Gå til innhold
  • Bli medlem

hvilke merke er best?


spi

Anbefalte innlegg

hei igjen..

tenker å kjøpe meg en ny skalljakke. vurderer å prøve nørrøna. har brukt bergans hele tiden men vet ikke om jeg klarer å gi slipp på det.. syns norrøna har ganske kule jakker..

har dere noe positiv og negative sider til begge merker? og kom gjerne med forslag til modeller.. er forresten gutt på 21 år..

takk folkens=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hei igjen..

tenker å kjøpe meg en ny skalljakke. vurderer å prøve nørrøna. har brukt bergans hele tiden men vet ikke om jeg klarer å gi slipp på det.. syns norrøna har ganske kule jakker..

har dere noe positiv og negative sider til begge merker? og kom gjerne med forslag til modeller.. er forresten gutt på 21 år..

takk folkens=)

Vel... Om du tar et søk på forumet vil du finne masse ulike anbefalinger.

- Hva skal du bruke jakken til?

Det finnes hauger av forskjellige modeller, noen lange, noen korte, noen store, noen med lommer, hette, etc, etc, etc.

Om merkene:

Uansett hva slags membran du velger - Norrøna(ProShell) eller Bergans(Dermizax) - tror jeg du blir fornøyd.

Selv har jeg begge deler. Nå bruker jeg mest 2 Norrøna jakker, en Trollveggen Proshelljakke og en mindre Amundsen Packlite.

Andre merker som er verdt å ta en titt på:

- Arc'teryx

- Mountain Hardwear

- Patagonia

- Klättermusen

- Mountain Equipment

Mitt tips:

1 - Tenk gjennom hva du skal bruke den til, noen krav du stiller til jakken? Svarer du på det tror jeg du vil få mange gode tips.

2 - Søk og grav og still spørsmål her på forumet

3 - Gå i butikken og prøv jakken(e)

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jakken skal være slitesterk og go å bruke.. greit om den puster(selv om min nordkapp ikke gjorde det).. skal bruke den til hverdag også til fjellturer året rundt.. har vært fornøyd med min 71 grader nord nordkapp jakka mi inntil det har blitt masse slitasjeskade på den.. også har jeg lyst å prøve no nytt da..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jakken skal være slitesterk og go å bruke.. greit om den puster(selv om min nordkapp ikke gjorde det).. skal bruke den til hverdag også til fjellturer året rundt.. har vært fornøyd med min 71 grader nord nordkapp jakka mi inntil det har blitt masse slitasjeskade på den.. også har jeg lyst å prøve no nytt da..=)

Slitesterk jakke: Klättermusen - utrolig kule jakker, men akk så dyre..

Norrøna Trollveggen har jeg brukt mye både på tur og til skolen - veldig fornøyd med den(men mer fornøyd med Trollveggen buksa).

Lang, passe med lommer, stretchpaneler og dobbel stormklaff for å nevne noe. Fargene er noe trauste(grå/rød).

Om du titter på Arc'teryx har de en stor fanskare som mener disse jakkene er det beste du finner. Litt bedre farger enn Norrøna.

Om du søker på goretex her så tror jeg du vil finne svært mange mer eller mindre interessante innlegg på goretex/ikke goretex diskusjonen. For min synes jeg ikke de puster så altfor bra, men de er tette. Er heller flink til å bruke glidelåsene under armene og på brystet.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke farge spiller avgjørende rolle - men slitestyrke er et poeng, så er det verd å ta en titt på Norrøna Vassfaret hos XXL.

Denne finnes kun hos XXL - og kun i mørk grønn farge.

Det er i utgangspunktet en Packlite-modell (tilsv. Forelhogna/Falketind), men de har benyttet stoffet fra Norrøna Recon ("militærdressen") som er mye kraftigere og mer slitesterkt. Dette gjør jakka litt stiv og "bråkete", men man skal "herje" mye med denne for å slite den ut.

XXL kjører "kontinuerlig" tilbud på denne > nå kompl. dress til 3490,-. Det er mye klær for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.