igjen, mens jeg og Else Mari tok fatt på det som nedenfra så ut som dagens tøffeste oppstigning . Her skulle det også være et vanskelig punkt, men bortsett fra ett litt vanskelig, men absolutt ikke luftig punkt, var dette grei skuring. Dette punktet kunne også greit omgås noen meter til høyre ved å smyge seg bake en stor oppreist blokk og deretter klyve opp igjen på ryggen. Toppen ble nådd 8 timer etter starten fra Gjendebu og der oppe satt jaggu de to rapellkarene fra Store Svartdalspiggen!! Godt i gang med middagen De skulle videre mot Torfinnseggje for å overnatte der før de skulle gå løs på Torfinnstindene neste dag. Vi satte i marsj ned mot skaret igjen da tiden begynte å bli knapp for å rekke middagen! Nedturen tok vi via en markert renne som startet vel 100 meter fra toppen, løst men veldig greit! Fulgte denne til vi var på høyde med skaret og traverserte deretter bort til skaret og sekkene. Nå skulle vi ned en løs skråning før vi kunne gå bort til Midtre og Søre Langedalstinden. Å komme seg ned tok litt tid, men til slutt fant vi da en vei ned. Som alltid vanskeligst å finne veien ned en ukjent skråning hvor man ikke vet hva som lurer på nedsiden av kanten. Nedenfra så gir veien seg selv. Vel nede satt jeg og Harald kursen mot 10-metringene, mens Else Mari som ikke kunne se noe poeng i slike knauser fortsatte rett ned i den gryta som omsluttes av Langedalstind, Mesmogtinden og Kvitskardstinden. Det som på kartet er inntegnet som en bre, var det knapt noe igjen av, så vi hadde ingen betenkeligheter med å sende henne alene ned der. Opp til Midtre og Søre Langedalstinden gikk det fort, vi gikk ikke på den snøbreen som jeg hadde stilt spørsmål om her inne tidligere, men på det brede steinpartiet nedenfor denne. På Søre Langedalstinden møtte vi en enslig vandrer som fortalte oss at han kommet opp den renna vi hadde tenkt å gå ned, så da fant vi jo den fort! Ned renna var det løst, men dermed gikk det også fort! Det var bare å lene seg innover og skli!...og passe seg for steiner fra han som gikk øverst! Vel nede satte vi i marsj ned til Langedalstjernet, lettgått!! Vi krysset elva fra tjernet og fulgte DNT stien til Torfinnsbu, noe som vi skjønte var ett lurt valg når vi så alle rennene som vi hadde måttet krysse opp/ned på østsiden av elva. Vi var nå helt på felgen og brukte lang tid ned og bort til Torfinnsbu. Vi var fremme 2035, 11 timer og 50 min etter starten. Else Mari hadde kommet vel 30 min før oss. Ingen treretters middag å få, men god mat fikk vi allikevel!...og en fortjent øl etter 8 topper på en dag Neste dag ble det båt til Bygdin og haiking og diverse andre transportopplevelser kom vi oss til slutt av gårde mot Oslo. En flott helg! Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Sprek tur John, Harald og Else Mari! Det er en gromtravers av dimensjoner vil jeg tro. Fine og beskrivende bilder av Mesmogtind og partiet ut til sørtoppene, interessant. Godt dere fikk mat når dere ankom Torfinnsbu. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnB Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Det var akkurat de to partiene jeg var mest usikker på før turen, så jeg tenkte jeg fikk ta noen beskrivende bilder og fortelle litt om akkurat de punktene. I tillegg var vi litt usikre på omgåelsen av Store, men der glemte jeg å ta noen beskrivende bilder når vi var på Nørdre, dvs jeg viste jo ikke hva jeg skulle ta bilde av Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busken Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 På Søre Langedalstinden møtte vi en enslig vandrer som fortalte oss at han kommet opp den renna vi hadde tenkt å gå ned, så da fant vi jo den fort! Ned renna var det løst, men dermed gikk det også fort! Den enslige vandreren var meg. Det var faktisk litt godt å se folk etter å gått fra Torfinnsbu, oppom en idiottopp på sørryggen av Slettmarkhø og opp igjen den lange løse ura opp til Søre Langedalstind. Fikk litt piff igjen da jeg møtte dere og hørte at turen opp til Mesmogtind var overkommelig og jeg kom meg opp på denne gromtoppen før skumringstimen tok til. Vurderte å legge meg i Kvitskaret, men rakk å ta meg ned i Svartdalen og fulgte stien i retning Gjendebu til jeg ikke lenger så vardene. Der fikk jeg noen halvtimers søvn i en kondensfylt Jervenduk rett ved stien før jeg tuslet videre da det begynte å lysne. Traff en gjeng fra DNT Fjellsport Lillehammer og fikk billig skyss opp til Søre Nål samt øvrige nåler og de nordre Knutsholstinder før vi gikk til Gjendebu og tok båten ut til sivilisasjonen. Takk til denne gjengen med Tingeling i spissen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnB Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Godt å høre at du kom deg opp og ikke minst ned igjen! Vi lurte jo litt på hvordan det gikk med deg siden det begynte å dra seg mot kveld! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haj Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hei John. Grattis med vel koreografert og gjennomført tur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.