Gå til innhold
  • Bli medlem

Austanbotntraversen 9. august 2009


500fjell

Anbefalte innlegg

Denne dagen skulle jeg egentlig hvile nede i Lom, men den gang ei. Værmeldingene var gode og Øyvind var keen på å klatre. Den sjansen lot jeg ikke løpe fra meg og målet for dagen ble Austanbotntraversen. Da vi startet fra Berdalsbandet lå det dystre skyer rundt toppene, men vi fortsatte i håp om at det skulle sprekke opp. Steinene var glatte på vei opp mot Austanbotntind S-2 etter nattens regnvær. Jeg hadde en dårlig følelse inne i meg om at tåken ikke ville forsvinne og at det glatte fjellet ville gjøre turen videre VELDIG spennende. Det siste stykket opp mot S-2 var nokså utsatt da man ble tvunget ut på en hylle ut mot veststupet. Jeg tok ingen sjanser og dyttet sekken min foran meg før jeg kløv opp. Øyvind trengte ingen hjelp med sekken selvsagt.

Plutselig drev skyene forbi og vi fikk utsikt framover. Det var pinakkelen vi så! Den hadde jeg hørt veldig mye om, og det var nesten uvirkelig å endelig se den i virkeligheten. Men det så ikke direkte lett ut å komme opp til den, spesielt ikke med utstyrslessede sekker. Vi tok 30 minutter pause for å vente på solen og at fjellet skulle tørke mer. Jeg tok på meg svaskoene som jeg uansett skulle bruke etter pinakkelen. Øyvind spurte om han fikk lov til å gå opp til pinakkelen usikret. Selvsagt OK for meg, bare jeg fikk topptausikring. :) Det var en lettelse å klatre sikret opp hit. Klatringen lå nok rundt grad 3, og det vanskeligste var et 2-3 meter langt riss med kun håndfeste. Deretter måtte man traversere litt til høyre på en list i fjellet før en var så godt som oppe. Vi hev en 120 cm slynge over pinakkelen, og sammen med de mange andre slyngene utgjorde det vårt rappellfeste ned nordsiden. Rappellen var ikke lang, max 5-6 meter. Mens jeg kveilet sammen tauet hadde Øyvind laget en standplass lenger oppe.

Når en går med Mayhassen i taulag blir det selvsagt ikke letteste rutevalg. I stedet for å gå svaene til høyre gikk vi direkte opp til Austanbotntind S-1, nesten ved kanten av veststupet. Standplassen var en stor og fast blokk i fjellet, og Øyvind ledet opp mens jeg sikret. Etter noen meter kom første utfordring, et 4-er opptak med dårlige sikringsmuligheter. Løsningen ble at Øyvind satt to såkalte ”psykiske sikringer” som absolutt ikke var noen bomber, men bedre enn ingenting ved et eventuelt fall. Resten av ruta var utsatt og luftig, men ikke vanskeligere enn grad 3. Etter kort tid hadde han laget en standplass i rappellfestet på S-1 og jeg kunne starte klatringen. Jeg følte det var kjekt med klatresko, og jeg kom meg opp uten store problemer. På toppen ble det ”give me five” og gledesjubel før vi fortsatte bort den luftige eggen til bratta opp mot Austanbotntind V-0.

Nå var det sol og fint vær så vi kunne ikke dy oss med å sende en MMS til Jørn. Du gikk glipp av en kremtur der dessverre, hehe. :) Vi fulgte ryggen direkte opp til V-0 i stedet for å holde mer til høyre som man vanligvis gjør. Øyvind ledet uten å sette mer enn 1 kile, og den kilen løsnet så fort han skulle dra inn tauet etter å ha satt siste standplass på V-0. Klatringen var på 2 taulengder og ikke vanskeligere enn 3+ antok vi, men dog utsatt og luftig. Et sted måtte jeg klemme meg inn mellom to steiner, og sammen med sekken satt jeg meg nesten fast. Det gikk på hengende håret. Sekkene ble satt igjen på V-0 og vi sprang bort til St. Austanbotntinden. At det er så fryktelig luftig på toppen synes jeg absolutt er oppskrytt, her er det god plass og det er nok flere punkter man møter om man kommer fra vest som er luftigere. Etter hvert returnerte vi til sekkene og spaserte ned den inngraverte stien i svaene før vi ruslet over en egg. Tidligere på sommeren kan det nok være verre å gå her på grunn av en snøfonn som nå var bortsmeltet.

Ned til sadelen mot V-1 måtte vi over et luftig nedtak før vi kløv opp til toppen. For litt over en uke siden var vi her med klatrekurset i regnvær og ble sikret (påbudt). Det følte jeg absolutt ikke behov for i dag. Fra V-1 var det kun en parktur bort til V-2, undervegs tittet vi ned den bratte renna der noen skikjører suser ned. Det kaller jeg ekstremt! Mot bilen økte temperaturen og vi tok noen avslappende pauser før vi var nede. Turen ble feiret med en bedre middag på Fossberg Hotell i Lom, no burger today!

Turdata:

8 timer
10 km
5 topper > 2000 moh.

post-3251-133474646914_thumb.jpg

post-3251-133474646924_thumb.jpg

post-3251-133474646935_thumb.jpg

post-3251-133474646945_thumb.jpg

post-3251-133474647474_thumb.jpg

post-3251-133474647486_thumb.jpg

post-3251-133474647498_thumb.jpg

post-3251-133474647507_thumb.jpg

post-3251-133474647517_thumb.jpg

post-3251-133474647527_thumb.jpg

post-3251-13347464754_thumb.jpg

post-3251-133474647552_thumb.jpg

post-3251-133474647563_thumb.jpg

post-3251-133474647573_thumb.jpg

post-3251-133474647591_thumb.jpg

post-3251-133474647607_thumb.jpg

post-3251-133474647618_thumb.jpg

post-3251-133474647628_thumb.jpg

post-3251-133474647637_thumb.jpg

post-3251-133474647646_thumb.jpg

post-3251-133474647678_thumb.jpg

post-3251-133474647695_thumb.jpg

post-3251-133474647705_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin tur dette! Og fin beskrivelse! (Hvor mange 2K topper er det blitt på deg nå - det må bli noen nå etter antall turbeskrivelser å dømme?)

På bildet ser det overraskende greit ut å klatre opp til S1, men bilder kan lyve en del - det kan gå begge veier! På det du skriver forstår jeg at det var et crux på 4 + nivå med dårlige muligheter til å sette sikringer. Er dette punktet lenger opp?

Jeg ser på bildet ditt av skråsvaene (som er den alterative ruten) med liten glede. Her har jeg trippet over i tørt og varmt sommervær og da var det ganske greit over her, men i fjor hadde vi snøblandet regn fra tidlig morgen som gjorde området ganske så sleipt og tidkrevende å sikre på en skikkelig måte. Har du eller noen andre inntrykk av om det under våte forhold er like greit å sikte seg inn på klatringen rett opp mot S1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er stort sett cruxet som er litt kilent på klatringen opp til S-1. Man må strekke seg litt for å få ett tak med høyre hånd på fjellet over seg. Så er man egentlig ganske avhengig av friksjonen til bena der. Jeg hadde nok ikke likt meg opp der hvis det hadde vært snø. Sikringsmulighetene var bedre etter cruxet, men det var mulig vi letet for dårlig.

Har prøvd å tegnet inn ruta og cruxet:

post-3251-133474647804_thumb.jpg

post-3251-133474647816_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at yngre utøvere etter mitt syn "ufarliggjør" friske traverser!

Ausanbotntraversen er absolutt en frisk tur, derfor artig med en sann tur over der hvor ikke fotografen ligger på magen og fotograferer opp for å gjøre "Prestasjonen" større enn den er!

Det finnes desverre ett par eks her inne hvor nettopp denne turen er overdramatisert så til de grader, og enda verre av særs erfarne ranglere. Trist!

Da Ø foreslo denne traversen for deg, og du svarte JAAA :) før han var ferdig med forespørselen; tja det fikk meg til å tenke på min forespørsel ovenfor 2 voksne såkalt tøffe trekuker ifjor........... :)

Konklusjonen må være: Stol på Ø, S, M, J, B og tinderanglerne, men resten av mine turfølger er tøffere bak tastaturet enn i ura.......... selv om turrapporter tilsier noe annet!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med "ufarliggjør" friske traverser. Denne turen er akkurat så frisk eller ufrisk som den er gitt de aktuelle forholdene den gås under. For noen er det skrekkelig friskt, for andre er det noe nærmere en rusletur (for meg er det nærmere det første enn det siste :) ).

Men nok om det. Aritg å lese om direktevarianten. Første gang jeg har lest konkret informasjon om klatring av hammeren sør for Søre Austanbotntinden. Hadde vært moro å hengt seg på noen klatrkyndige en gang og gått den direktevarianten en dag. Godt å tenke på at man har noen år igjen i fjellet om man her heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med "ufarliggjør" friske traverser.

......

Godt å tenke på at man har noen år igjen i fjellet om man her heldig.

Når jeg sa "stol på...." bla M, så var det nettopp bla Morten...

Ods har undertegnede stor respekt for, kjenner han ikke for annet enn hva jeg har lest her inne og noen andre steder, men bla hans bilder av Store Austanbotntind er fullstendig villedende.

En person av hans kaliber (godt over undrtegnedes så langt jeg har lest meg til) trenger ikke gjøre gjøre den siste blokka ut til varden verre enn den er :shock:

Sant bilde:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=13087

Fullstendig villedende bilde (gått langt ned og tar bildet sterkt oppover);

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=13938

Slikt syns jeg er unødvendig Morten..........

Unødvendig å gjøre oss "tøffere" enn vi er, og du er vel heller på stikk motsatt side M :wink:

Forøvrig igjen, Austanbotn-tind/traversen er en FRISK 2K travers, enig!

Ellers er du jo optimistisk mtp ønsket om å være heldig da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard, er enig i at enkelte bilder på nettet lyver en del, enten det er gjort bevisst eller ikke.

Men hvor sunt det er at friske traverser blir ”ufarliggjort”, kan vel diskuteres. Hvis svaret er at det er de ”tøffe” gutta som har fasiten, så kan dette fort bli sugd inn av de langt mer ”pysete” via internett, som gir seg ikast med en tur som jo bare var en ”walk in the park”.

Er det egentlig noen som har vel fasiten på hvor vanskelig eller lett en gitt tur er? :shock:

On topic:

Finfin beskrivelse av en kongetravers Sondre! Er imponert over ditt tempo i fjellet om dagen (eller for noen dager siden blir det vel nå… :) ). Du har god grunn til å være stolt på bildet på søre Austanbotntind. Og interessant med deres rute opp mot søre, og detaljbildene med bl.a. ruteinntegning.

Dere fikk visst samme været som oss over der for 3 år siden, men brukte omtrent halvparten av tida. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!!

Hehe, jeg tror nok vi hadde brukt 1-2 timer lenger tid hvis det ikke hadde vært for at jeg hadde med Øyvind som ledet de to taulengdene til V-0 uten mellomforankringer. Dessuten var jo dere en mer i teamet. :wink: Absolutt en kongetur dette her, og anbefaler andre å prøve ruta vi gikk. En fin vri ved TØRRE forhold! :) Beklager at det kommer masse rapporter fra 500fjell nå, blir nok ferdig med de siste i morgen. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor sunt det er at friske traverser blir ”ufarliggjort”, kan vel diskuteres. Hvis svaret er at det er de ”tøffe” gutta som har fasiten, så kan dette fort bli sugd inn av de langt mer ”pysete” via internett, som gir seg ikast med en tur som jo bare var en ”walk in the park”.

Er det egentlig noen som har vel fasiten på hvor vanskelig eller lett en gitt tur er? :shock:

Dere fikk visst samme været som oss over der for 3 år siden, men brukte omtrent halvparten av tida. :wink:

Tror hverken Morten, du eller jeg er uenig Nils.

Når jeg skriver "Ufarliggjøre" er det absolutt i anførselstegn!

Denne turen syns jeg som dere slettes ikke er en Walk in the park.

Oppriktige bilder tror dog jeg er skremmende nok for de som ikke liker luft under vingene.

Finner de ut noe annet underveis, tja så er det jo bare å returnere?

Noe helt annet er hvorvidt man ønsker å kjenne enhver stein på neste tur, men der syns jeg hver enkelt kan la være å lese om kommende tur.

eaa hadde en glimmrende rapport over bla Maradalsryggen, opp Sentraltind og ut sammen med bla deg Nils.

Den leste jeg med stor innlevelse etter å tatt Maradalsryggen selv året etter.

Forøvrig, de "tøffeste" gutta tror jeg ikke surrer blant tindene, det blir for slitsomt for de.

Mayhassen er jo en ulv i Fåreklær, liten, tynn og småfemi som han er.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mektig imponert over 500fjell sine eskapader i fjellet. Når jeg leser om alle hans turer i sommer og den guts og det tempo han legger for dagen, føler jeg at geriatrisk avdeling ligger nærmere for meg. Og så er det sympatisk at det skinner gjennom at dette er noe han gjør fordi han er glad i fjellet og ikke for prestasjonens skyld. Jeg må bare ønske lykke til med fortsettelsen.

Ods har undertegnede stor respekt for, kjenner han ikke for annet enn hva jeg har lest her inne og noen andre steder, men bla hans bilder av Store Austanbotntind er fullstendig villedende.

En person av hans kaliber (godt over undrtegnedes så langt jeg har lest meg til) trenger ikke gjøre gjøre den siste blokka ut til varden verre enn den er :wink:

Jeg beklager, Håvard, hvis det bildet du sikter til fra i fjor, gir inntrykk av et forsøk fra meg på å gjøre det mer "dramatisk" enn virkeligheten. Jeg bare knipset et bilde idet Hans var på tur opp på toppblokka, og det ble ikke gitt noen ordrer om en spesiell positur.

Det hender noen ganger at bilder kanskje synes luftigere enn virkeligheten. Jeg legger ved et bilde fra Styggedalsryggen hvor toppen er kuttet av Storen (beklager den elendige tekniske kvaliteten). Dette synes jeg gjør Storen enda mer "dramatisk" enn i virkeligheten.

post-66-13347464968_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for turen Sondre, en virkelig flott tur dette her altså!

Virkelig morro å gå over punkter man har følt på før, bruke tau, forske ut nye sider av ting; Spennende!

Veldig morro å være på tur når begge nyter og deler entusiasmen for fjellet.

Legger på et par ekstra bilder som lovet som jeg håper kan formidle litt av gleden og mektigheten av dette fjellmassivet.

post-1657-133474649991_thumb.jpg

post-1657-133474650003_thumb.jpg

post-1657-133474650012_thumb.jpg

post-1657-13347465002_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig morro å være på tur når begge nyter og deler entusiasmen for fjellet.

Legger på et par ekstra bilder som lovet som jeg håper kan formidle litt av gleden og mektigheten av dette fjellmassivet.

2 gutter som trives i ura dette!

2 dager etter at du Mayhassen gjorde ferdig "lista", så feide du over Austanbotntraversen sammen med en annen 2k-nyter, Sondre!

Slikt syns jeg forteller noe om GLEDE ved å være i fjellheimen Ø og S, på lik linje med M'ens pågangsmot og stayerevne. Storartet :P

Litt trist at enkelte skrytehalser her inne forsøker å gjøre dere såkalt "mindreverdige" ; husk dere er et kvantesprang forran de/denne stakkaren oppunder fjellet!!!

Gleder meg til fortsatt mange turer med dere..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser denne Håvard er til med spydigheter her også, men det preller av som vann på gåsa.

Hehe javel, virker slettes ikke slik ut på mottatte pm'er gitt :D

Svarer dog ikke på tull, hverken fra The man eller deg, så er det sagt.

Sondre, var det nederst i kløfta før dere startet på "sørryggen" mot V0 cruxet var, eller lengre oppe?

Ser det ikke helt fra bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag: Lykke til neste år, skal rote oppi der endel selv, så håper for begges skyld at det blir en fin og værstabil sommer. :) Håvard mangler også de toppene der oppe, så det ser ut som at dere må samarbeide for en gangs skyld. :):D Ser at dere campet ved Helgedalens munning, kom drittværet før Gjertvasstind?

Håvard: Opp mot V-0 var det nok ikke noe utmerket crux. Jeg og Øyvind var ganske enige om at den vanskeligste delen av klatringa opp dit lå rundt grad 3+ siste del av 2. taulengde. Her la Øyvind én kile for sikkerhetsskyld. :( 1. taulengde fra sadelen mellom V-0 og S-1 var ikke vanskeligere enn rundt grad 3. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard mangler også de toppene der oppe, så det ser ut som at dere må samarbeide for en gangs skyld. :P:D Ser at dere campet ved Helgedalens munning, kom drittværet før Gjertvasstind?

Håvard:

Opp mot V-0 var det nok ikke noe utmerket crux. Jeg og Øyvind var ganske enige om at den vanskeligste delen av klatringa opp dit lå rundt grad 3+ siste del av 2. taulengde. Her la Øyvind én kile for sikkerhetsskyld. :) 1. taulengde fra sadelen mellom V-0 og S-1 var ikke vanskeligere enn rundt grad 3. :)

Ok, da har jeg en formening om punktet, vi omgikk det på vei ned ifjor.

Vurderte selv også punktet fra sadeln og opp de første metrene som 3, men det er "litt enkelt" sålenge man ikke klatrer opp da.

Hehehe undertegnede vet nok veldig godt hvem han skal samarbeide med, og enda bedre hvem han ikke skal og vil samarbeide med Sondre.

Tror noen vet det like godt som meg nå:D

Det kom aldri noe drittvær, det kom kun noe forbanna unødvendig ut-phsyking :(

Var vel årets fineste dag(?) dette!

En Håvard; halvveis skadet, svært dårlig form og passe dødssliten hadde gått på fire føtter fra Nordre skal du vite;)

Nedtur dette året, småsjuk på S.Nål og Veobreahesten. Kom opp på begge disse takket være Ø. Takk!

Siste 2k-turen skal være en opplevelse, enten alene eller med dere jeg setter stor pris på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.