500fjell Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg orket ikke å benytte hviledagen etter Hellstugutraversen i Lom sentrum. Etter å ha tittet litt i Jotunheimboka til Helgesen fikk jeg lyst til å ta en hviletur til Såleggje i nærheten av Sålell i utkanten av Jotunheimen. Det var fint å gå her oppe i lyng og myk jord. Dessverre var vinden for sur til at det fristet å ta en høneblund på toppen. Tok i stedet en avstikker bortom Vindsjokampen før jeg spaserte ned til Sålell. Nedi Lom møtte jeg (onkel) Halvor som hadde løpt Skåla Opp dagen før. Han var klar for et par fjellturer med meg før skolen startet. Før vi dro opp til fjellet testet jeg ut klatreparken på Nissegården camping. Faktisk ganske morsomt! Etter det ruslet vi oppover en vei som het Drågje. Kom etter hvert til de øverste bolighusene mot Lomseggje hvor en traktorvei fortsetter opp dit. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodlekve Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Kult at du var på Såleggja, har selv seter (og hytte) i Foss, sånn ca der: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Du er jammen heldig som har hytte på Fossætra! Det virker veldig øde og stille ut om en liker det! Jeg antar at du da har spesialtillatelse til å kjøre inn dit? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodlekve Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Ja, er en utrolig herlig plass! Vi arva Kvaale gård(5min fra Lom sentrum) etter bestefar for ca 4 år siden, og med gården følgde også setra med. Vi har også sameige på en hytte der. Og ja, vi har tillatelse til å bruke veien, men bare "i næring" som det heter. Eller rettere sagt, mamma og pappa kan bruke veien da jeg ennå bare er 17 Men vi prøver å bruke veien minst mulig siden det ikke er veldig langt å gå, i tillegg til at trafikk og forurensing i fjellheimen er mindre positivt etter min mening Foss er jo og et veldig fint utgangspunkt for turer, bl.a til 2k topper som Kvitingskjøln(e) og Trollsteinshøe og dens nærliggende topper. Glittertind er jo heller ikke sååå langt unna Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Ja, absolutt et godt utgangspunkt for toppturer. Jeg har lyst opp dit igjen og gå på noen topper under 2k (Lauvhøe, Einsteinhovde og Finnshalspiggen blant annet). Smådalen kunne jo vært fin å sykle mellom Tesse og Graffer, men store deler av dalen går vel på sti og ikke grusvei? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodlekve Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Har faktisk ikke vært veldig langt nede i Smådalen, men vet at det ikke er sammenhengende grusvei vertfall. Når det gjelder de nevnte toppene, så har jeg vært på alle av de. Veldig fine turer alle sammen, men Lauvhøe er vel kanskje favoritten. Fra Lauvhøe er utsikten herlig på en godværsdag, og fra Fossetrene tar fjellet seg flott ut: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Nydelig bilde! Fikk nesten lyst på en høsttur dit, slik som på bildet ditt!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodlekve Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Takk for det Ja, en høsttur dit er absolutt og anbefale! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MBK Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Såleggje er et fantastisk sted!! Så du har prøvd aktivitetsparken på Nissegarden, hva synes du? Jeg fikk ikke prøvd den klatreløypa selv før jeg flyttet hjemmefra... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Så du har prøvd aktivitetsparken på Nissegarden, hva synes du? Jeg fikk ikke prøvd den klatreløypa selv før jeg flyttet hjemmefra... Artig tilbud ja, men synd at de visstnok går i underskudd på bedriften sin. Stedet har jo et enormt potensiale. Parken var ikke helt ferdig så løypa var ikke helt i full lengde. De har også en Via Ferrata opp mot Lomseggje som så spennende ut, men foretrekker helst andre steder. Men anbefaler parken til jordnære personer som har lyst på en dag utenom det vanlige. Forresten, jeg frekventerte Lom Turistkontor en del ganger i sommer. Og jeg synes jeg kjente deg igjen fra tidligere rapporter, jobber du der? Mulig det bare var synsing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MBK Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Artig tilbud ja, men synd at de visstnok går i underskudd på bedriften sin. Stedet har jo et enormt potensiale. Parken var ikke helt ferdig så løypa var ikke helt i full lengde. De har også en Via Ferrata opp mot Lomseggje som så spennende ut, men foretrekker helst andre steder. Men anbefaler parken til jordnære personer som har lyst på en dag utenom det vanlige. Forresten, jeg frekventerte Lom Turistkontor en del ganger i sommer. Og jeg synes jeg kjente deg igjen fra tidligere rapporter, jobber du der? Mulig det bare var synsing. Ja, det er synd det. Vi på turistkontoret får mye kjeft for at vi "ikke sender folk dit". Så, ja . jeg jobber der sommerstid. Lov å si hei altså! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Lov å si hei altså! Sant, får være flinkere til det neste gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.